newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המדינה תבקש מביהמ"ש לאשר הזנה בכפייה של עציר מנהלי ששובת רעב 51 יום

למרות העתירה שהגישה ההסתדרות הרפואית נגד חוק ההזנה בכפייה, הפרקליטות הצבאית צפויה לפנות לביהמ"ש עם צאת השבת ולבקש לאפשר את הזנתו של שובת הרעב מוחמד עלאן שמצבו הרפואי התדרדר. שובתי הרעב היחידים שמתו בכלא בישראל היו אלו שהוזנו בכפייה

מאת:

התביעה הצבאית צפויה לפנות היום (שבת) בבקשה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע להתיר את הזנתו בכפייה של העציר המנהלי, עו"ד מוחמד עלאן, השובת רעב מזה 51 ימים. כפי שפורסם לראשונה בשיחה מקומית השבוע, זו תהיה הפעם הראשונה בה תנסה המדינה ליישם את חוק ההזנה בכפייה, שעבר לא מכבר בכנסת. לפחות ארבעה אסירים מתו בעבר בשל הזנה בכפייה בבתי הכלא הישראלים.

אתמול הודיעה הפרקליטות הצבאית לעו"ד ג'מיל  ח'טיב, אשר מייצג את עלאן, כי בכוונת המדינה להזין את עלאן, המאושפז בסורוקה, בכפייה. בימים האחרונים נכנס עלאן למצב של סכנת חיים ואתמול דווח על הדרדרות נוספת במצבו הבריאותי.

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), שתיווך בין המדינה לבין שובת הרעב ח'אדר עדנאן וסייע בהגעה להסכם ביניהם, ביקר בלילה את עלאן בבית החולים. סעדי פנה במכתב בהול לשר לבטחון פנים, גלעד ארדן, ובו הוא דורש לשחרר את העציר המנהלי באופן מיידי, ומציין כי שופטים ורופאים שישתתפו באישור וביישום הזנה בכפייה עלולים בעתיד לעמוד למשפט בפורום בינלאומי.

[עדכון, 21:00 – נכון לעכשיו נראה שלא היום יתקיים הדיון בעניין ההזנה בכפייה. עלאן עדיין מאושפז בסורוקה ומסרב לקבל טיפו או להבדק. מבית החולים נמסר שטרם התקבלה החלטה אם יוזן בכפייה או לא, בעת הצורך. במקום נמצאים כשלושים פעילים יחד עם בני משפחתו של עלאן]

הזנה בכפייה נחשבת לצורה של עינויים, לפי הצהרת מלטה של ארגון הבריאות העולמי משנת 1992. ההסתדרות הרפואית הישראלית מתנגדת באופן נחרץ לחוק שעבר בכנסת, והגישה בשבוע האחרון עתירה לבג"צ נגדו כמו גם בקשה לצו ביניים נגד יישומו בטרם יתקיים דיון בעתירה. בעתירה התייחסה הר"י מפורשות לשובת הרעב עלאן:

לאסיר שובת הרעב המאושפז בבית החולים סורוקה, כמו גם לאסירים שיפתחו בשביתת רעב מכאן ואילך, שלגביהם יפעל החוק… ייגרם ללא שום ספק נזק שאינו בר תיקון. לאסירים אלה יינתן טיפול אלים וחודרני, בניגוד להסכמתם, בניגוד לכללי האתיקה הרפואית, לתכלית שאינה ראויה ובאופן שאינו מידתי, וכשקיים חשש שטיפול זה כשלעצמו יפגע בהם באופן שאינו ניתן לתיקון, יפגע במצבם הרפואי, ואף יכול להביא למותם.

האמן יאסין ביי (מוס דף) מתנסה בהאכלה בכפיה (קשה לצפייה):

עלאן, עורך דין בן 33 מהכפר ענאבוס הסמוך לשכם, נעצר ב-6 לנובמבר 2014, ומאז הוא מוחזק במעצר מנהלי בלא שהואשם בדבר. לאחר שמעצרו המנהלי חודש בפעם השנייה, מבלי שניתנה לו ההזדמנות להגן על עצמו, החליט עלאן להשתמש בכלי המחאה הלא-אלים היחיד שעומד לרשותו ופתח בשביתת רעב. עלאן שובת במודל האירי, כלומר – לא לוקח תוספים או מלחים, אלא מתקיים משתיית מים בלבד. עלאן נעצר פעמיים בעבר, בפעם הראשונה ב-2007 למשך שלוש שנים.

שביתות רעב הן אחד הכלים הנפוצים בהם עושים שימוש אסירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל. פעמים רבות זו הדרך היחידה של אסירים אלה, שרבים מהם מוחזקים במאסר שנים ארוכות ואחרים מוחזקים במעצרים מנהליים ללא משפט, לנהל דיאלוג על תנאי החזקתם מול שלטונות הכלא והמדינה.

בשנים האחרונות התמודדה המדינה עם אלפי שובתי רעב בבת אחת, כמו גם עם שובתי רעב יחידים. כל שביתות הרעב הללו הסתיימו ללא אבדות בנפש. לעומת זאת לפחות ארבעה  אסירים פלסטינים ששבתו רעב והוזנו בכפייה מתו כתוצאה מההליך, שכביכול נועד לשיפור מצבם הבריאותי: עבד אלקאדר אבו אלפחם ווחסין נמר עבידאת בכלא שיקמה ב-1970 ו-1992, ראסם חלאוה ועלי ג'עפרי ב-1980 בכלא נפחא.

> הכנסת אישרה הזנה בכפייה: הגיע הזמן לסרבנות רופאים המונית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf