newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"מרצ צריכה להסביר לציבור איך סיום הכיבוש יתרום לביטחון המדינה"

עם יותר מעשרים שנים במפלגה מאחוריו, מוסי רז חושב שמרצ צריכה שינוי: להתרחק מהעבודה, לדבר על ביטחון ולאמץ את שיח הזהויות זה רק ההתחלה. השאיפה: לחזור ל-12 מנדטים

מאת:

ביום חמישי הקרוב יתקיימו הבחירות לתפקיד מזכ"ל מרצ. לבחירות האלה מגיעה מרצ במצב פוליטי וציבורי לא מזהיר: היה חשש שבבחירות האחרונות מרצ לא תעבור את אחוז החסימה ושיחות לגבי חוסר הרלוונטיות ליומיום של המפלגה מתקיימות בכל מחוזי השמאל. אין זה סוד כי המפלגה לא מצליחה להרחיב את קהל התומכים ומתבססת בעיקר על קולות שאפשר לכנות בהכללה אשכנזים מצפון תל אביב.

אחרי הבחירות במרץ האחרון, אחרי ששוב מחנה השמאל הציוני קיבל סטירה מהבוחר הישראלי, מתבצעים כעת לא מעט תהליכים של חשיבה מחדש והתמודדות עם שאלות "איפה טעינו" גם במפלגת העבודה וגם במרצ. מרצ היא הראשונה מבין השתיים לבחור מזכ"ל חדש, שיוציא את המפלגה לדרך חדשה.

שניים מתמודדים על התפקיד: מוסי רז, היום מספר 5 ברשימת מרצ לכנסת ומוותיקי המפלגה, בעל רזומה ציבורי מרשים, ח"כ לשעבר, בעל ניסיון ציבורי עשיר, מכהן בתפקידים ציבוריים במגזר השלישי, שזכה בפרסים בינלאומיים לקידום השלום ועוד. מולו מתמודד תומר רזניק, יו"ר צעירי מרצ, חבר הנהלת המפלגה ועוזר פרלמנטרי לשעבר. דור ב' מול דור א', העתיד מול העבר? לא בטוח.

מוסי, השאלה הראשונה שעולה לי לראש היא: למה אתה צריך את זה? אתה איש ציבור מוכר, יו"ר של ארגונים חברתיים, היית יו"ר הנהלת מרצ, היית ח"כ. למה לך מזכ"לות עכשיו?

"באופן מקרי הייתי במקום לידתה של מרצ ב-92' עם שלומית אלונית ז"ל, מיום היווסדה, ולמעשה עד היום אני חבר הנהלת מרצ, לכן מרצ מאוד חשובה לי. מצד אחד אני רואה את הסכנה לקיומה של המפלגה, מצד שני את רואה ומזהה את הפוטנציאל העצום שיש למפלגה הזו ואת הצורך שלה להתקיים ולהשפיע על מדינת ישראל. תפקיד המזכ"ל היום הוא השישי בחשיבותו במפלגה אחרי חברי הכנסת, ואני רוצה לנצל את הניסיון שלי להוביל את מרצ למקום בו היא צריכה להיות".

> "אם מרצ תשאר בלי שטח – היא תעלם" – ראיון עם תומר רזניק

מוסי רז

לא יודע מה יהיה ב-2020, אבל יודע שב-1992 היו לנו 12 מנדטים, והלוואי שיהיו לנו שוב. מוסי רז

בתור מזכ"ל, יש סיכוי להשפיע ולשנות?

"בטוח. אני הולך לבנות מבנה ארגוני בו למרצ יש עשרה פרזנטורים מובילים, חלקם גם לא יהיו חברי כנסת. אותם האנשים יהיו מומחים לפי תחומי עניין שונים ולקהילות שונות ויהיו אחראיים על הובלת השיח של המפלגה בנושאים האלה, או עם הקהילות האלה. למשל יהיו מומחים בתחומי ביטחון וכלכלה, אבל לא פחות חשוב מומחים ליצירת קשר ושיח עם קהילות שונות כמו ערבים, דוברי רוסית, חרדים ומזרחים. אותם המומחים ייצגו את המפלגה ברחבי הארץ, יצרו קשר עם הציבור ויפעלו לגדיל את הכח של המפלגה".

השארנו את הביטחון לימין

כאחד שנמצא כל כך הרבה זמן במערכת, אי אפשר להימנע מהשאלה איפה מרצ טעתה.

"מרצ היא המפלגה החברתית ביותר ב-15 השנים האחרונות, גם לפי הדירוג של המשמר החברתי וגם לפי דירוגים אחרים. אבל את הציבור זה פחות מעניין. הציבור מצביע לפי שתי שאלות עיקריות. הראשונה היא שאלת הזהות, יוצאי ברית המועצות, ערבים, מזרחים. האנשים מצביעים למפלגה המזוהה עם הזהות העצמית שלהן. השאלה השניה היא שאלת הביטחון. מרצ וגם מפלגת העבודה לא נמצאות בזירת הביטחון, נתפסות כמפלגות שלא משחקות את אותו המשחק. בבחירות האחרונות הליכוד שיחק כדורגל – הנושא הבטחוני. מרצ ועבודה שיחקו כדורסל – הנושא החברתי. במקרה הזה, הציבור בוחר כדורגל. אז גם אם אנחנו המפלגה הכי חברתית בכנסת, אנחנו לא מדברים את אותם הדברים שהציבור מדבר.

"הטעות השניה היא שלא נוצר מספיק בידול בין מפלגת העבודה ומרצ. אנשים שתומכים במרצ הצביעו בבחירות האחרונות לבוז'י. ההבדל בין המפגלות לא מספיק ברור ואנחנו חייבים להדגיש אותו. אם יש הצבעה עם החטיבה להתיישבות או על רשות השידור וחצי מפלגת העבודה בוחרת לצאת מהאולם או להצביע עם הקואליציה, עלינו להדגיש את חשיבות הנושא, את ההבדלים באידיאולוגיה בין העבודה ומרצ בנושאים האלה ובכלל".

איך מרצ יכולה לתרום לשיח הביטחוני?

"טעות גדולה לחשוב שאנחנו לא יכולים. אנחנו צריכים לגייס מומחי ביטחון מהחברה הישראלית, משירותי הביטחון, מהאקדמיה, גברים ונשים שיסבירו לציבור הישראלי איך סיום הכיבוש, שמירה על זכויות אדם ואזרח של הפלסטינים, רק יתרמו לביטחון של מדינת ישראל ואזרחי ישראל. יש לנו מספיק מומחים ומספיק ידע, המשימה שלנו היא לספק את הידע הזה לציבור".

אני חייב לציין שלשמוע את מוסי מדבר על כך שמרצ צריכים להתייחס לנושאים ביטחוניים מייצר אצלי השוואה לכך שש"ס יתחילו לדבר על נישואים אזרחיים. כאן מוסי לא מסכים איתי וטוען שדווקא ההשוואה הזו מראה כמה אני לא מכיר את מרצ ואת התפיסות הביטחוניות שלה.

"בשנות ה-90 גם מרצ וגם העבודה דיברו ביטחון ולא פחדו מזה, וזה מה שהביא להן מנדטים. משום מה בשנים האחרונות הלכנו לנושאים חברתיים והשארנו את הנושא הזה לימין. היום כל מחנה השמאל חייב לקחת חלק בשיח הביטחוני, יש לו מה לתרום לנושא".

> הרשימה המשותפת צריכה להיות בקואליציה: ראיון עם מוסי רז ערב הבחירות

שלטים של חד"ש ומרצ, על רקע עיריית תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנה של מרצ, חד"ש ואחרים בסוף "צוק איתן". יש מה להציע במישור הביטחוני (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עטרה ליושנה

למרות שניתן היה לחשוב שהבחירות הקרובות למזכ"לות יהיו בסימן של חדש מול ישן, דווקא מוסי רז מציג את עצמו כמי שמביא משהו חדש למפלגה, תפיסה חדשה שתחזיר את מרצ להיות רלוונטית לציבור הישראלי באמצאות שיח על נושאים רלוונטיים ויצירת שיח זהויות.

אתה רואה בהתמודדות למזכ"ל סימן למאבק בין זהבה גלאון לאילן גילאון?

"אף פעם לא הייתי שייך לאף מחנה, אני אדם שפועל מתוך אמונה בדרך שלי ומתוך מה שחושב שנכון לעשות. בפריימריז של 2012 הצבעתי לזהבה גלאון כי חשבתי שככה נכון. תומר רזניק היה עוזר של אילן גילאון בכנסת, לכן זה מאבק בין אנשים של אילן ולבין אנשים שהם לא של אילן. אני מעריך שהאנשים העצמאיים בוועידה יצביעו ויתמכו בי".

מול מוסי רז יתמודד לתפקיד המזכ"לות תומר רזניק, בן 25 בסך הכל. למרות גילו הצעיר הוא מגיע עם נסיון לא מבוטל מהשטח, אך גם עם ניסיון פוליטי בבחירות מוניציפאליות ובתפקיד של עוזר פרלמנטארי. רזניק נטל חלק בלא מעט מאבקים חברתיים בשנים האחרונות.

תגיד כמה מילים על רזניק?

"הוא בחור מאוד מוכשר, מאוד חרוץ, עובד קשה. הוא מדבר יפה וכותב יפה. יש לו עתיד פוליטי מובטח. אבל מולו עומד אדם מנוסה, עם תכנית חדשנית שלא מזוהה עם אף מועמד, וזה יתרון. אני מציע הרבה דברים חדשניים והוא מציע דברים שכבר היו".

בגלל הפרשי הגיל בין המועמדים אפשר היה לדבר כאן על אפשרות של חילופי משמרות וקלישאות אחרות. רזניק, למשל, מדבר בשיח העתיד של מרצ 2020. מוסי לא מסכים לניגודים האלה.

"התכנית שלי היא מאוד חדשנית, יש בה דברים שלא נעשו עד כה במפלגה. אני לא יודע מה יהיה בשנת 2020, אני רק יודע שב-1992 מצבה של מרצ היה מצוין עם 12 מנדטים. הלוואי שבעוד חמש שנים נהיה שוב עם 12 מנדטים".

> השמאל לא יגדל בלי לפנות מקום ומשאבים לפריפריה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf