newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בסינמה סיטי בירושלים דרשו: נהגים יהודים במקום הערבים

לאורך תקופה ארוכה תבע הסינמה סיטי מחברת הסעות לספק נהגים יהודים בלבד לחלק מהעובדים. הדרישה עלתה בשיחות טלפון, בתכתובות מייל ובשוברי הזמנה, שהגיעו לידינו. זמן קצר לאחר שחברת ההסעות סירבה לדרישה, הופסק החוזה עימה. תחקיר משותף לשיחה מקומית ולאולפן שישי

מאת:

"אם היא רוצה נהג יהודי, יהיה נהג יהודי, מה זה משנה אני לא מבינה".

"שניהם פשוט ביקשו נהג יהודי".

"בחורה צריכה להגיע למבשרת, אני מבקשת שיבוא נהג יהודי לקחת אותה".

"יש לבקש מאוד בעדינות ובדיפלומטיה נהג יהודי עבור הבנות".

במלים אלה פנו מנהלת ואחראי משמרות בסינמה סיטי ירושלים לסדרן העבודה הפלסטיני בחברת ההסעות שזכתה במכרז להסעות לילה לעובדים, ומעסיקה נהגים יהודים וערבים כאחד. ההזמנה המפלה נעשתה בשיחות טלפון שהוקלטו ובאמצעות שוברים מיוחדים שעליהם נכתב "נהג יהודי", ושעליהם שילמו אנשי סינמה סיטי מחיר גבוה יותר. ההקלטות ועותקי השוברים הגיעו לידינו, ונחשפים עכשיו במשותף על ידי שיחה מקומית ואולפן שישי של חדשות 2.

לאחר תקופה ארוכה שבמהלכה הסדרן ניסה להתנגד לדרישה, שפגעה בפרנסתם של הנהגים הערבים ואילצה את החברה לפנות לממלאי מקום יהודים, איימה עליו מנהלת בכירה בסינמה סיטי בהפסקת ההתקשרות עם החברה. זמן לא רב לאחר מכן אכן הוחלפה חברת ההסעות, וכעת משתמשת הסינמה סיטי בשירותיה של חברת אגד.

הוראות חוק יסוד: חופש העיסוק ולחוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסרות על אפליה של עובדים בשל מוצאם, לאומיותם ודתם.

נהג יהודי זה חלק מהשירות

בסוף פברואר 2014 נפתח בקול תרועה הסינמה סיטי בירושלים, מתחם ענק הכולל 19 אולמות קולנוע, עשרות חנויות ורשתות מסחריות. במכרז לשירותי מוניות עבור כעשרים עובדי ועובדות המתחם (סדרנים, קופאים ועובדי מזנון) זכתה חברת "ע. מור הסעות", שהקצתה למשימה תשעה נהגים קבועים – שלושה מהם יהודים ושישה ערבים ממזרח העיר.

תאאיר רגעי, נהג מונית בן 36 ממזרח ירושלים, מונה לשמש כסדרן האחראי על תיאום ההסעות בלילה לפי הדרישות שהעבירו אליו מנהלי המשמרת. "התרגלנו לעובדים, הנהגים נחמדים, לא הייתה שום בעיה, שום תאקל בעבודה, הכל תקתק", הוא מספר.

שלושה חודשים אחרי שנפתח קומלפקס הקולנוע המפואר נחטפו ונרצחו שלושת הנערים בגוש עציון, נחטף ונרצח הילד מוחמד אבו ח'דיר משועפט, החל המבצע הצבאי הנרחב בגדה המערבית ומיד אחר כך המלחמה בעזה. קיץ של מלחמה, של פחד ושל שנאה ששטפו את ירושלים.

צפו בכתבה ששודרה באולפן שישי:

באותה התקופה, החלו העובדות והעובדים בסינמה סיטי לטעון שהם מפחדים מהנהגים הערבים ודרשו שרק יהודים יסיעו אותם. "הכל היה טוב ויפה עד שהתחיל הבלגן בקיץ", מספר רגעי. "התחיל הפחד של הנוסעות ואז נהייתה תופעה שהעובדים דורשים נהג יהודי, והסינמה כאילו מחויב להיענות לדרישה כי זה חלק מהשירות".

רגעי הבין ללב הנוסעים והסכים לדרישה. "אמרתי לעצמי שהמצב מאוד קשה עכשיו בגלל מה שקורה בירושלים, ושיש נהגים יהודים בחברה, אז נסתדר בינתיים ונמתין שזה יעבור. אבל זה לא עבר".

מהר מאוד, הדרישה החריגה הפכה לשיטה. רגעי, הסדרן, התחיל לקבל ממנהלי המשמרת יותר ויותר הזמנות לנהג יהודי. "מנהלי משמרת היו מתקשרים ודורשים נהג יהודי, אבל מדברים מתוך בושה", הוא אומר, "בהתחלה הם היו אומרים שם ספציפי של נהג יהודי שהם מבקשים, כדי לא לפגוע בי וכדי שהם לא יצטרכו באמת להגיד שהם רוצים נהג יהודי".

ומה עם שאר הנהגים הערבים, איך הם מגיבים לדרישה הזאת?

"אני מוצא את עצמי בין הפטיש לסדן, בין הנהגים הערבים שאני צריך להסביר להם מה קורה, לבין הסינמה. בסוף הייתי צריך להסביר להם, והם כמובן התבאסו. לפעמים הייתי אומר לנהגים האחרים 'חבר'ה, זאת משמרת של גזענים היום, לא נשארה לנו עבודה'".

> הפרח ש(כמעט) סיכן את מצעד הדגלים בירושלים

טבלת הזמנה 1

10 אחוז תוספת על נהג יהודי

הקיץ עבר, המלחמה תמה, הרוחות בירושלים נרגעו, אבל בסינמה סיטי התקבע והמתמסד הנוהג לפיו יש עובדים שעבורם חייבים להזמין "נהג יהודי". העובדים הערבים החלו לקבל פחות הזמנות, ואילו החברה נאלצה לשלם יותר לנהגים יהודים שאינם עובדים עימה באופן קבוע כדי לספק את דרישת הלקוח.

שנת 2014 נגמרה, ורגעי החליט שהוא לא מוכן לשתוק יותר: "המצב בירושלים נרגע, ואני ההתחלתי להתנגד לזה. אמרתי להם שהנהג שנמצא בתור יעמיס נוסעים וייצא לדרך. שלא חשוב אם זה חיים או אחמד". הוא אף ניסה ליזום שיחות בנושא עם מנהלי ועובדי סינמה סיטי כדי להפיג את חששותיהם.

ב-19 בפברואר השנה שלחה מירב באשר, מנהלת בכירה ונציגת הבעלים בסינמה סיטי ירושלים, מייל לעובדים ובו הנחיות לגבי ההתנהלות מול חברת המוניות ובו כתבה: "חשוב להיות רגישים בנושא נהג ערבי-יהודי. לאחר שחברת מוניות הפסגה קיבלה קנס בגין בקשת נהג יהודי ע"י לקוח, משרד התחבורה בודק את כל חברות המוניות. יש לבקש מאוד בעדינות ובדיפלומטיה נהג יהודי עבור הבנות". על הדרך, היא גם הנחתה את העובדים למי לפנות במידה ורגעי "עושה בעיות".

> משפחה פשטה את הרגל ועברה לגור ביער – ומפונה גם משם

המייל ששלחה באשר לעובדים (צילום מסך)

"תאאר עושה בעיות". המייל ששלחה באשר לעובדים (צילום מסך)

דבר אחד הסינמה סיטי כן הבינו – שנהג יהודי גורר עלויות נוספות. ואכן, לקראת סוף פברואר התקיימה פגישה בין באשר לבין מנהל חברת ההסעות, ובמהלכה הוסכם כי עבור כל הזמנה של "נהג יהודי" ישלם הסינמה סיטי תוספת של עשרה אחוז למחיר שנקבע מראש.

כעת, כדי לעקוב אחר החשבונות הוחלט לסמן על שוברי הזמנת הנהג ("ואוצ'רים") מתי מדובר בנהג יהודי בלבד. "אמרתי להם שאני רוצה להבדיל נהג יהודי מנהג רגיל בחשבון. שאלו אותי אם לשים שתי חותמות או לכתוב נהג יהודי, וביקשתי שיכתבו יהודי, והחבר'ה הלכו לקראתי", אומר רגעי. מאותו רגע הוא החל גם לדרוש ממנהלי המשמרת להתקשר אליו טלפונית כדי לבצע את ההזמנות. בזו אחר זו חזרה הדרישה המפורשת ל"נהג יהודי".

האזינו להקלטות:

"נהג יהודי". שוברי ההזמנה שהועברו לתאאיר רגעי

"נהג יהודי". שוברי ההזמנה שהועברו לתאאיר רגעי

"אני עושה לזה סוף, עוברת חברה"

ב-9 במרץ החליט רגעי להתעמת עם באשר שוב. במהלך שיחת טלפון ביניהם, הוא הסביר לבאשר שגם עובדות שאינן נוסעות לבד במונית עם נהג דורשות לנסוע רק עם "יהודי". באשר לא ממש התרגשה: "תאאיר, יכול להיות שלפעמים מזמינים למישהי מונית, ואז מחליטים להוסיף עוד אנשים שנוסעים איתה במונית. אם היא רוצה נהג יהודי, יהיה נהג יהודי, מה זה משנה אני לא מבינה".

רגעי התעקש שהעלות של נהג יהודי באופן הזה הרבה יותר גבוהה, בטח כשמדובר במספר עצירות לנסיעה, ובאשר שלפה: "אבל זה המצב. לא מתאים לכם בואו נפרד כידידים, מה זה משנה כמה עצירות?", והוסיפה: "אני לא רואה בשום דבר בעיה. לי לא משנה אם הנהג יהודי, צ'רקסי, נוצרי או ספרדי. לי זה לא משנה. אם הנהג יעשה כמה עצירות שביקשו ממנו".

רגעי סיפר לה על מקרה שבו אחד העובדים לא הסכים לעלות איתו עצמו למונית, כי רוצים "נהג שלנו", וסיפר לה על הרגשתו "כאילו אני זבל ככה. ואתם נותנים להם גב. ככה הם מתייחסים אלי, מירב, זה פוגע בי אישית", הוא הזכיר לה שהוא עובד איתה מיום פתיחת הסינמה. באשר הבטיחה לטפל בנושא היחס, אולם המשיכה לגבות את דרישת העובדים. הנה חלק מהשיחה:

יומיים אחר כך, ב-11 במרץ, התקשר רגעי ליניב תורג'מן, מנכ"ל סינמה סיטי ירושלים ודרש ממנו להתערב ולהפסיק את האפליה. גם את השיחה הזו הוא הקליט. תורג'מן, ש"שמע בחצי אוזן" על "השטות הזאת", אמר מצד אחר ש"אוי ואבוי, אמרתי למירב ותגיד לכולם שאין דבר כזה", ומצד שני אמר שבמידה ויש נהג יהודי וזה מה שהעובדים מבקשים אז זה מה שצריך לתת להם. הנה השיחה בין השניים:

ב-23 במרץ, אחרי השעה 12 בלילה, התקשרה מירב באשר לרגעי. "תשמע, יש לי בעיה, יש לי בחורה שצריכה להגיע למבשרת, אני מבקשת שנהג יהודי יבוא לקחת אותה", דרשה באשר. תאאיר הסביר לה שאין לו נהג יהודי זמין, ושנהג יהודי מתחנה אחרת ידרוש תשלום במזומן.

באשר עונתה לו: "אין מה לעשות, אין, אני חייבת את זה. לא יכולה לשלוח את הבחורה לנסוע בפחד. אם לא, אני אתן לה לקחת מונית ואשלם לה מחר ישירות. זה חלק מהשירות שאתה צריך לתת לי". היא הביעה כעס על כך שלא עידכנו אותה שיש מחסור בנהגים יהודים לאותו לילה ואיימה: "אני עושה לזה סוף מחר. די, אין לי כוח, עוברת חברה, נותנת לאגד. אגד יתנו לי שלושה אנשים בלילה". האזינו להקלטת השיחה להלן.

ביום ראשון ה-3 במאי הודיעה מירב באשר בשם הסינמה סיטי לחברת "ע. מור הסעות" על הפסקה מיידית של ההתקשרות עימם. הנה השיחה המלאה:

על הבושה

כבר שבועות שאני מקשיבה להקלטות של תאאיר רגעי. הקלטה ועוד הקלטה. שיחות חבריות, שמגיעות פעם אחר פעם לרגע הבלתי נמנע שבו אחראי המשמרת צריך להגיד במפורש לסדרן הערבי את צמד המילים "נהג יהודי". הבושה בקולותיהם מהדהדת וחורכת את הלב. מהשיחות איתם ניתן לחוש שהם מבינים את הבעיה בהתנהלותם, אבל אף אחד מהם לא קם ועשה מעשה. שתיקת הכבשים.

במהלך אחת הפגישות בינינו שאלתי את תאאיר איך זה שהוא בעצמו לא שתק, גם כשהבין בשלב מסוים שהמחיר האישי שהוא עלול לשלם יהיה כבד וכרוך באובדן הכנסה. רבים אחרים היו מכופפים את הראש, אוטמים את הלב, זונחים את הכבוד בצד וממשיכים.

"קודם כל זה אני. אני לא יודע לשתוק", הוא מסכם. "כי מיסים אני משלם. ביטוח לאומי אני משלם. כל מה שדרוש ממני במדינה הזאת אני נותן. אני לא מסובב את הגב. אז למה ברגע שמגיעה לי התייחסות כמו בנאדם אני צריך לקחת צעד אחורה?"

> לא רק בסינמה סיטי: העלמת הפלסטינים היא דרך חיים בירושלים

תאאיר רגעי במונית שלו (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

"לא יודע לשתוק". הסדרן תאאיר רגעי במונית שלו (פאיז אבו-רמלה / אקטיבסטילס)

תגובה: חברת ההסעות לא נתנה מענה הולם

התחקיר שהובא כאן הוא כאמור תוצר של עבודה משותפת של שיחה מקומית ואולפן שישי. את הבקשה לתגובת סינמה סיטי שלחו בערוץ 2, ואנחנו מביאים את התגובה שהתקבלה שם במלואה:

עבודתה של חברת ההסעות הופסקה על בסיס מקצועי בלבד וללא קשר למוצאם של נהגי החברה. למותר לציין, כי סינמה סיטי בירושלים ובכל רחבי הארץ מעסיקה עובדים ערבים בכל קשת התפקידים ובכללם בתפקידי ניהול כך שטענות של אפליה על רקע גזעי, אינן משקפות את המציאות ובוודאי לא משקפות את ערכי הסינמה סיטי.

כאמור, עקב אי שביעות רצון מקצועית ומתמשכת אשר נבעה בין היתר בשל הורדת עובדים פעם אחר פעם שלא בכתובת מגוריהם וכן איחורים משמעותיים של נהגי החברה באיסוף עובדי המתחם, ואי מתן מענה הולם לאורך תקופת ההתקשרות הוחלט על החלפת החברה בחברה אחרת. יודגש כי, קיימת סיבה נוספת בגינה הוחלט על החלפת החברה, אך בשל צנעת הפרט לא נוכל לחשוף או להתייחס אליה.

יש להדגיש כי כיום, חברת אגד תעבורה הינה ספקית שירותי הסעות העובדים בירושלים והשירות ניתן ע"י נהגי החברה, יהודים וערבים כאחד. לצערנו, חברת ע.מור בוחרת להתנקם בסינמה סיטי עקב הפסקת החוזה עימה באמצעות טענות שקריות ומגמתיות.

במשרדו של רני רהב, שניסחו את התגובה עבור סינמה סיטי, בחרו שלא להתייחס למייל ששלחה באשר, להקלטות, לשוברים שעליהם נכתב "נהג יהודי", לתוספת התשלום על "נהג יהודי" וליתר הראיות שהוצגו כאן.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> אילו חיה היום, רות המואביה הייתה כנראה כלואה במתקן חולות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf