newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תמיד חלמתם לנפוש במאחז לא חוקי ללילה אחד? חפשו ב-AirBnb

אתר השכרת הדירות הבינלאומי מציג חדרי נופש בחוות גלעד ובתקוע מבלי לספר למטיילים שמדובר בהתנחלויות לא חוקיות, מחוץ לגבולות ישראל, חלקן על אדמה פלסטינית פרטית. הוא גם לא מזהיר שהכניסה אסורה לפלסטינים. כך מרוויח האתר מהכיבוש ושולח תיירים תמימים לממן התנחלויות

מאת:

עת גלשנו להנאתנו באתר AirBnb שמנו לב כי רבים מהחדרים המוצעים להשכרה באזורנו ממוקמים בגדה המערבית, חלקם במאחזים לא חוקיים. המחירים נראו נוחים, הפסטורליות, הקרבה לירושלים – כל אלו קרצו לנו לא מעט. האמת היא שגם הסקרנות התעוררה מהאפשרות להפוך למתנחלים ליומיים-שלושה. אז החלטנו לנסות לראות מה קורה כאשר אדם שמציג עצמו כפלסטיני מבקש לשכור חדר באחת ההתנחלויות שניתן למצוא באתר הפופולרי.

בשנים האחרונות עושים מתנחלי הגדה המערבית מאמץ מיוחד להדגיש את הההיבט התיירותי של חבל הארץ הזה. לשם כך נוצרו פרויקטים שונים כמו דרך היין, נבנו מלונות בוטיק וחדרי לינה מפוארים, והופקו אירועי ספורט אתגרי. או בקיצור: "יש"ע זה פאן", כפי שהטיב לתאר ספר בשם זה (ממנו גיליתי למשל שהאומגה הארוכה בישראל נמצאת במבוא חורון ונגאלתי מבורותי בעניין).

חברת Airbnb, המנהלת אתר אינטרנט המתווך בין שוכרי יחידות נופש להשכרה או יחידות מגורים לטווח קצר לבין בעלים של יחידות כאלו, משתלבת היטב בתמונה כאשר היא מאפשרת למתנחלים להשכיר את בתיהם לתייירים מהארץ ומחו"ל. מבט במפה באתר מראה כי הגדה המערבית מלאה בחדרים להשכרה.

> איילת שקד מתנגדת למימון זר? בדיחה טובה

תקוע, מעלה אדומים, נופי פרט, כפר אלדד - חדרים להשכרה בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית (צילום מסך מתוך AirBnb )

תקוע, מעלה אדומים, נופי פרט, כפר אלדד – חדרים להשכרה בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית (צילום מסך מתוך AirBnb )

15 דקות מירושלים

כך ניתן למצוא שם, למשל, חדר "מפנק בכפר קטן בטבע. מאוד פרטי, אוויר טוב, ונוף משגע", שממוקם ביישוב "חוות גלעד". העלות ללילה: 325 שקלים בלבד. מה שלא כתוב במפרט של החדר באתר, למשל, הוא שחוות גלעד הוא מאחז לא חוקי, אפילו לפי החוק הישראלי, וחלק מאדמותיו הן פרטיות השייכות לפלסטינים. לא מצוין גם כי מי שמנהל את המקום הוא אדם שהורשע בפגיעה ברכוש פלסטיני, ממנהיגי נוער הגבעות. כמו כן שכחו לציין כי שמו של המאחז נקשר בחשד כי חלק ממתיישביו לקחו חלק בפעולות המכונות "תג מחיר", כאשר המאחז עמד בפני איום בפינוי, וכי שניים מתושביו הורשעו בהצתת רכוש פלסטיני.

באופן דומה מוצג גם המאחז "מעלה רחבעם". גם הוא על נבנה אדמות פלסטיניות פרטיות, גם הוא בלתי חוקי. במקרה הזה תמורת מחיר נמוך יותר, 239 שקלים, מציע האתר חדר ב"מקום נחמד במדבר יהודה. רק 15 דקות מירושלים!" בתגובה לפנייתנו ענה המארח כי "לרוע המזל לא ניתן להזמין אורחים בינתיים כי הממשלה עוד לא חיברה את החשמל".

כל החדרים האלה מתוארים באתר ככאלה שנמצאים בישראל, למרות העובדה שהם נמצאים מחוץ לגבולותיה החוקיים.

> הדור הצעיר של יהודי ארה"ב מתעורר מהפנטזיה על ישראל

התנחלות עלמון, 2,225 ש"ח לילה. (צילום מסך מתוך AirBnb )

התנחלות עלמון, 2,225 ש"ח לילה. (צילום מסך מתוך AirBnb )

הבעייתיות בעניין ברורה: לא רק המתנחלים מרוויחים בצורה ישירה מהכיבוש, אלא גם חברת AirBnb, חברה בינלאומית גדולה ומוכרת, שגובה עמלות של 3% מהמארח ו-6-12% מלקוחות בתוספת מע"מ. כך מרוויחה החברה ישירות מפעילות בלתי חוקית לפי החוק הבינלאומי (ובחלק מהמקרים, כמו השניים האמורים, גם לפי החוק הישראלי) ובעקיפין גם תורמת להפרת החוק. אך כאן לא מסתיים העוול.

ביודענו כי ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית הן מקומות שסגורים לכניסה לפלסטינים, פנינו לכמה מהמארחים בהתנחלויות והצגנו את עצמנו כאיש משפחה, אזרח ארה"ב, המחזיק גם באזרחות פלסטינית, ומעוניין ללון בהתנחלויות וליהנות מאיכות החיים העדיפה בהן. כמובן שלא היה צורך בבדיקה עצמה מכיוון שבכל מקרה נאסרת על פלסטינים הכניסה להתנחלויות הישראליות, אך החלטנו לראות אילו תגובות נקבל מאנשים שמצהירים על עצמם – באמצעות האתר – שהם פתוחים לעסקים.

פנינו לעשרות מקומות ולא הצלחנו למצוא חדר אחד. ברוב המקומות פשוט נדחינו, אך בכל זאת נמצאו כמה "מארחים" שהיו מספיק כנים כדי לחלוק איתנו את הסיבה לסירוב.

לא כולם ברוכים הבאים (צילום מסך מתוך AirBnb )

לא כולם ברוכים הבאים (צילום מסך מתוך AirBnb )

כך למשל בתקוע, יישוב הידוע כליברלי יחסית להתנחלויות, הסבירה מארחת באחת הדירות המוצעות כי "אנחנו אוהבים את ביתנו בגלל הנוחות שבו, האווירה שיצרנו במו ידינו. שקט ונינוח בהרי יהודה. אנו חיים בשכונה מתוקה, אנשיה אוהבים לעזור, מקבלת בברכה אורחים, ועם מרווחים גדולים בין הבתים". בתגובה לפנייתנו אכן נענינו בנחמדות וכך נאמר: "אני מצטערת, אבל זה לא יהיה אפשרי. מאוד רגיש כאן המצב, אתה יודע. מקווה שבחיים אחרים היינו יכולים להיות חברים":

"אני מצטערת אבל זה לא יהיה אפשרי, מאד רגיש כאן המצב אתה יודע, מקווה שבחיים אחרים היינו יכולים להיות חברים"  (צילום מסך מתוך AirBnb ).

"אני מצטערת אבל זה לא יהיה אפשרי… מקווה שבחיים אחרים היינו יכולים להיות חברים". ליברליות בתקוע (צילום מסך מתוך AirBnb ).

בהתנחלות ענתות, במקום הנקרא "הטבע בשיא תפארתו", 690 ש"ח ללילה, היו יותר ענייניים וענו: "תודה לך על העניין בנו. אני מצטער אך לא נוכל לאשר את הזמנתך. בשל המצב הפוליטי זה לא אפשרי בזמן זה. כל טוב וחגים שמחים".

התשובה של המאחר מהתנחלות ענתות כבר פחות חביבה  (צילום מסך מתוך AirBnb )

התשובה של המאחר מהתנחלות ענתות כבר פחות חביבה (צילום מסך מתוך AirBnb )

צריך להדגיש כי מדובר כאן באפליה על רק מוצא בלבד. הצגנו את עצמנו כאדם בשם "חאלד", שנולד בפלסטין אך מתגורר שנים רבות בארה"ב ובעל אזרחות שם. גם אם המארחים זכאים למנוע שירות מאדם, ההחלטה על כך על רקע גזעני היא בעייתית בלשון המעטה.

במקום היחיד שהצלחנו להתקבל אליו, גם הוא בהתנחלות תקוע (הליברלית, אמרנו כבר), הוסבר לנו כי נצטרך לעבור בדיקה בטחונית בכניסה להתנחלות, כזו ששמורה ככל הנראה רק לפלסטינים. "אתה מוזמן להגיע אלינו, הבעיה היחידה היא שבשל המצב המתוח בישראל ייתכן כי תצטרך לעבור בדיקה ביטחונית בכניסה לתקוע. אם זה לא מפריע לך, נהיה שמחים לארח אותך", כך ענה יצחק המארח.

למקום השני בהתנחלות תקוע הצלחנו להתקבל, אבל הזהירו מפני בדיקה בטחונית בכניסה ליישוב (צילום מסך מתוך AirBnb )

למקום השני בהתנחלות תקוע הצלחנו להתקבל, אבל הזהירו מפני בדיקה בטחונית בכניסה ליישוב (צילום מסך מתוך AirBnb )

מרוויחים ומטעים לקוחות

החיפוש באתר Airbnb לא מאפשר לדעת איזה מן החדרים נמצאים בישובים פלסטינים ואילו מהם בהתנחליות ישראליות. אין הפרדה במפה ואין סימונים לשטחי המשטר השונים בגדה. כך שגם אדם שאינו רוצה להפוך למתנחל לעת מצוא אינו יכול לדעת זאת ללא הכרת המקום. יתרה מכך, כשמחפשים מקומות במחוז ירושלים, למשל, מקבלים אפשרויות רבות שממוקמות בהתנחלויות.

למעשה המקום היחיד שמצויין בו כי מדובר במארח ישראלי הוא "קאמפינג במדבר – אוהל רועים", 1,500 ש"ח ללילה, שם אולי בגלל שמו של המקום שעלול לבלבל הודגש הלאום של המארח. גם שם סורבנו, לטענת המארח בשל חוסר מקום.

כך שלא רק ש-Airbnb תורמת לכלכלת ההתנחלויות ומרוויחה מגזל אדמות פלסטיניות פרטיות ומהכיבוש, היא גם מטעה את לקוחותיה וגורמת גם להם להשתתף בגזל מבלי דעת.

אין עוררין על כך כי אכן מדובר בנופים מרהיבים, אך כל בר דעת מבין שהמצב בגדה המערבית הוא הכל חוץ מ"נורמלי", כפי שהמתנחלים מתיימרים להציג, גם בעזרת "Airbnb"'. הבתים עם גג הרעפים האדום, הבריכות והגנים המטופחים הם רק למראית עין. התמונה האמיתית המתחבאת מאחוריהם הינה מנוונת, ופשעי ההתנחלות נחרטו בה. כמעט מאחורי כל ישוב פורח (שנבנה מן הסתם בידיים פלסטיניות), עומד כפר שאדמותיו נגזלו. מול הילדים המשחקים בגנים המטופחים, יש את אלו שנשלפים ממיטותיהם בלילות על ידי חיילים. אך זר השוכר בית ללילה לעולם לא ידע זאת.

מחוז ירושלים על פי האפליקציה נמתח עד ההתנחלות נוקדים (צילום מסך מתוך AirBnb)

מחוז ירושלים על פי האפליקציה נמתח עד ההתנחלות נוקדים (צילום מסך מתוך AirBnb)

תגובות

מסתבר שלקבל תגובה מחברת Airbnb לטענות בכתבה זו היא משימה קשה כמעט יותר משכירת חדר בהתנחלות כפלסטיני. למרות פניות חוזרות בשבועיים האחרונים החברה סירבה להגיב לשאלותינו:

1. האם החברה מודאגת מהסיכון בשיתוף פעולה עם ההתנחלויות הישראליות?
2. האם אין סיכון חוקי בשיתוף פעולה עם מתנחלים, אשר בחלק מהמקרים גוזלים אדמות פלסטיניות פרטיות?
3. לאחר שהצגנו את עצמנו כפלסטינים סורבנו לאירוח בשל המצב הפוליטי. בכל מקרה מדובר בישובים יהודיים שחיים תחת מערכת חוקית שונה לחלוטין מהמשטר הצבאי שהפלסטינים נתונים בו. האם החברה מודאגת מתמיכתה המשתמעת באפליה זו?

כאשר פנינו לחברה שוב, הפעם לא לבקשת תגובה לפרסום אלא כשהצגנו את עצמנו כלקוח פלסטיני שמופלה לרעה בשל מוצאו, התקבלה תשובה תוך כשתי דקות, שאמרה שמשתמש מנוסה יפנה אלינו. ככל הנראה ב-Airbnb מעדיפים להתנער מאחריות. ואכן לאחר כדקה נוספת פנה אלינו משתמש מנוסה. התשובה שלו, אגב, הייתה שהוא מאוד עצוב שזה קרה, ומציע לדווח לחברה. אותה חברה שכאמור לא עונה והסתתרה מאחורי המענה שלו.

> החשד: חיילים הרגו נער בירייה בעורף. האישום: "מעשה פזיזות"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf