newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המאבק מחריף: בתי הספר הערבים יצטרפו מחר לשביתת החינוך הכנסייתי

אלפי מורים, תלמידים הורים ואנשי דת הפגינו בירושלים במחאה על הקיצוץ בתקציבי בתי הספר הכנסייתיים. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה שהודיע על השבתת כלל בתי הספר הערבים מחר: "הפגיעה הקשה במערכת החינוך הכנסייתית היא פגיעה בכלל הציבור הערבי"

מאת:

מעל לחמשת אלפים אנשים הפגינו הבוקר (ראשון) מול משרד ראש הממשלה בירושלים, במחאה על האפליה התקציבית של בתי הספר הכנסייתיים. בין המפגינים הרבים היו תלמידים, הורים, ומורים מ-47 בתי הספר הכנסייתיים כמו גם מנהלי בתי ספר, ראשי הכנסיות בישראל וחברי כנסת בניהם זוהיר בהלול (המחנה הציוני), עאידה תומא-סלימאן ואחמד טיבי (הרשימה המשותפת). 33 אלף תלמידים הלומדים בבתי הספר הכנסייתיים-פרטיים, בהם נוצרים, מוסלמים ודרוזים, עדיין לא פתחו את שנת הלימודים.

המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב "כל ילדי ישראל לומדים ורק אני בבית", "התלמידים דורשים שוויון זכויות" ו"זכותנו לחנך לפי אמונתנו". ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר בהפגנה: "אנחנו בתי הספר הטובים בארץ. הדרישה שלנו היא צדק חלוקתי. תמיכה של מאה אחוז ולא של 29 אחוז. פתרתם את הבעיה של ש"ס בהסכמים הקואליציונים. אנחנו כאן כדי לתבוע את אותו דבר".

> כולם בבית הספר חוץ מ-33 אלף תלמידים נוצרים, מוסלמים ודרוזים

אלפי מפגינים מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על הפגיעה בתקציבי בתי הספר הכנסייתיים

אלפי מפגינים מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על הפגיעה בתקציבי בתי הספר הכנסייתיים

 מפגינים מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על הפגיעה בתקציבי בתי הספר הכנסייתיים

מפגינים מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על הפגיעה בתקציבי בתי הספר הכנסייתיים

ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, הודיע במהלך ההפגנה כי: "הפגיעה הקשה במערכת החינוך הכנסייתית היא פגיעה בכלל הציבור הערבי ולכן מחר ישבתו כל בית הספר הערביים בקריאה ברורה לממשלה שלא ניתן להם להפקיר את התלמידים". עודה הוסף כי "כמעט שליש מהאקדמאים ורוב מוחלט של עובדי ההייטק הערבים הינם בוגרים של אותם בתי הספר שהממשלה מנסה עכשיו לשתק. אי אפשר לדבר על פיתוח ושיוויון הזדמנויות ביד אחת וביד השנייה לפגוע בדיוק באותם בתי הספר שמצליחים לשבור את תקרת הזכוכית. יש להשוות את התקציב של כל תלמיד בין אם הוא במערכת החינוך היהודית או הכנסייתית. השקעה בחינוך זה אינטרס משותף של כלל אזרחים".

גם ראונק נאטור ורון גרליץ, מנהלים שותפים של עמותת סיכוי, התייחסו לשביתת החינוך הכנסייתי: "אילו היה מדובר בתלמידים יהודים המדינה היתה עוצרת מלכת וכלי התקשורת לא היו מרפים עד שראש הממשלה והשרים היו מוצאים פתרון. הפגיעה הקשה בבתי הספר הערבים הקהילתיים היא אפליה שזועקת לשמיים". בעמותה קוראים למשרדי החינוך והאוצר לפתור את המשבר באופן מידי, "להחזיר מיד את התקציבים שנלקחו מבתי הספר הקהילתיים, ובמקביל לקדם שוויון בתקציבים לחינוך הציבורי הערבי ולהשוות אותו לחינוך של הציבור היהודי".

מאבק בתי הספר הכנסייתיים-פרטיים דורש להשוות את התקציבים שמקבלים התלמידים בבתי הספר הכנסייתיים, לתמיכה שמקבלים שאר מוסדות החינוך במדינה, ובמיוחד בתי ספר דתיים וחרדים פרטיים. בשנה האחרונה קוצץ התקציב בו תומכת המדינה בבתי הספר הכנסייתיים ב-45 אחוז, והוא עומד כעת על 29 אחוזים מהתקציב הכולל של בתי הספר. לצד מהלך הקיצוץ החד צדדי מצד משרד החינוך לבתי הספר הכנסייתיים, הוטלו הגבלות על אחוז מימון הלימודים מצד ההורים, והגבלות על השתלמויות המורים.

> הילדים שמנסים לעצור בולדוזרים באמצעות מצלמות

אלפי מפגינים מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על הפגיעה בתקציבי בתי הספר הכנסייתיים

אלפי מפגינים מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על הפגיעה בתקציבי בתי הספר הכנסייתיים

בתי הספר הכנסייתיים נחשבים לבין האיכותיים ביותר בארץ, עם שיעור זכאים לקבלה לאוניברסיטאות שעומד על 95 אחוזים. זאת בעוד הפער בשיעור התלמידים העומדים בדרישות לאוניברסיטה בין בתי הספר של החינוך הערבי הממשלתי לבוגרי החינוך היהודי עומד על 15 אחוזים, לרעת הערבים כמובן.

לכן, כפי שכתבה מייסלון דלאשה, בעיני רבים הפגיעה בבתי ספר הכנסייתיים הינה פגיעה בכלל האוכלוסייה הערבית, ולא רק נחלת בתי הספר "הנוצרים" או האוכלוסייה הנוצרית, שכן אלו בתי ספר המהווים אלטרנטיבה חינוכית טובה לתלמידים הנוצרים, הדרוזים והמוסלמים, בהיעדר מערכת חינוכית ממשלתית איכותית

ביום חמישי הפגינו כאלף תלמידים מורים ותומכים ברמלה, במחאה על הקיצוץ בתקציבי בתי הספר הכנסייתיים. הפגנות נוספות במהלך השבוע שעבר התקיימו בנצרת ובירושלים.

> שר חינוך שמאמין שיש רק אמת אחת הוא סכנה לילדינו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf