newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

העילה להארכת מעצר: קריאה להביא בצל להפגנות

במהלך דיון בערעור הפעילים שנעצרו כדי למנוע קיומן של הפגנות טענה המשטרה כי קריאות להביא בצל להפגנות מהוות הסתה לאלימות. בית המשפט החליט להאריך את מעצרם של המפגינים. "הציבור שלנו מרגיש הרבה יותר נחוש לאחר מעצרי המנע", אומרת אחת ממארגנות ההפגנות

מאת:

מופע האבסורד של משטרת ישראל ממשיך. היום התקיים הדיון בערעור בעניין הארכת מעצרם של העצורים בפרשת "מעצרי המנע" לקראת ההפגנה שהתקיימה אמש (חמישי) בנצרת. במהלך הדיון חשפה המשטרה את הראיות לכאורה בדבר כוונותיהם של המבוקשים שנעצרו על ידה "להסית לאלימות": קריאה להביא בצל להפגנה.

על פי עו"ד אראם מחאמיד, המייצג את העצורים, בדיון בו הציגה המשטרה את הראיות לכאורה, הוא התבקש על ידי השופט להגיב על עניין הקריאה להצטייד בבצל. "לתדהמתי, המשטרה הציגה קריאה להצטייד בבצל כראייה לכוונות אלימות. טענתי בדיון כי אין עדיין איסור בחוק על נשיאת בצל, וכי ידוע שהמשטרה נערכת תמיד להפגנות גדולות של האוכלוסיה הערבית ברמת היערכות ג׳ (כלומר – מוכנות לירי גז מדמיע ומעצרים ומעלה, כולל ירי באש חיה. ר.י)", אמר מחאמיד לשיחה מקומית. עוד הוא הוסיף כי המשטרה הציגה ראיות לכך שנציגים מטעמה ישבו בבתי קפה וצותתו לפעילים בימים שקדמו להפגנה, ומשם הם אספו את ה"ראיות" לכאורה.

יש לציין כי ההצטיידות בבצל היא עניין שבשגרה בהפגנות של פלסטינים משני צידי הקו הירוק. הבצל מקל על ההתמודדות עם הגז המדמיע, בו משטרת ישראל נוטה להשתמש ביד חופשית לפיזור הפגנות ערביות.

בתום הדיון החליט בית המשפט לדחות את הערעור והורה על המשך החזקתם של העצורים עד יום ראשון. כמו כן, בית המשפט האריך את מעצרם של העצורים לאחר ההפגנות בנצרת (16 עצורים) ובטמרה (ארבעה עצורים). חלקם נעצרו בעודם פצועים ולטענתם לא ניתנה להם האפשרות לקבל טיפול רפואי.

> מעצרי מנע של פעילים ברחבי הארץ בניסיון למנוע הפגנות

שוטרים עוצרים מפגין במהלך הפגנה בנצרת, 8 באוקטובר 2015 (פאיז אבו-רמלה)

שוטרים עוצרים מפגין במהלך הפגנה בנצרת, 8 באוקטובר 2015 (פאיז אבו-רמלה)

בין העצורים שמעצרם הוארך גם שתי קטינות, בנות 14 ו-15. תמונת המעצר של אחת מהן הפכה לוויראלית בקרב הפלסטינים, מאחר וניתן לראות אותה מחייכת בזמן המעצר. לפי עו"ד פרח ביאדסה, שניסתה לדבר עם השתיים עוד לפני החקירה, המשטרה נתנה לה מספר דקות בלבד לפגוש את אחת הקטינות ולא אפשרה לה לספק לה ייעוץ משפטי הולם. עם הקטינה השנייה היא נפגשה רק לאחר חקירתה. גם הפעם הקטינות נחקרו בשעה מאוחרת וללא נוכחות הוריהן, כמו הקטינה שנעצרה לפני יומיים בפרשת "מעצרי המנע".

"בזמן שישבתי עם אחת מהן, נכנס קצין, תקף אותי בצעקות, איים עלי והעיף אותי מהחדר מול הקטינה". סיפרה עו"ד ביאדסה לשיחה מקומית. "אחרי המקרה הזה לא הפסקתי לרעוד כרבע שעה. לגבי העצורה השנייה, היא נחקרה ללא ייעוץ קודם, ולאחר שנתנה עדות".

אראם מחאמיד, המשמש כעו"ד המעצרים של ארגון עדאלה, סיפר שטרם ראה כזו התנהגות בוטה של המשטרה במעצרי קטינים. "עברתי הרבה דיוני מעצרים, ומעולם לא ראיתי דבר כזה. בדרך כלל, אם קטין לא מהוה סכנה מידית, כפי ששתי הקטינות האלה כמובן לא מהוות, הקטין משוחרר לביתו מאחר ויש עדיפות למניעת היעדרותו מבית הספר".

במסיבת העיתונאים שהתקיימה אמש הודיע השר לביטחון פנים גלעד ארדן כי המשטרה "מעמיקה את הניטור של הרשתות החברתיות". בתגובה, החלו פעילים רבים לקרוא להפגנות נוספות. בשיחה עם ס׳, פעילה מרכזית אותה ניסתה המשטרה לעצור במעצר מנע כבר ברביעי בלילה, היא אומרת לשיחה מקומית כי ההתבטאויות של השר, בצירוף התנהגותה המדכאת של המשטרה, מראות שהם נותנים פרשנות רחבה למדי למושג 'הסתה'. "זה לא מה שימנע מאיתנו להמשיך ולהפגין, ממש להפך", היא ביקשה להדגיש. ״הציבור שלנו מרגיש הרבה יותר נחוש לאחר מעצרי המנע".

הדיונים בעניינים של כל העצורים מהימים האחרונים יתקיימו במהלך השבוע הבא בבית המשפט בנצרת.

> צפו: חיילים מאבטחים מתנחלים שזורקים אבנים ומציתים שדות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf