newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אחרי המלחמה: הקלות נוספות בקריטריונים ליציאת פלסטינים מעזה

צעד בדרך להקלות נוספות במצור: ישראל תאפשר מעבר חברי ממשלת הפיוס הפלסטינית מעזה לגדה, יחודשו ביקורי משפחות של אסירים מעזה, ונבחרות ספורט יוכלו לצאת מעזה. כניסתם של עיתונאים ישראלים לרצועה עדיין אסורה

מאת:

לאחר שהחודש הגיעו במערכת הבטחון לתובנה כי המצור על עזה אינו אפקטיבי, מפרסם השבוע מנהל פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש) נוהל עדכני לכניסת פלסטינים מישראל, יציאה לחו"ל ולמעבר בין עזה לגדה המערבית.

למרות שישראל לא הכירה בממשלת האחדות הפלסטינית באופן רשמי, הנוהל שפורסם מתייחס לממשלת הפיוס (שמכונה בנוהל "הממשלה הטכנוקרטית"). על פי הנוהל החדש תאפשר ישראל מעבר של חברי הממשלה בין עזה לגדה, וכן את מעברם של עובדים בוועדת הבחירות לרשות.

הנוהל קובע כי ישראל תאפשר יציאה מוגבלת של עשרים חולים ביום לטיפולים מחוץ לעזה, גם אם מחלתם אינה מוגדרת כצורך רפואי דחוף. צורך רפואי דחוף מוגדר ככזה אשר מסכן חיים (ולא איבר), וכזה שהטיפול בו אינו מצוי ברצועה. בעבר אפשרה ישראל יציאה של חולים לטיפולים שאינם דחופים, אולם זו הפעם הראשונה, על פי ארגון גישה, בה מוגדרת מכסה מספרית.

בנוסף יונפקו היתרי יציאה לפצועים כתוצאה מהתקיפה הישראלית האחרונה ברצועה, גם כאן תחת מכסה של עד 30 ליום. ישראל תאפשר יציאתם של פצועי צוק איתן שאינם מוגדרים כמצב "רפואי דחוף" לרבות הזקוקים לטיפול אורתופדי. עוד תאושר, לראשונה מאז שנת 2007, יציאתם של חמישים אנשי צוותי רפואה להשתלמויות מקצועיות בירושלים המזרחית ובגדה המערבית.

> עזה: ילד נהרג מנפל שהתפוצץ, ההרוג העשירי מאז צוק איתן

מעבר ארז (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

מעבר ארז (ריאן רודריק ביילר/אקטיבסטילס)

יחודשו גם ביקורי משפחות של אסירים מעזה הכלואים בבתי הכלא בישראל. ביקורי משפחות יתאפשרו פעם בשבוע, לחמישים אסירים בכל שבוע, והמורשים לבקר יהיו הורי האסיר, בנות הזוג וילדיו.

בתחום הספורט, בנוסף על שחקני הנבחרת הלאומית הפלסטינית בכדורגל וחברי הוועד האולימפי הפלסטיני, תותר יציאתם של חברי נבחרות לאומיות נוספות לגדה ולחו"ל מענפי הריצה, הכדורסל וטניס שולחן.

לעומת זאת, לעיתונאים ישראלים עדיין לא מאושרת כניסה לשטחי הרצועה, כאשר כן מתאפשרת כניסתם של עיתונאים זרים. מה שאומר שכולנו נמשיך לקבל את המידע שלנו על המתרחש בעזה רק מדובר צה"ל או מתקשורת זרה, ולא ממראית עין או היכרות של התקשורת הישראלית עם המתרחש בשטח.

צעדים אלו מצטרפים לשורה של הקלות במצור על עזה עליהן דווח בשבועות שלאחר תום "צוק איתן". על פי הדיווחים אזור הדייג יורחב, תוצרת חקלאית מעה תשווק בגדה, ותתאפשר כניסתן של משאיות מלט וחומרי בניין לטובת שיקום הרצועה, לאחר החורבן שישראל הותירה אחריה. בנוסף, פורסם בהארץ כי כחמשת אלפים תושבי עזה צפויים לקבל אישורים לעבוד ביישובי עוטף עזה.

בארגון "גישה", העוסק בחופש התנועה של פלסטינים ברכו על השינויים בקריטריונים ליציאה מהרצועה, גם כרגע מדובר בהקלות נקודתיות בלבד, ולא בשינוי מדיניות, וציינו כי "לשיקום רצועת עזה נחוצה הסרת המגבלות על תנועת אנשים, בכפוף לבדיקות ביטחוניות פרטניות, כך שיתאפשרו חיי מסחר, חיי עבודה וחיי משפחה בכל חלקי הטריטוריה הפלסטינית, כמו גם ההזדמנות לשיווק סחורות מעזה בגדה ובישראל".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf