newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חיים בצד הדרך: שנה בתמונות עם קהילת מאהל ארלוזורוב-נמיר

עשרות אנשים חיים בגן הציבורי. כל אחד התגלגל בדרך אחרת במדרון החלקלק שמפריד בין קורת הגג מעל הראש לבין לינה תחת כיפת השמיים. עכשיו הם בסכנת פינוי, ועלולים לאבד את המעט שיש להם: אחד את השני

מאת:

כותב וצלם אורח: דן חיימוביץ'

בצד הדרך, מאהל ארלוזורוב - נמיר, ומגדלי עזריאלי (דן חיימוביץ')

בצד הדרך, מאהל ארלוזורוב – נמיר, ומגדלי עזריאלי (דן חיימוביץ')

אולי מישהו זוכר שבימי העצמאות היה הגן פעם שוקק מנגליסטים. אבל ברוב ימות השנה האחרים היה גן וולובלסקי-קרני (או גן הרכבת, או הגן המשולש) גן גדול וריק, עם אנדרטה אחת לזכר הלוחמים היהודים במלחמת העולם השנייה בליבו. על פרשת דרכים, בצד הדרך, הוא עמד שם בשיממונו עד תום שלהי המחאה ביולי 2012. אז קם מאהל נמיר (או ארלוזורוב). עכשיו המאהל בסכנה, וגורל יושביו לוט בערפל.

תחילתו של המאהל בקבוצה קטנה של כשלושים איש. מעטים מביניהם נמצאים שם עד היום. עם הזמן הלך המאהל וגדל ודיירים באו והלכו. כיום מונה קהילת חסרי הדיור בגן כשבעים איש, בטווח הגילאים 25-60. מאז אוקטובר האחרון אני מלווה אותם, ומצלם.

אנשי נמיר (דן חיימוביץ')

אנשי נמיר (דן חיימוביץ')

אנשי נמיר (דן חיימוביץ')

אנשי נמיר (דן חיימוביץ')

ארוחה משותפת (דן חיימוביץ')

ארוחה משותפת (דן חיימוביץ')

יש לצערי דברים שמצלמה לעולם לא תוכל להעביר, כמו את הקור ששרר במאהל במהלך החורף ובמיוחד בימי הסופה הקשה. כך גם אי אפשר ללכוד בעדשה את הרטיבות, ואחר כך את החום הנורא של הקיץ. תנאי המגורים במקום קשים וכוללים אוהלים ומבנים ארעיים או כיפות גאודזיות, אשר נבנו בסיוע תורמים ופעילים חברתיים שמעורבים בחיי הגן.

בערבי החורף כשהייתי חוזר מהגן, לעיתים רטוב ותמיד עם רגליים קפואות, הייתי נכנס למקלחת החמה ולא מצליח להפסיק לחשוב על כל האנשים שהכרתי שנשארו שם מאחור, מתחת ליריעה ולטיפות הגשם. במיטה נזכרתי בסיפורים של אירנה ושלומי, איך הם מבעירים אש לחמם מים כדי למלא בקבוקים שאיתם הם עולים על המזרן ומתכרבלים בכל שמיכה אפשרית, כדי להעביר את הלילה על דרך נמיר.

אנשי נמיר. כך קראתי להם. לרובם עיניים עצובות, איש איש וסיפור חייו המורכב. לזה הייתה תאונה, לשנייה חוב שתפח, פה גירושים, שם טראומת ילדות, ניצול מצד מעביד, התמכרות… תמצאו שם הכל. קריסה כלכלית זוחלת, שממנה היציאה מהמטריקס אל הבדידות וחיי הרחוב מהירה וחדה. יום אחד אתה פה ויום למחרת אתה שם. מה שברור הוא שהמדרון החלקלק הזה קרוב לרגלי רבים מאיתנו הרבה יותר משאנו מדמיינים.

בצל המחסור, הקור, החום, הרטיבות, הניתוק מחשמל – מצאתי שם בני אדם. גברים ונשים, מכניסי אורחים, מנומסים, מרגשים, אוהבים ויצירתיים. ישבנו על ספה מהוהה שננטשה או כסא שבור למחצה. באביב העשב הירוק צמח, והעניק לפינות שבין האוהלים והצמחייה אווירה פסטורלית נעימה. תה וקפה מפינג'אן מפוחם נמזגו תוך שיחה, ולרגעים נדמה היה שזה המקום הכי שווה בעולם.

> קריאה לחולדאי: מנע פינוי מאהל ארלוזורוב וגירוש חסרי הדיור

החיים באוהל (דן חיימוביץ')

החיים באוהל (דן חיימוביץ')

בניית כיפה גאודזית (דן חיימוביץ')

בניית כיפה גאודזית (דן חיימוביץ')

מאהל ארלוזורוב, נמיר (דן חיימוביץ')

מאהל ארלוזורוב, נמיר (דן חיימוביץ')

קירות מאהל (דן חיימוביץ')

קירות מאהל (דן חיימוביץ')

לילה במאהל, ומסכת אנונימוס (דן חיימוביץ')

לילה במאהל, ומסכת אנונימוס (דן חיימוביץ')

אנדרטה לזכר הלוחמים היהודים במלחמת העולם השנייה  (דן חיימוביץ')

אנדרטה לזכר הלוחמים היהודים במלחמת העולם השנייה (דן חיימוביץ')

פנים, אוהל, מאהל (דן חיימוביץ')

פנים, אוהל, מאהל (דן חיימוביץ')

מתחממים, מאהל ארלוזורוב-נמיר (דן חיימוביץ')

מתחממים, מאהל ארלוזורוב-נמיר (דן חיימוביץ')

שעת לילה במאהל (דן חיימוביץ')

שעת לילה במאהל (דן חיימוביץ')

מזה שנה אני מתעד את המקום וחלק מהאנשים שבו. פגשתי את רוב יושבי הגן ועם חלקם פיתחתי מערכת יחסים אישית קרובה.

הקפדתי לצלם רק את מי שנתן את הסכמתו, כיבדתי את פרטיותם. לאחר מספר חודשים של תיעוד הפעילות והחיים החלטתי לצלם דיוקנאות של דיירים שהביעו הסכמה. לאחר כמה ניסיונות החלטתי לצלם אותם באופן שינתק אותם ויזואלית מהסביבה בה הם חיים ואליה הם משויכים ומשתייכים. זאת מתוך רצון להעניק להם הזדמנות לחשיפה צילומית תוך התמקדות במבט ובאישיות עצמה, ללא פרטי נוף, חפצים, או פרט מזהה אחר המשויך להיותם חסרי דיור.

עכשיו המאהל נמצא בסכנה. העירייה הורתה לאנשים להתכנס לפינה מצומצמת של הגן בטענה שהשטח נחוץ לעבודות החפירה של הרכבת הקלה. בעוד כמה ימים, ב-19.10, תכנס לתוקף ההוראה. איש לא יודע מה יקרה אז והמתח במקום רב. השטח שהוגדר קטן מלהכיל את כולם ורובו כבר אוכלס. בסיוע מתנדבים והאגודה לזכויות האזרח מנסים לפעול לדחיית ההוראה, ובינתיים הקהילה הקטנה והשברירית מתפוררת. אולי זו הייתה הכוונה.

> איפה יהיו יושבי מאהל ארלוזורוב עוד 25 שנים?

(צילום: דן חיימוביץ')

שולה. גרה במאהל כשנה (צילום: דן חיימוביץ')

(צילום: דן חיימוביץ')

משה, התגורר במאהל שנה (צילום: דן חיימוביץ')

(צילום: דן חיימוביץ')

אירנה. מהנדסת בניין. עבדה בעבר בעיריית תל אביב. מתגוררת במאהל מזה שנה וחצי. (צילום: דן חיימוביץ')

(צילום: דן חיימוביץ')

אנדריי קומזנקו. מתכנת. גר במקום כחצי שנה מבחירה. (צילום: דן חיימוביץ')

(צילום: דן חיימוביץ')

ג'יהן וחוסיין אסעד ושישה מתוך שבעת ילדיהם. פליטים מעיראק השוהים בארץ כ-7 שנים, רובן בחוסר דיור, מתוכן כשנתיים במאהל (צילום: דן חיימוביץ')

דן חיימוביץ הוא צלם עצמאי, שעסק במשך מספר שנים בצילום עיתונאי ומגזיני בארץ ובחול. כיום הוא מתמקד בצילום דוקומנטרי של סדרות בנושאים חברתיים. הציג בתערוכות קבוצתיות ואישיות. בין היתר השתתף בעדות מקומית 2013 – פרס ראשון בקטגורית דיוקנאות על הסדרה "שקופים".

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf