newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

קבלת פנים לשר שטייניץ בעצרת בגן מאיר: "ההומופוביה מתחילה בממשלה"

בירושלים הפנה הנשיא ריבלין אצבע מאשימה לעבר הממשלה. בכיכר רבין נאם דודו של התינוק שנרצח בפיגוע השריפה בדומא ואמר "לפני עלי היה גם מוחמד אבו חדיר, ואנחנו לא יודעים מי הבא בתור". כפות ידיים צבועות באדום וקריאות "ההסתה מתחילה בממשלה" קיבלו את פניו של השר שטייניץ שהגיעו לנאום בעצרת הקהילה הגאה בגן מאיר

מאת:

דיווחים ותמונות: רענן שמש פורשנר, דני בלר, אבי בלכרמן, אורן זיו וקרן מנור/אקטיבסטילס

בסיומו של שבוע מדמם, במהלכו נדקרו שישה אנשים במצעד הגאווה בירושלים, והוצת ביתה של משפחה פלסטינית בדומא על כל יושביו, הפגינו אלפים בירושלים, חיפה, באר שבע ותל אביב בעצרות מחאה נגד הומופוביה, גזענות ואלימות. בין הדוברים בעצרות השונות נשיא המדינה, פוליטיקאים, רבנים, אימו של ניר כ"ץ שנרצח בפיגוע בבר נוער, דודו של התינוק עלי שנרצח בפיגוע השריפה בדומא, אמנים ונציגי הקהילה הגאה.

תחת אבטחה כבדה הפגינו מעל לאלף ירושלמים ותומכים ב"עצרת לקידום הסובלנות" בכיכר ציון. הדובר המרכזי בעצרת היה נשיא המדינה רובי ריבלין, שהתבטא בצורה חריפה בעקבות האירועים הגזעניים השבוע, ושנתון בעצמו תחת מתקפת הסתה ואיומים על חייו. לצידו נאמו רבנים מכל הזרמים ונציגי הקהילה הגאה והבית הפתוח בירושלים שספגו השבוע מכה קשה.

במהלך העצרת אמר ריבלין שהפנה אצבע מאשימה לכיוון הממשלה: "ידיכם דמים מלאו. איננו יכולים להמשיך ולפתור את הלהבות הללו כצירוף מקרים מצער, אי אפשר לכבות את האש בגינוי רופה. הסתה, לעג, קלות דעת, רפיון מאפשרים לאש לבעור בעוצמה רבה יותר, לחלחל לכל חלקה בחברה. זלזול בשלטון החוק, זלזול באהבת האדם פושה משרינו ומאפשרת את התנאים להצמיח את מה שנקרא עשבים שוטים. צריך לשאול מה באווירה הציבורית מאפשר לאותם עשבים שוטים לשגשג ולפרוח, לאיים על הערוגה כולה".

> האם בנצי גופשטיין שהסית נגד מצעד הגאווה כבר נחקר?

אלפים הפגינו בכיכר רבין (אורן זיו/אקטיבסטילס)

אלפים הפגינו בכיכר רבין (אורן זיו/אקטיבסטילס)

אלפים התכנסו בכיכר ציון בירושלים יומיים לאחר פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בעיר (רות מרום)

אלפים התכנסו בכיכר ציון בירושלים יומיים לאחר פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בעיר (רות מרום)

האירוע הראשון בסדרת ההפגנות החל בשעה שבע וחצי בערב בכיכר רבין בתל אביב, שם התכנסו כ-3,000 מפגינים ביוזמת ארגון "שלום עכשיו" לעצרת בדרישה ל"יד ברזל נגד הטרור היהודי ושולחיו". בין הדוברים באירוע היה יו"ר, האופוזיציה יצחק הרצוג, שדרש מוקדם יותר היום להרחיב דווקא את השימוש בכלי המעצרים המנהליים הבלתי מידתי גם נגד יהודים המעורבים בטרור.

נאסר דוואבשה, דודו של התינוק עלי, שנרצח בפיגוע השריפה בדומא, שהשתתף בעצרת בכיכר רבין דרש מנתניהו לא להסתפק בהשתתפות בצער המשפחה ולהביא בטחון לפלסטינים בדומא ובשטחים הכבושים. הוא אמר: "אנחנו מבקשים שזה יהיה הסוף של הסבל של העם שלנו. לפני עלי היה גם מוחמד אבו חדיר, ואנחנו לא יודעים מי הבא בתור. אנחנו רוצים שהשריפות ייגמרו".

ח"כ גלאון אמרה כי: "יש לנו ראש ממשלה שעשה קריירה שלמה על הסתה נגד ערבים ושמאלנים, מהמרפסת בכיכר ציון, דרך 'השמאלנים שכחו מה זה להיות יהודים', סרטוני הבחירות המשווים מצביעי השמאל לחמאס, ועד 'הערבים נוהרים לקלפיות'".

> כשזה מגיע למחבלים יהודים, המשטרה והשב"כ מרימים ידיים מראש

אלפים הפגינו בגן מאיר לציון שש שנים לרצח בברנוער ובעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים (אורן זיו/אקטיבסטילס)

אלפים הפגינו בגן מאיר לציון שש שנים לרצח בברנוער ובעקבות פיגוע הדקירה במצעד הגאווה בירושלים (אורן זיו/אקטיבסטילס)

שעה מאוחר יותר התכנסו אלפי מפגינים בגן מאיר, שם ממוקם המרכז הגאה בתל אביב, לעצרת שתוכננה במקור כאירוע זיכרון לציון שש שנים לרצח בבר נוער, והפכה לאירוע גדול משתוכנן בעקבות פיגוע הדקירה במצעד בירושלים. יו"ר אגודת הלהט"ב אמר באירוע כי "אין מקום לפשעי שנאה, לא ללהט"בים ולא למשפחות ותינוקות פלסטינים".

רשימת הדוברים הארוכה באירוע כוללת נציגים ממפלגות האופוזיציה והקואליציה, נציגי ארגוני הקהילה הגאה בת"א ואחרים. במהלך סוף השבוע רגשו הרוחות בקהילה הגאה ובקרב תומכיה בשל ההודעה כי בין המוזמנים לשאת דברים באירוע גם ח"כ ינון מגל מהבית היהודי, מפלגה אותה מזהים רבים בקהילה כאחראית מרכזית להסתה נגד להט"ב ולפגיעה בזכויותיהם. מגל הגיע לעצרת למרות המחאה אולם לא נאם.

סערה התחוללה כשגל אוחובסקי הודיע מעל הבמה כי יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט, צפוי למקום וביקש מהקהל לקבל את פניו. הקהל הגיב בקריאות בוז רמות ובצעקות "בנט תתפטר, הדם שלי שווה יותר", ומארגני העצרת הודיעו מעל הבמה שבנט ביטל את בואו. את פניו של נציג מפלגת השלטון השר יובל שטייניץ קיבלו עשרות פעילים כשהם מניפים ידיים צבועות בצבע אדום וקוראים לעברו "ההומופוביה מתחילה במסדרונות הממשלה" ו"הדם על הידיים שלכם".

קבלת פנים גאה לשר יובל שטייניץ. "ההומופוביה מתחילה במסדרונות הממשלה" (אורן זיו/אקטיבסטילס)

קבלת פנים גאה לשר יובל שטייניץ. "ההומופוביה מתחילה במסדרונות הממשלה" (אורן זיו/אקטיבסטילס)

שתי משמרות מחאה מתקיימות גם בחיפה, בהשתתפות מעל לשש מאות מפגינים. ההפגנה במרכז הכרמל אותה יזמו ארגונים של הקהילה הגאה בעיר מתמקדת בפשע השנאה במצעד הגאווה הירושלמי וקראה : "די להסתה המכוערת כנגד הקהילה הגאה! אנחנו כאן ואת הגאווה שלנו לא תוכלו לדכא". הפגנה נוספת, אותה ארגנו מפלגות חד"ש ובל"ד, תתקיים בכיכר הבהאים בעיר במחאה על זריקת בקבוקי התבערה ורצח התינוק עלי דוואבשה בכפר הפלסטיני דומא, ועל האלימות והגזענות המשתוללות.

כמאה אנשים הפגינו הערב גם בצומת גן שמואל. תושבי האזור הגיעו להפגין אל מול אירועי השבוע שחלף. על השלטים מתנוססות ססמאות כגון "ואהבת" ו"לא תרצח". דגלי ישראל ודגלי הגאווה מתנפנפים להם יחדיו והמפגינים קוראים להוסיף אור על פני הטרור. המפגינים זוכים לקריאות עידוד רבות מהרכבים החולפים.

בבאר שבע התכנסו כמה עשרות חברי הקהילה הלהט"בית מול העירייה, במשמרת מחאה נגד אירוע הדקירה בירושלים והאווירה ההומופובית. האירוע היה ספונטני והעשרות הגיעו בעקבות קריאה ברשת הפייסבוק. המשתתפים הניפו דגלי גאווה, קראו ססמאות ואחרי זה עברו למתכונת של "מגאפון פתוח". סמוך לשעה עשר בלילה המשטרה ביקשה מהמשתתפים לפזר את ההפגנה. עוברים ושבים, שראו את המחזה, התקרבו להביע תמיכה.

"אנחנו כמארגנות בחרנו להתמקד באלימות כלפי להט"בים ולהט"ביות כי חשוב לנו לייצר מקום ונראות עבור הקהילות שלנו, ולא היינו רוצות לגרום לאף אחת להרגיש שאין לה קול או מקום. אנחנו לא הולכות להגיד לאף אחת איזה שלטים להרים, אבל אנחנו מאמינות גדולות ברגישות, בייחוד בזמנים כאלה, וסומכות על כל אחת ואחד שבוחרות לבוא", כתב(ה). טל(י) ווזנר בעמוד האירוע.

כמאה מפגינים נגד הומופוביה וגזענות בגן שמואל (צילום: אילן שריף)

כמאה מפגינים נגד הומופוביה וגזענות בגן שמואל (צילום: אילן שריף)

ביום חמישי האחרון דקר ישי שליסל שישה אנשים במצעד הגאווה בירושלים. אחת מהן, נערה בת 16, עדיין במצב קריטי. למרות שהדוקר, ישי שליסל, זה עתה שוחרר ממאסר לאחר שביצע פיגוע דקירה במצעד הגאווה בירושלים בשנת 2005, ולמרות מידע מודיעיני על כוונותיו, המשטרה כשלה בהגנה על המצעד. לאירוע קדמו ימים ספוגי הסתה נגד הקהילה הגאה מבית מדרשם של אנשי ארגון הימין הכהניסטי להב"ה.

פחות מ-12 שעות מאוחר יותר השליכו מתנחלים בקבוקי תבערה אל תוך שני בתים בכפר דומא, דרומית לשכם. התינוק עלי סעד דוואבשה, בן שנה וחצי, נשרף למוות. הוריו ואחיו בן הארבע פונו לבית החולים ומאושפזים מאז כשהם בסכנת חיים. על קירות הבית רוססו כתובות נאצה "נקמה" ו"יחי המלך המשיח". 

> אי אפשר לנצח את הטרור היהודי בלי לסיים את הכיבוש

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf