newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סולידריות אפריקנית: ביקור של קהילת העבריים מדימונה במתקן חולות

מפגש סולידריות ראשון מסוגו: ביחד עם כמה עשרות אפריקנים-אמריקאים ותושבים בדואים מהנגב, הגיעו חברי קהילת העבריים מדימונה למתקן חולות לביקור היסטורי

מאת:

כותב אורח: דייוויד שין

במהלך ביקור של כמה עשרות אפריקנים-אמריקניים השבוע בישראל לרגל הפסטיבל האפריקני-עברי השנתי, "פסח מלכותי", ארגנה קהילת העבריים מדימונה מפגש פן-אפריקני במטרה לחבר יחדיו את הקהילות השחורות בארץ.

הביקור בן יום בנגב, אשר כלל מפגש עם הקהילות הבדואיות ברהט, ואדי א-נעם ושגב שלום, היווה תזכורת לכך שבניגוד לדימוי הרווח לפיו ישראל היא שילוב של יהודים מאירופה וערבים מאסיה, ישנם גם ילידים אפריקנים שחיים על האדמה הזו.

> האיש שממלא מים במיחמים של מתקן חולות

ביקור סולידריות פן-אפריקני במתקן חולות. צילום: דייוויד שין

ביקור סולידריות פן-אפריקני במתקן חולות. צילום: דייוויד שין

ביקור סולידריות של קהילת העבריים מדימונה במתקן חולות. צילום: דייוויד שין

ביקור סולידריות של קהילת העבריים מדימונה במתקן חולות. צילום: דייוויד שין

בעוד הקשרים בין שתי הקהילות האפריקניות – הבדואית והעברית – טופחו בקפידה לאורך עשרות שנים, כינון הקשרים בינן ובין קהילת הפליטים האפריקנים בישראל הוא תופעה חדשה. בהיותם מהגרים חדשים לא-יהודים ולא-לבנים בישראל, מבקשי המקלט הם ככל הנראה הקבוצה השנואה ביותר במדינה, ומאמצי הממשלה לגרשם נהנים מתמיכה ציבורית גורפת. להבעת סולידריות פומבית עם מבקשי המקלט עלול להיות מחיר פוליטי כבד, במיוחד עבור קהילות המוחלשות על ידי המדינה גם כך. על כן כאשר החליטה קהילת העבריים מדימונה להסיר ביום ראשון את המחיצה ולבקר את מבקשי המקלט במתקן הכליאה חולות שבמדבר, היתה לביקור הזה משמעות היסטורית של ממש.

לאחר שיצאו מהאוטובוס הממוזג אל המדבר הלוהט מחום, האפריקנים העבריים והבדואים החליפו ברכות שלום חמות עם הפליטים, והתכנסו לשמעו את סיפורי התלאות שלהם. לאחר ששמעו על סבלם הרב, ביקשו המבקרים לעודד את רוחם של מבקשי המקלט בעזרת הבעת סולידריות פן-אפריקנית, תפילה, שירה וריקודים. למרות שהביקור נמשך רק מעט יותר משעה, הוא ייצג חיבור משמעותי ביותר בין הקהילות האפריקניות בישראל.

כל אחת מהקהילות האפריקניות בישראל מתמודדת עם אתגרים מעט שונים תחת משטר שמקיים מערכת של זכויות יתר על בסיס צבע עור והשתייכות דתית. הנסיבות המורכבות הללו מעכבות מזה זמן רב ברית פן-אפריקנית בארץ, במיוחד עם קהילת הפליטים. אך כעת, שיתוף הפעולה שנוצר בין חלקים מהקהילות הללו פותח בקרב האקטיביסטים פתח לאופטימיות, כי הקשרים ביניהן יתורגמו בהמשך לשותפויות עומק ולמאבק מתואם נגד אפליה גזענית.

דייוויד שין הוא עיתונאי עצמאי המתגורר בדימונה. davidsheen@ 

הרשימה פורסמה במקור באנגלית בעיתון האמריקאי San Francisco Bay View ותורגמה על-ידי אורלי נוי.

 > עשרות רבנים ערכו תיקון ליל שבועות בכלא חולות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

המצב ברפיח מידרדר, ותושבים בורחים למרכז החרב של עזה

האיומים בפלישה, המתקפות המתגברות והתנאים הקשים באוהלים, דוחקים פלסטינים רבים לעזוב את "המקום הבטוח" האחרון ברצועת עזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf