newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ח'אמנהאי: המדיניות האמריקאית במזרח התיכון היא טעות קשה

בנאום ראשון לאומה מאז החתימה על הסכם הגרעין בירך המנהיג העליון של איראן את צוות המו"מ, אך הבהיר שלא מדובר בכניעה לאמריקה. אם תהיה מלחמה בין המדינות, איים, ארה"ב תהיה זו שתפסיד

מאת:

המנהיג העליון האיראני עלי ח'אמנהאי התייחס היום (שבת) לראשונה להסכם הגרעיני בדרשת החג לרגל עיד אל פיטר במסגד על שם אמאם ח'ומייני בטהראן. להלן תרגום דבריו:


שלום וברכות החג לכל האחים והאחיות,

האירועים שהיינו עדים להם בחודש רמדאן ולפניו היו ועודם אירועים מרים; למרבה הצער, ידיים נתעבות העכירו את ימי החג עבור רבים מבני האזור. בתימן, בבחריין, בפלסטין, בסוריה, ימים קשים עוברים על מוסלמים רבים. כל הסוגיות הללו קרובות לליבו של העם האיראני.

וישנה גם הסוגיה הפנימית שלנו, סוגיית המשא-ומתן הגרעיני. ראשית, ברצוני להודות לממונים על המשא-ומתן שעמלו על הדיונים הארוכים והמתישים, לנשיא המכובד ובמיוחד לצוות המשא-ומתן שהשקיעו מאמצים כבירים וניכרים; בין אם הנוסח שהושג יאושר במנגנונים הקבועים בחוק ובין אם לאו, כבודם של אלה במקומו מונח. זאת אמרתי גם לאחים באופן אישי. אנחנו קבענו מנגנון חוקי לאישור ההסכם, ובו תתקבל ההחלטה. בעזרת האל, אנחנו מצפים כי הממונים הנוגעים לדבר יראו לנגד עיניהם את טובת המדינה וטובת הציבור, ויציגו את התוצאות בראש מורם וזקוף גם בפני בורא עולם.

אני מדגיש כי בין אם יאושר ההסכם ובין אם לאו, לא נניח לאיש לנצלו לרעה בשום צורה. לא נניח לאיש לסטות מעקרונות השלטון האסלאמי. יכולות ההגנה והביטחון הלאומי של איראן יישמרו בקפידה, והרי אנחנו יודעים כי האויב מייחס לעניין הזה חשיבות רבה. הרפובליקה האסלאמית לא תיכנע לעולם לתכתיביו של האויב ולא תתפשר על שימור היכולות ההגנתיות שלה.

> ההסכם הטוב: לישראל עדיפה איראן לא מבודדת

האייתוללה עלי ח'מינהאי (Wikimedia commons CC BY-NC-ND 2.0)

המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי ח'מינהאי (Wikimedia commons CC BY-NC-ND 2.0)

נקודה נוספת היא שבין אם יאושר נוסח ההסכם ובין אם לאו, אנו לא נפסיק לתמוך בידידינו באזור. העם המדוכא בפלסטין, העם המדוכא בתימן, העם והממשלה בסוריה, העם והממשלה של עיראק, העם המדוכא בבחריין, לוחמי החירות בלבנון ובפלסטין – כל אלה ימשיכו ליהנות מתמיכתנו.

נשק גרעיני מנוגד לאסלאם

נקודה נוספת היא שלמרות ההסכם ולמרות המשא-ומתן, לא חל כל שינוי במדיניות שלנו ביחס לממשל האמריקני היהיר. כפי שחזרנו ואמרנו פעמים רבות, אין לנו הידברות עם אמריקה ביחס לנושאים העולמיים והאזוריים השונים, אין לנו הידברות ביחס ליחסים הבילטראליים. קיימנו מפעם לפעם שיחות ביחס לסוגיות ספציפיות, כמו סוגיית הגרעין, בהתאם לאינטרסים שלנו. זאת לא היתה הפעם הראשונה, וכבר התייחסתי בנאומים קודמים לשיחות נוספות.

המדיניות של אמריקה באזור נוגדת את המדיניות של הרפובליקה האסלאמית ב-180 מעלות. האמריקנים מאשימים את חזבאללה ואת ההתנגדות בלבנון – הכוחות מסורי הנפש ביותר בקרב הכוחות הלאומיים במדינה הזו – בטרוריזם. אין חוסר הגינות גדול מזה. ובו בזמן הם מטפחים את הממשלה הציונית הטרוריסטית רוצחת הילדים. איך נוכל להגיע להבנות עם מדיניות כזו? איך אפשר לנהל משא-ומתן? איך אפשר לסגור עסקאות?

ענין נוסף הוא ההתרברבויות של האמריקנים בימים האחרונים. בימים שחלפו מאז השגת ההסכם, המדינאים האמריקנים מרבים להתרברב, כל אחד בסגנונו. אין לנו, כמובן, התנגדות לכך – בעיות הפנים שלהם מאלצות אותם להתהלל כאילו הצליחו לגרור את ממשלת איראן לשולחן המשא-ומתן, להכניע את איראן, למנוע את חימושה הגרעיני של איראן, ועוד כהנה וכהנה. אבל האמת היא אחרת.

הם טוענים שהצליחו למנוע את החימוש הגרעיני של איראן; לחימוש הגרעיני של איראן אין כל קשר לשיחות עם האמריקנים או עם כל אחד אחר, והם עצמם יודעים זאת היטב. אנחנו מנועים מייצור נשק גרעיני ושימוש בו מכוח הציווי של הקוראן והחוק האסלאמי, ולא פועלים בכיוון הזה בשל כך. אין לזה כל קשר אליהם, או לשיחות שהתנהלו. הם עצמם יודעים היטב כי זאת האמת, הם יודעים שמה שמונע מהרפובליקה האסלאמית לייצר נשק גרעיני איננו ההתלהמויות שלהם אלא השריעה, החוק האסלאמי. הם מכירים היטב את חשיבותה של הפתווה הזו, ועדיין ממשיכים לקחת לעצמם את הקרדיט על כך. הם לא אומרים את האמת לעם שלהם, הם משקרים להם.

הם ממשיכים לטעון שהצליחו להכניע את העם האיראני בנושאים שונים. הם יכולים לחלום על הכנעת העם האיראני. מיום היווסדה של הרפובליקה האסלאמית ועד היום, חמישה נשיאים אמריקנים מתו או נעלמו בתהום הנשיה ההיסטורי בתקווה להכניע את איראן, וגם אלה ילכו בעקבותיהם. גם הם לא יממשו לעולם את התקווה להכניע את איראן.

> מלחמות האנרגיה: מחירי הנפט הצונחים מטלטלים את המזרח התיכון

הנשיא אובמה מבקר בסעודיה (צילום: Pete Souza, דוברות הבית הלבן)

עושה טעויות. הנשיא אובמה מבקר בסעודיה (צילום: Pete Souza, דוברות הבית הלבן)

במהלך דבריו בימים האחרונים, הנשיא האמריקני הודה בטעויות עבר שלהם. הוא הודה שאמריקה חטאה במעשיה ב-28 בחודש מורדאד באיראן (ההפיכה שיזמו ארה"ב ובריטניה באוגוסט 1953 באיראן כדי להפיל את שלטונו הנבחר של מחמד מוצדק, שפעל להלאים את הנפט האיראני וליישם את הישגי המהפכה החוקתית באיראן, א.נ), הוא הודה שאמריקה טעתה בסיוע שהגישה לסדאם חוסיין, הוא ציין כמה דברים נוספים אבל לא ציין עשרות דברים אחרים: הוא לא דיבר על 25 שנות שלטון הרודנות הפושעת של פהלוי השני (המלך האחרון שהודח במהפכה האסלאמית ב-1979, א.נ), הוא לא דיבר על העינויים, השוד, ההרג, הפשעים, האסונות, רמיסת כבוד העם האיראני והאינטרסים הלאומיים הפנימיים והחיצוניים שלו באמצעות אמריקה. הוא לא דיבר על שליטת הציוניים, על השמדת מטוס הנוסעים שלנו באמצעות טיל אמריקני, ועל דברים רבים נוספים.

אבל הוא כן חזר על מספר טעויות, ואני רוצה לומר לו היום משהו: אתה היום מכיר בטעויותיכם לאחר שחלפו שנים מאז אוגוסט 53' ומאז מלחמת שמונה השנים בין איראן ועיראק, ואני רוצה לומר לך – גם היום אתם טועים. גם היום המדיניות שלכם במקומות שונים באזור, ובמיוחד כלפי הרפובליקה האסלאמית והעם האיראני, היא טעות. בעוד כמה שנים יבוא מישהו אחר ויודה בטעויות הללו, כמו שאתה מודה היום בטעויות של קודמיך. גם היום אתם טועים, התעוררו. הפסיקו לטעות. הבינו את האמת. אתם עושים באזור הזה טעויות קשות.

במלחמה – אמריקה תפסיד

ולעם האיראני אני מבקש לומר: הרפובליקה האסלאמית היא איתנה וחזקה, ובכוחו של האל מתחזקת מיום ליום. במשך 12 שנים ישבו מול איראן שש מדינות הנחשבות למעצמות עולמיות מבחינת היכולות הכלכליות והאחרות שלהן, במטרה להפקיע מאיראן את הזכות לתעשייה גרעינית. הם אמרו זאת מפורשות. גם היום הם מקווים לכך. אחרי 12 שנים של סחבת, התוצאה היא שכיום שש המעצמות הללו נאלצו להסכין עם פעילותן של כמה אלפי צנטריפוגות במדינה, הן נאלצו לקבל את המשך הפעילות הגרעינית שלנו, את המשך המחקר והפיתוח הגרעיני שלנו. כיום זה עלה על הכתב והם חתמו על כך. מה משמעות הדבר אם לא עוצמתה של איראן? זוהי התוצאה של העמידה האמיצה של העם האיראני, ומקוריותם של המדענים שלנו.

וישנה עוד נקודה אחרונה שאני מבקש להעלות: האדון הזה אמר שהוא יכול להשמיד את הצבא האיראני. על כך נהגו אבותינו לומר "התפארות של שוטים". אני לא רוצה להכביר על כך מילים, אבל אלה ששומעים את דברי, אם ברצונם להפיק משהו בעל משמעות מהניסיון הזה, כדאי שידעו כי אנחנו אמנם לא מברכים על שום מלחמה ולא ניזום כזו, אבל אם תתחולל כאן מלחמה, מי שתובס בה תהיה אמריקה הפולשת והפושעת.

בשם האל הרחום,

סלאם עליכום, רחמי האל וברכתו.

> הלוואי שהדגל הישראלי היה מרגש אותי כמו הדגל האיראני

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf