newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

למה אשתתף בהפגנה בניו יורק נגד נאום נתניהו בקונגרס

ביקורו של נתניהו בארה"ב מחזק את הברית בין הימין הקיצוני של שתי המדינות. בעוד שראש הממשלה מתיימר לדבר בשם העם היהודי כולו, חלקנו יוצאים להפגין עם מסר הפוך: נאום נתניהו - לא בשמי

מאת:

כותבת אורחת: אביטל בורג

אלפי אופנוענים במעילי עור עם עיטורי גולגולות, עיטים, רובים ודגלי ארה"ב, צפויים לרכב היום לבניין הקונגרס האמריקאי בתמיכה בנאומו הצפוי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. המקום שנבחר להפגנת האופנועים, מסבירה אחת המארגנות בעמוד הפייסבוק של האירוע, נבחר מכיוון ש"זה המקום שבו המוסלמים יהיו… זה יהיה הניצוץ שיצית את התבערה, המהפכה להשבת אמריקה הנוצרית".

הברית הזאת בין הימין הישראלי לבין חבורה של אמריקאים מיליטנטיים ואיסלמופובים משקפת את אחד מהצדדים היותר מסוכנים ביחסים ה"מיוחדים" בין ישראל לארה"ב – הברית בין הימין הקיצוני של שתי המדינות.

דו"ח חדש של מכון "מולד" מצביע על הנאום של נתניהו כביטוי לברית הזאת, ברית שכוללת בתוכה אוונגליסטים אמריקאים שמונעים על ידי פונדמנטליזם דתי ואינטרסים מפלגתיים מקומיים. כדוגמא לאופי האינטרסים האלה מובאים בדו"ח דבריו של יורגן בולר, ראש "השגרירות הנוצרית הבינלאומית בישראל", מכנס אוונגליסטי שהתקיים בירושלים באוקטובר האחרון. וכך אמר בולר:

הרסטורציה היא תהליך. זהו תהליך פיזי שייגמר ברסטורציה רוחנית. אלוהים אומר שיבוא הזמן והוא ישפוך את רוחו של ישו על בני-האדם. היו סבלניים עם העם היהודי. הם נאבקים באותן סוגיות שהארצות שלכם מתמודדות איתן: יש מצעדי גאווה בירושלים, יש הפלות על האדמה הזאת. זאת אומה שעדיין צריכה להינצל.

כך שאין זה מפתיע שאמריקאים שמביעים את העמדות נוטפות השנאה לאחר האלה מתייצבים בתמיכה בנתניהו, שעומד בראש הממשלה הגזענית ביותר מזה עשרות שנים.

מכל מקום, הנאום היום לא עוסק ביום הדין שחוזים האוונגליסטים, ואפילו לא באיראן. הנאום עצמו והאמריקאים שתומכים בו עשויים להיות הקלף שיבטיח לנתניהו ניצחון בבחירות, ויאפשר לו להקים ממשלה עוד יותר ימנית מזו היוצאת. זוהי אפשרות מדאיגה, שמעוררת כעס ואכזבה כלפי הרפובליקאים שהזמינו את נתניהו לנאום ואפשרו לו להפיץ פחד, לפגוע במעמדה הבינלאומי של ישראל, ואולי אף לסכן יהודים וקהילות יהודיות בעולם.

שכן נתניהו מתיימר, בהרבה יוהרה וחוצפה, לדבר ולפעול לא רק בשם מדינת ישראל אלא בשם העם היהודי כולו. מהנאום שנשא בוועידת איפא"ק אתמול ניתן להבין שהוא עשוי להעלות טענות יומרניות כאלה גם היום. המחשבה שראש ממשלה של מדינה אחת ידבר בשם העם היהודי כולו היא לא פחות ממגוחכת. הוא מעולם לא נבחר לתפקיד ייצוגי נכבד כל כך.

לכן היום קבוצת "ישראלים למען עתיד בר-קיימא", קבוצה של ישראלים שגרים או מבקרים בניו יורק, תפגין מול הקונסוליה הישראלית בתפוח הגדול בזמן נאומו של נתניהו בקונגרס. הפגנות דומות יתקיימו בכל רחבי ארה"ב. כי בעוד שנתניהו אולי מדבר בשם הכיבוש, בשם ג'ון ביינר, בשם שלדון אדלסון ובשם מיעוט קיצוני בארה"ב – הוא ממש לא מדבר בשמנו.

אביטל בורג היא אמנית וכותבת ישראלית, שחיה בניו יורק. הפוסט פורסם במקור באנגלית באתר 972+, ותורגם על ידי חגי מטר

> נאום נתניהו בקונגרס הוא לא פחות ממהלך גאוני

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf