newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יש סיבה שפיגועים רבים כל כך קורים ברחוב הגיא

מכל העיר העתיקה זהו הציר המרכזי של יהודים לכותל ושל מוסלמים לאל-אקצא, ואחד ממוקדי ההשתלטות של עטרת כהנים. כך הפך רחוב הגיא לסמל מדמם

מאת:

כותב אורח: יונתן מזרחי

בשבועות האחרונים אירועי דקירה רבים בעיר העתיקה של ירושלים התרחשו במקום אחד מדויק: רחוב הגיא, או בערבית – רחוב אל-ואד. אומנם העיר העתיקה היא מקום קטן יחסית, אבל מעניין לבחון מדוע המאבק הפוליטי והאלים של ירושלים מתנקז דווקא לרחוב המאובטח ביותר בעיר העתיקה.

שער שכם הוא כיום השער המרכזי לכניסת פלסטינים לעיר העתיקה. השער ממוקם בחומה הצפונית של העיר. קצת לאחר שעוברים בשער הרחוב מתפצל לשני כיוונים: רחוב ח'אן אל-זית נוטה מעט מערבה וממשיך עד הרובע היהודי, ורחוב הגיא נוטה מעט מזרחה וממשיך עד רחבת הכותל.

שער שכם ושני הרחובות היוצאים ממנו נבנו על ידי הרומאים במאה השנייה לספירה ומאז ועד היום הם משמשים כמערך הרחובות הראשי של העיר. רחוב ח'אן אל-זית נחתך על ידי רחוב דוד, שראשיתו בשער יפו וכיוונו למזרח. בצומת המפגש ביניהם הרחוב מסתיים, והמשכו נקרא רחוב השלשלת. רחובות דוד והשלשלת מוכרים גם כרחובות המרכזיים של השוק התיירותי. גם רחובות אלו מבוססים על מערך התכנון העירוני מהתקופה הרומית, עת העיר נקרא איליה קפיטולינה.

כאמור, רחוב הגיא מוביל לכותל המערבי, אולם הוא גם הציר המרכזי למתפללים המוסלמים הנכנסים משער שכם לאל-אקצא. לאורך הרחוב ישנן מספר פניות המובילות לשערי מתחם הר הבית. השערים של המתחם ממזרח ומדרום חסומים מזה מאות שנים. שבעת שערי המתחם הפתוחים לציבור נמצאים על רחוב הגיא או רחוב ויה דולורוזה המסתעף ממנו. בניגוד לרחובות השוק, זהו הרחוב המרכזי למתפללים מכל הדתות ולכן רבים מההולכים בציר זה הם מתפללים או מאמינים.

> צפו: מסתערב יורה לעציר פלסטיני ברגל מטווח אפס

רחוב הגיא, העיר העתיקה בירושלים: זירת האירוע בו צעירה פלסטינית נורתה לאחר שדקרה שני ישראלים.(פאיז אבו-רמלה/אקטיבסטילס)

רחוב הגיא, העיר העתיקה בירושלים: זירת האירוע בו צעירה פלסטינית נורתה לאחר שדקרה שני ישראלים.(פאיז אבו-רמלה/אקטיבסטילס)

רחוב הגיא הוא גם המקום בו עמותת עטרת כוהנים החלה את מאבקה לייהוד הרובע המוסלמי. בשנות השמונים הוקמה ישיבת עטרת כוהנים בצומת שבין הגיא לויה דולורוזה. כמה שנים מאוחר יותר רכש אריאל שרון בית ברובע המוסלמי, שגם הוא נמצא ברחוב הגיא. לאורך הרחוב יש עוד מספר דירות הנמצאות בידי עמותת עטרת כוהנים. מרחוב הגיא מסתעף רחוב קטן המוביל לשער הברזל (באב אל-חדיד) של מתחם אל-אקצא. בצמוד אליו הוכשר שטח המכונה "הכותל הקטן", שנחשב כמקום התפילה הקרוב ביותר לקודש הקודשים של בית המקדש, שמחוץ למתחם הר הבית. מקום זה משמש מתפללים חרדים וקבוצות שמארגנת עמותת עטרת כוהנים.

המאבק על רחוב הגיא הוא מאבק פוליטי. מבחינת מדינת ישראל ועמותות המתנחלים יש חשיבות רבה ליצירת זהות ונוכחות יהודית בציר המוביל לכותל. מאותה סיבה בדיוק עבור הפלסטינים לרחוב יש משמעות פוליטית ודתית מרכזית, כיוון שהוא משמש את הבאים מחוץ לעיר העתיקה ומהרובע המוסלמי כדי להגיע להתפלל באל-אקצא. נראה שכל עוד יש מתיחות סביב הר הבית/מתחם אל-אקצא, הרחוב ימשיך לככב בכותרות.

מצער שהרחוב העתיק, שאת תהילתו קיבל בזכות אלפי שנים שבהן שימש את תושבי ירושלים, זוכה לחשיפה רק בהקשרים של אלימות ועימותים. במחשבה שנייה, נדמה שזו התהילה היחידה לה זוכה ירושלים בימים אלו.

יונתן מזרחי הוא ארכיאולוג ומנהל ארגון עמק שווה

> למה קשה לשמאלנים לדבר בתקופת פיגועים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf