newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מצרים: סטודנט נעצר בגלל החזקת הספר 1984

הרשויות עצרו סטודנט באוניברסיטת קהיר שהחזיק בתיקו את ספרו המפורסם של ג'ורג' אורוול. הקצין הממונה על המעצר: "הספר עוסק במשטרים צבאיים מושחתים המושלים באמצעים דיקטטוריים"

מאת:

כתב: נדב פרנקוביץ'

הדיכוי הכוחני שמפעיל המשטר הצבאי במצרים מאז ההפיכה הצבאית ב-2013, שבה תפס הגנרל א-סיסי את השלטון בכוח תוך שהוא מפזר את מוסדות השלטון הדמוקרטיים, הגיע אתמול (ראשון) לשיא גרוטסקי חדש, לפחות ברמת האנקדוטה הפיקנטית: סטודנט נעצר בכניסה לאוניברסיטת קהיר לאחר שבחיפוש שנערך בתיקו נמצא עותק של הספר "1984".

הקולונל מחמוד פארוק, מנהל מחלקת החקירות של רובע גיזה והאחראי על חקירת הסטודנט העצור, מסר מטעם הרשויות כי "השירותים האמונים על האבטחה בקרבת אוניברסיטת קהיר איתרו ועצרו את מוחמד ט., סטודנט בן 21, תושב אזור אל-וראק, בשער הראשי של האוניברסיטה, כשברשותו פלאפון נייד ללא בטרייה, גאדג'טים למחשב נייד, והרומן הספרותי '1984' של הסופר ג'ורג' אורוול, העוסק במשטרים צבאיים מושחתים המושלים באמצעים דיקטטוריים".

מאוחר יותר הוסיפו גורמים רשמיים פרטים להודעה הזו וטענו שברשות הסטודנט נמצאו שני פלאפונים ניידים ללא בטרייה, לא רק אחד, וכן דפדפת עם טקסטים "הקשורים לאופני יישומה של ההלכה במסגרת שלטונית". לדברי הרשויות, חקירתו של הסטודנט נמשכת.

השלטונות גם הודיעו כי סטודנט נוסף ואביו נעצרו היום באשמת מעשי ונדליזם, וכי ברשותם נמצאו 20,000 פוסטרים המכילים סיסמאות נגד שלטונות ההפיכה, דוגמת "נשים נגד ההפיכה", "יבוא יום ותהיה לנו תקומה", "שנה למעשי הטבח", "לא נשכח את טבח משמר הרפובליקה" ו"אנשי החירות קוראים: יחי הנשיא החוקי של הרפובליקה".

בתגובה למעצרו של הסטודנט פרסמו דפי פייסבוק המזוהים עם תנועת ה-6 לאפריל הליברלית (שבעצמה הוצאה אל מחוץ לחוק על ידי השלטון החדש) סטטוס המגנה את המעצר וגרסת PDF בערבית של הספר – שהופצו באלפי שיתופים. אתרים רבים בערבית כתבו ביממה האחרונה על הספר, הזכירו כי ביטויים כמו "האח הגדול", "פשע מחשבה", ו"חדר 101" לקוחים מתוכו, וציטטו קטעים ידועים.

> שוטר מצרי פסק גזר דין מוות ל-1212 איש על הריגת שוטר אחד

שוטר עוצר סטודנט בקהיר (Jonathan Rashad CC BY-NC-SA 2.0)

חיים ב-1984. שוטר עוצר סטודנט בקהיר (Jonathan Rashad CC BY-NC-SA 2.0)

מאז ההפיכה הצבאית נטבחו במצרים אלפי מפגינים, נעצרו עשרות אלפי פעילים ואזרחים ממגוון זרמים פוליטיים, עונשי מוות הוטלו על אלפי אזרחים, מפלגות ותנועות רבות הוצאו אל מחוץ לחוק, נסגרו עשרות כלי תקשורת, הוטל פיקוח קפדני על העיתונות לסוגיה, התעמולה השלטונית חזרה להכתיב את מה שנאמר במרחב הציבורי, החירויות וההפגנות הוצאו אל מחוץ לחוק (אבל הפגנות עקשניות עדיין מתקיימות על בסיס יומי) והנוכחות הצבאית והפיקוח ברחובות, ובעיקר באוניברסיטאות, הגיעו לממדים מבהילים.

בשבועות האחרונים, עם תחילת שנת הלימודים, נעצרו אלפי סטודנטים בשערי ובתוככי הקמפוסים, והמשטר והאוניברסיטאות הודיעו רשמית כי הם גייסו מספר עצום של מודיעים מקרב הסטודנטים על מנת לפקח על גורמים לא רצויים.

> הרשויות במצרים נלחמות בחרם הבחירות של האזרחים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf