newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: מעצר משטרתי אלים בשכונת בית צפאפא בירושלים

ביום שלישי האחרון התיישבו בני משפחת סלמן לאכול ארוחת בוקר במכולת המשפחתית שבבעלותם בשכונת בית צפאפא בירושלים. לפתע התפרץ למכולת אדם בלבוש אזרחי, מחזיק טייזר בידו. זה נגמר במעצר ובאלימות קשה. צפו

מאת:

ביום שלישי, 26.5, ערכה המשטרה מעצרים של שוהים בלתי חוקיים בבית צפאפא בירושלים. האחים לבית משפחת סלמן שמנהלים מכולת במרכז הכפר ראו את המעצרים מתבצעים מעבר לכביש אך המשיכו בסידור המקום ללא הפרעה. אך מה שהתחיל כבוקר רגיל הסתיים במעצר ובאלימות קשה לפי עדויות האחים.

כשבני המשפחה התיישבו לאכול בסביבות השעה 11, נכנס לפתע בריצה אדם בלבוש אזרחי עם טייזר בידו לתוך המכולת של משפחת סלמן במרכז בית צפאפא, בה סעדו בני המשפחה.

צפו: מעצר אלים במכולת בבית צפאפא

"היה נראה כאילו הוא עומד להשתמש בטייזר ושאלתי אותו אם קרה משהו", מספר טלאל סלמן שעובד עם אחיו בחנות. "הוא ענה לי שהוא מהמשטרה ושהוא עושה חיפוש. אז אמרתי לו שיראה לי תעודת שוטר ושיראה לי צו חיפוש, ושאם אין לו אז אני מבקש ממנו לצאת החוצה. הוא סירב להזדהות ודרש ממני תעודת זהות. אמרתי לו שאין לי בעיה לתת לו תעודת זהות ואז הצטרף אליו שוטר עם מדים ושאל אותו מה קרה. השוטר על האזרחי ענה שאני תקפתי אותו ושאני מסרב להזדהות".

כשטלאל התקשר לאשתו שתביא את תעודת הזהות, השוטר שהיה על אזרחי דרש שיעצרו אותו על תקיפת שוטר. "אני סובל מנכות, וממש פחדתי ממעצר וגם לא הבנתי איך ממצב שבו אדם נכנס לי לחנות עם טייזר ביד אני הופך לחשוד בתקיפת שוטר ועצור. סירבתי להיעצר, ואמרתי לשוטרים שאין להם שום סיבה לעצור אותי".

אך הבלשים והקצין האחראי לא היו מוכנים להקשיב והחלו, לטענת טלאל, לתקוף אותו ואת אחיו בילאל שהיה בחנות באלימות. "הם השתמשו באגרופים ובעטו בנו ואותי חשמלו בטייזר כמה פעמים". למהומה הצטרפו עוד אנשים מהמשפחה שרצו למכולת, כולל אח שלישי, עאבד, שנעצר גם כן.

> ילד בן 10 נפגע בעינו מירי כדור ספוג על ידי שוטרים

פרץ למכולת בלבוש אזרחי וסירב להזדהות. מעצר משטרתי אלים בבית צפאפא, ירושלים.

פרץ למכולת בלבוש אזרחי וסירב להזדהות. מעצר משטרתי אלים בבית צפאפא, ירושלים.

לטענת האחים, האלימות לא נעצרה גם לאחר שהגיעו לתחנת מוריה. "הבלשים בתוך התחנה המשיכו לקלל אותי. אמרו 'שאלוהים ייקח אותך, אנחנו לא נעזוב אותך, ואנחנו נמשיך לרדוף אותך'", מספר טלאל. אחיו בילאל מספר שהבלשים דרשו ממנו לרדת על ברכיו כעונש על כך שתקף שוטרים. כשהוא סירב הם החלו להכות אותו שוב. "הם אמרו לי שאם לא אשב על הברכיים הם יוסיפו אישום ששלפתי עליהם אקדח. זה היה מין עונש כזה. הם גם סגרו את האזיקים מאוד חזק על הידיים והרגליים שלי. אחרי שעה שישבתי ככה מאוד כאבו לי הברכיים".

שני האחים נחקרו בחשד לתקיפת שוטר והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. הם הושארו במעצר לילה במגרש הרוסים ושוחררו בבוקר בתנאים מגבילים.

עוד באותו היום הם הלכו למח"ש כדי להגיש תלונה, גם אם סקפטיים לגבי מידת ההשפעה של התלונה. בילאל טוען שהוא בספק שהשוטרים יועמדו לדין על האלימות. "במח"ש הם פשוט עוזרים למשטרה לתפור תיקים לחשודים. הם מגבים אחד את השני". טלאל לעומתו מאמין שהתלונה במח"ש כן תשנה: "אני חושב שהמדינה הבינה שאם המצב שבו שוטרים תוקפים אנשים סתם ימשיך, מה שקרה במצרים יקרה כאן. למה כל המהפכה במצרים התחילה? בגלל אלימות שוטרים. וזה לא משנה שאני ערבי, השוטרים תוקפים את כולם. רק לפני כמה חודשים ראיתי סרטון שתוקפים יהודי בבית שמש ושמים לו את הפנים מתחת למנוע הרכב. גם אותו האשימו בתקיפת שוטר".

ממשטרת ירושלים נמסר: "מבדיקה שנערכה עולה כי החשודים נמלטו לתוך חנות, בה התנגדו למעצר והנוכחים במקום ניסו למנוע מהשוטרים את מעצרם. השוטרים נאלצו להשתמש בכוח סביר ועצרו 3 חשודים. משטרת ירושלים תמשיך לפעול במקצועיות ובנחישות כלפי פורעי החוק ולא תאפשר פגיעה בשוטרים המבצעים עבודתם למען הציבור. עם זאת, באפשרות החשודים לפנות למח"ש לבדיקת טענותיהם, במידה ויש כאלו".

> "הם תופסים אותך ולא מפסיקים גם כשאתה לא מתנגד, חסר אונים"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf