newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חיילים גירשו פלסטינים מבריכה כי מתנחלים רצו לרחוץ בה

מאות מתנחלים הגיעו במהלך חג הפסח לבירכת אל-כרמל שנמצאת בפארק בשטח שבשליטה פלסטינית. אל המתנחלים התלוו חיילים שמנעו מפלסטינים שהיו במקום באותה עת לרחוץ בבריכה העתיקה והורו להם להתרכז בשולי הפארק, זאת בזמן שהמתנחלים השתמשו במקום באופן בלעדי

מאת:

כותב אורח: ניב מיכאלי

חיילים גירשו מטיילים פלסטינים מבריכה בה רחצו, כדי לאפשר למאות מתנחלים שהגיעו למקום במסגרת סיור מאורגן במהלך חג הפסח להתרחץ בה באין מפריע. המקום, בירכת אל-כרמל, נמצא בשטח איי שבשליטה פלסטינית, בסמוך לכפר אל-כרמל בדרום הר חברון, וממוקם בתוך אתר ששופץ על ידי עיריית יטא בשנת 2011. העירייה הקימה שם פארק והכשירה את הבריכה העתיקה שבמרכזו.

ב-7 באפריל, חול המועד פסח, בסביבות השעה שתיים בצהריים, הגיעו לאתר מאות מתנחלים כשהם מלווים על ידי עשרות חיילים, שוטרי משמר הגבול ונציגי המנהל האזרחי. אנשי כוחות הביטחון הורו לרוחצים הפלסטינים לצאת מהבריכה ולהתרכז בשולי הפארק. למתנחלים, לעומת זאת, הם התירו להשתמש באופן חופשי – ובלעדי – בשאר שטחו של הפארק. בסביבות השעה חמש וחצי עזבו המתנחלים, ואיתם כוחות הביטחון, את המקום.

> נבחרים בכלא: הכירו את חברי הפרלמנט שישראל מחזיקה במעצר

מאות המתנחלים נכנסו למים בעוד הפלסטינים אולצו להישאר בחוץ. בירכת אל-כרמל (צילום: נסר נוואג'עה, בצלם)

מאות המתנחלים נכנסו למים בעוד הפלסטינים אולצו להישאר בחוץ. בירכת אל-כרמל (צילום: נסר נוואג'עה, בצלם)

מפרסומים בתקשורת עולה כי המתנחלים הגיעו למקום ביוזמת "מרכז סיור ולימוד סוסיא". המרכז הציג בפרסומיו את אתר הבריכה כמקומו ההיסטורי של הישוב המקראי כרמל, והודגש בהם כי הביקור מתקיים באישור ובליווי של הצבא. בידיעות שפורסמו לאחר הסיור נכתב כי השתתפו בו כאלף איש, בהם גם הרב הצבאי הראשי רפי פרץ. כן עלה מהפרסומים כי אירועים דומים מתקיים במקום כבר מספר שנים, בעיקר בחגים סוכות ופסח.

על פי העדויות בשעת הגעתם של המתנחלים לאתר נכחו בו קרוב ל-200 פלסטינים. חלקם רחצו בבריכה ואחרים נפשו בפארק. תושב יטא מוחמד מהאניה, בן 20, סיפר לתחקירן בצלם מוסא אבו השהש כי כאשר הגיעו המתנחלים בליווי כוחות הביטחון לבריכה, הוא רחץ במים ביחד עם חבריו:

שוטר משמר גבול הורה לי לצאת מהר מהמים. בתחילה סירבתי ואמרתי לו שאני רוצה לשחות וזו זכותי, ואין לי בעיה שהמתנחלים ישחו במים לצדי. השוטר איים להשתמש בכוח אם לא אצא מהר מהמים, ואני והחברים שלי נאלצנו לצאת. החיילים הורו לפלסטינים שהיו בסביבות הבריכה להתרחק לקצה הפארק, להישאר שם ולא להתקרב למתנחלים.

איבראהים אבו טביח', בן 15, תושב הכפר אל-כרמל ששהה במקום באותו זמן סיפר:

הלכתי לשחות בבריכה, שנמצאת במרחק 500 מטרים בערך מהבית שלנו. כשהגעתי לשם ראיתי קבוצות של מתנחלים שהתקדמו לכיוון הבריכה. היו איתם עשרות חיילים ואנשי משמר גבול. המתנחלים התחילו להוריד את הבגדים ולקפוץ למים. גם אני ואחי מוחמד, בן 16, קפצנו למים והתחלנו לשחות.

המתנחלים התלוננו שנכנסנו ושלושה מתנחלים צעירים התחילו לשחות לכיוון שלנו. כמה חיילים התערבו וביקשו משלושת המתנחלים להתרחק מאתנו. אחרי שהם התרחקו הורה לנו אחד החיילים לצאת מהמים. לא הסכמתי לצאת ונעמדתי ליד קצה הבריכה. חייל אחר התקרב אליי, כיוון עליי את הנשק שלו וצעק עלי לצאת מהמים מהר. מוחמד ואני יצאנו מהמים, כי פחדתי מהחיילים.

כשיצאתי היו עשרות צעירים ותושבים בסביבת הבריכה שקראו קריאות נגד הנוכחות של המתנחלים במקום. החיילים הרחיקו את התושבים מהבריכה לחלק הצפוני של הפארק ומנעו מהם להסתובב באתר. בינתיים המתנחלים המשיכו לשחות תחת השמירה של החיילים.

> ילדה פצועה ושלושה עצורים בהתקפת המשטרה על הפגנה בשייח' ג'ראח

מאות המתנחלים נכנסו למים בעוד הפלסטינים אולצו להישאר בחוץ. בירכת אל-כרמל (צילום: נסר נוואג'עה, בצלם)

מאות המתנחלים נכנסו למים בעוד הפלסטינים אולצו להישאר בחוץ. בירכת אל-כרמל (צילום: נסר נוואג'עה, בצלם)

במהלך האירוע, הגיע למקום ראש עיריית יטא ומחה על המתרחש בפני נציגי המנהל האזרחי שהתלוו למתנחלים. נציג של המנהל שנכח במקום הודיע לראש העירייה כי האירוע מתקיים בתיאום עם גורמי התיאום הביטחוני הפלסטיניים. נציגי הקישור הפלסטיני הכחישו בפני נציגי בצלם כי נערך תיאום כזה ואף טענו כי הם הגישו מחאה רשמית למנהלת התיאום הישראלית. מכל מקום, גם אם נכונה הטענה כי נעשה תיאום כזה, הדבר אינו מעלה ואינו מוריד שכן הצד הפלסטיני אינו חופשי לסרב לבקשה כזו מצד כוחות הביטחון הישראליים.

אירוע זה הוא המחשה נוספת לאופן שבו הרשויות הישראליות מתנהלות בגדה המערבית, כאשר רצון המתנחלים, גחמני ככל שיהיה, מקודם כמעט תמיד על חשבון האוכלוסייה הפלסטינית. במקרה זה, ניצל הצבא את כוחו ואת סמכותו רק כדי לאפשר למתנחלים לנפוש דווקא במקום זה – מטרה שכשלעצמה אינה מוצדקת ובוודאי שאינה יכולה להצדיק כניסה של חיילים לשטח איי או פגיעה כלשהי בשגרת חייהם של הפלסטינים.

במענה לפניית בצלם בנושא, שכללה שאלות מפורטות, מסר דובר צה"ל תגובה לקונית שאינה מספקת שום הסבר להתנהלות הרשויות באירוע זה.

כך מסרו מדובר צה"ל: "כניסת המטיילים לבריכה המצויה בשטחי הישוב המקראי כרמל, היום בשטח איי, אורה באופן נקודתי על ידי הגורמים הרלוונטיים בפיקוד מרכז. יצוין כי במהלך האירוע לא התרחשו אירועים חריגים. שהיית הפלסטינים הותרה בשטח המתחם ואף היו סדרנים פלסטינים במרחב בעת האירוע. ככלל, כניסת ישראלים לשטחי איי אסורה, וכל כניסה מחייבת אישור פרטני של מפקד הפיקוד".

ניב מיכאלי הוא רכז מידע ב"בצלם". 

> "לא התרחשו אירועים חריגים"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf