newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שלושה מבקשי מקלט שגורשו מישראל נרצחו על ידי דאעש

קרובי משפחה וחברים של השלושה שיושבים בכלא חולות זיהו אותם בסרטון שפרסמו אנשי דאעש. קרובת משפחה: "זה בלתי נתפס שדבר כזה קורה לאדם קרוב לך, שהבטיחו לו שיהיה לו יותר טוב כשילך מפה"

מאת:

לפחות שלושה מבקשי מקלט אריתראים שהיו בארץ וגורשו למדינה שלישית נרצחו על ידי דאעש בלוב השבוע – כך מספרים קרובי משפחה וחברים של השלושה, שזיהו אותם בסרטון שפרסם הארגון. במוקד הסיוע לפליטים ולמהגרים בודקים כעת את האפשרות שאריתראים נוספים שגורשו מישראל נרצחו גם הם. כזכור, רק לאחרונה הודיעה המדינה שתתחיל לגרש מבקשי מקלט בכפייה בקצב מוגבר למדינות שלישיות.

"זיהיתי את קרוב המשפחה שלי, ט', עוד מהתמונות שדאעש פרסמו ושרצו בפייסבוק, לפני שהוציאו את הסרטון", מספרת מסי פסחיה, אריתראית ילידת ישראל, שהוריה הגיעו לארץ בשנות השבעים וקיבלו כאן מעמד. "חשבתי שזה הוא, אבל דאעש פרסמו שמדובר בקבוצה של אתיופים, אז התחלתי לעשות בירורים. אנשים בחולות גם ראו את התמונות, ועוד קיוו שזה רק תמונות, שלא באמת הרגו אותם. אחרי שהוציאו את הווידאו כבר לא היה ספק. אני לא יכולתי לראות, אבל החברים שלו בחולות ראו את זה ולא יכלו לישון כל הלילה".

ט', קרוב משפחה רחוק של פסחיה, הגיע לארץ דרך מצרים ב-2007. הוא גר איתה לתקופה מסוימת, והשניים עמדו בקשר קרוב. לדבריה, כשנכלא ב"חולות" מצבו הנפשי הדרדר, ולמרות שהבטיחה לו שתעשה הכל כדי לנסות לשחרר אותו החליט בסופו של דבר לחתום על טופס "עזיבה מרצון" וגורש למדינה שלישית – רואנדה או אוגנדה. אחיו של ט', שגר בנורבגיה, סיפר לפסחיה ש-ט' המשיך במסעותיו בניסיון להגיע לאירופה. הוא חצה את סודן, הגיע ללוב, עלה על ספינה לאירופה שנתפסה והוחזרה. בפעם האחרונה ששמעו ממנו הוא ישב בכלא הלובי, ומשם כנראה התגלגל בדרך כלשהי לידי דאעש.

ט', בתל אביב ובסרטון של דאעש (באדיבות מוקד הסיוע לפליטים ולמהגרים)

ט', בתל אביב ובסרטון של דאעש (באדיבות מוקד הסיוע לפליטים ולמהגרים)

בסרטון מופיעות שתי קבוצות של שבויים שמוצאים להורג על ידי אנשי דאעש בלוב, האחת בעריפת ראשים על חוף הים, והשנייה ביריות. לדברי פסחיה, שעבדת במוקד הסיוע, הכלואים בחולות והיא עצמה זיהו שני מבקשי מקלט נוספים בקבוצה שנורתה, ואת ט' בבגדים הכתומים על החוף.

"הם עושים שם דברים מעוותים, עורפים את הראשים ואז שמים אותם על הגוף. זה ממש קשה. קשה להאמין שדבר כזה קורה לבן אדם גם כשאתה לא מכיר אותו, אבל כשזה בן אדם שאתה מכיר, קרוב, שהבטיחו לו שיהיה לו יותר טוב כשילך מפה וזה מה שקורה לו בסוף – זה בלתי נתפס".

פסחיה מספרת שמאז שהתברר ששלושת האנשים הם בין הנרצחים בחוף רבים בקהילה האריתראית בארץ החליפו את תמונות הפרופיל שלהם בפייסבוק לתמונה שחורה לאות אבל. בקהילה מדברים בדאגה על הקשר האפשרי בין השלטונות בלוב לבין דאעש, וחוששים שאם אכן יש קשר כזה – האסון הזה לא יהיה האחרון מסוגו, שכן אריתראים רבים מנסים לחצות את הים התיכון לאירופה דרך לוב.

חשוב להדגיש ששלושת הנרצחים היו אנשים שחתמו על טפסי "עזיבה מרצון", אך בקרב מבקשי המקלט ובארגוני הסיוע רואים בעזיבה זו גירוש, שכן האפשרות האחרת הניתנת למבקשי המקלט היא שהייה ממושכת בכלא חולות באמצע המדבר, חוויה קשה במיוחד, שלא ברור כמה זמן תמשך בשל שינויי החקיקה החוזרים ונשנים.

לאחרונה הודיעה המדינה שתתחיל גם לגרש אריתראים וסודנים בכפייה, לא חתימה על טופס "עזיבה מרצון". בארגוני הסיוע מודאגים מכך שהמדינה מסרבת לחשוף את ההסכמים שלה עם המדינות השלישיות, וחוששים מכך שבאותן מדינות לא באמת יובטחו ביטחונם ושלומם של מבקשי המקלט.

מעניין אם עכשיו, אחרי הרצח המזעזע הזה, מישהו בממשלה ישקול את המדיניות הזו מחדש. אם נשפוט לפי תגובתו העולצת של השר ישראל כץ למותם בטביעה של מאות אנשים שיצאו בספינה מלוב לאירופה השבוע – נראה שהתשובה שלילית.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> אחרי שגורש מכלא חולות חברי נרצח בדרום סודן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf