newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"הפסיקו לעמוד מנגד בזמן שאנחנו מתים. זה לא סרט קולנוע!"

מתקפה קשה של כוחות דאעש על המובלעת כובאני הביאה למנוסה המונית של תושבים כורדים. תושבת כובאני לשיחה מקומית: "אם העולם רוצה לעשות משהו, שיעשה זאת מהר"

מאת:

כתבה: אליזבט צורקוב

ב-15 בספטמבר כוחות דאע"ש ("המדינה האסלאמית") פתחו במתקפה מאסיבית על המובלעת סביב העיר כובאני (בכורדית: Kobanê) המאוכלסת ברובה על-ידי כורדים. דאע"ש נלחם בכורדים במשך יותר משנה. בעבר הכוח הכורדי, ה-YPG, הצליח לרוב לעמוד במתקפות.

מאז פברואר 2014 המובלעת של כובאני נמצאה תחת מצור משלושה צדדים על ידי המדינה האסלאמית ומצד אחד על ידי תורכיה והצליחה לעמוד בו. כחלק מהמצור, דאע"ש ניתקו את החשמל והמים הזורמים לעיר דרך אזורים בשליטתם. עם זאת, לאחר שדאע"ש השתלטו על אמצעי לחימה כבדים רבים שהיו בידי הצבא העיראקי ביוני, הם ניצלו את כוחם העודף על-מנת להסלים את המתקפה על המובלעת הכורדית ביולי וכעת פתחו במבצע כדי לחסלה.

חשיבותה של כובאני כפולה – דאע"ש מעוניין להשתלט על האזורים הצמודים לגבול עם תורכיה על-מנת לאפשר לארגון לשנע בחופשיות אמצעי לחימה ולוחמים לתוך סוריה, אך יותר מכך – דאע"ש פועל באגרסיביות לחיבור המובלעות בשליטתו, וכובאני "תקועה" בין המובלעת של דאע"ש בג'ראבלֻס לבירת המדינה האסלאמית, אר-רקה.

כתוצאה מהמתקפה של דאע"ש, כ-100 כפרים כורדיים וערביים בסביבת כובאני ננטשו בימים האחרונים על-ידי תושביהם. מאות כורדים נעלמו ויש חשדות כי הם נחטפו או נטבחו. על פי דיווחי ה-Syrian Observatory for Human Rights, דאע"ש טבחו ב-11 אזרחים כורדים, מתוכם שני קטינים, בכפר בפאתי כובאני. הנטישה ההמונית של הכפרים הושפעה ממעשי הטבח והחטיפות ההמוניות של כורדים יזידים על-ידי דאע"ש בעיראק.

> "רק באוניברסיטה שמעתי על כלא שהוא בעצם קבר"

בראיון לשיחה מקומית מסבירה רוזאנה (שמה האמיתי שמור במערכת), תושבת כובאני, כי ברחה מעירה יחד עם בתה הקטנה ובעלה והפכה לפליטה בתורכיה בשל דיווחים על מעשי טבח בכפריים שלא עזבו לפני הגעת דאע"ש לכפריהם. "כפרים רבים טוהרו מאנשים", היא מספרת. כתוצאה מכך, רבים מתושבי העיר כובאני ברחו לתורכיה, ולדבריה "הם ממשיכים להגיע ביום ובלילה". היא מסבירה שהייתה נשארת "ועושה מה שצריך [כדי להגן] על המולדת שלנו, אבל אני צריכה לדאוג לבת שלי". בעלה שב לכובאני לאחר שליווה את אשתו וביתו הקטנה לתורכיה.


פליטים כורדים שכניסתם לתורכיה נמנעה, יום חמישי. האישה בוכה בכורדית "אנא התעוררי"

לפליטים הכורדים אין לאן לברוח

תושבי כובאני והכפרים בפאתיה יכולים לברוח אך ורק לכיוון צפון – לתורכיה. עם זאת, מדווחת רוזאנה "מעבר הגבול בכובאני היה סגור והוא עדיין סגור. הם [התורכים] לא מרשים לאנשים לעבור דרכו". כתוצאה מכך, עשרות אלפי פליטים כורדים וערבים, בהם נשים וילדים רבים, ניסו לחצות בצורה לא מוסדרת את הגבול, בין היתר באזורים בהם הוטמנו מוקשים. כוחות הביטחון התורכיים מנעו את כניסת הפליטים עד שהגיעה לאזור תקשורת מקומית ובינלאומית שתיעדה את המתרחש והביכה את הממשל התורכי.

כך מתארת זאת רוזאנה: "עברנו דרך אזור עם מוקשים. הייתה אישה לידי שהתפוצצה כשהיא דרכה על מוקש. היינו במצב נורא. חיכינו במשך יום שלם על הגבול עד שנכנסנו אתמול [שישי] מאוחר מאוד בלילה". מאז, רוזאנה מעידה "אני לא מפסיקה לבכות כי עזבתי את כובאני. זה נורא להיות פליטה אחרי שהיה לך את הכל. נראה שאנחנו הולכים לאבד את ביתנו".

https://www.youtube.com/watch?v=-MNSaw8WY18
כוחות תורכיים מדכאים הפגנה של הכורדים שמחו נגד מניעת כניסתם לתורכיה, יום שישי

לדברי סגן ראש הממשלה התורכי, כ-60,000 פליטים כורדים חצו מסוריה מאז פתיחת הגבול אתמול (שישי). עם זאת, מדיווחים מאזור כובאני עולה כעת כי התורכים שוב סגרו את הגבול ושוב נמצאים בצידו הסורי עקורים נואשים המנסים למצוא מחסה בתורכיה.

תורכיה קלטה כ-850,000 פליטים סורים מאז 2011 והסיבה לחוסר נכונותה של תורכיה לקלוט את הפליטים הסורים במקרה זה נעוצה בזהותם האתנית – הם בני העם הכורדי שאזור המחייה ההיסטורי שלו חולק לארבע מדינות מודרניות: תורכיה, סוריה, איראן ועיראק. מאז קריסת האימפריה העת'מאנית, התורכים פעלו לדיכוי הזהות הכורדית, אסרו על מיליוני אזרחיהם הכורדים ללמוד בשפת אימם, להעניק שמות כורדים לילדיהם ולחגוג את חגיהם ודיכאו ארגונים בדלניים כורדים או אפילו כאלו הקוראים לאוטונומיה בתוך תורכיה. למרות שינוי לטובה ביחס הממשל התורכי לכורדים בתקופת ה-AKP, אנקרה לא מעוניינת לקלוט אלפי פליטים כורדים שבראייתה עלולים לערער על יציבותה.

בדומה לכך, ב-1991, בעת שסדאם חוסיין טבח בכורדים על שהעזו שוב להתקומם נגדו, 1.5 מיליון כורדים נעקרו מבתיהם וברחו לאיראן ולתורכיה. הגעתה של תקשורת בינלאומית לאזור הגבול בו התגודדו כ-300,000 כורדים אילצה את התורכים לפתוח את הגבול. חוסר נכונותה של תורכיה לארח את הפליטים הכורדים לאורך זמן הניעה את ארצות הברית ובריטניה לפתוח במבצע Operation Provide Comfort על-מנת שלכורדים העראקים יהיה לאיפה לחזור בבטחה.


קרבות בין ה-YPG לדאע"ש בפאתיה הדרומיים של כובאני, יום חמישי, 18 בספטמבר

סיוע לכורדים בסוריה עשוי להיות מסובך יותר שכן הארגון הלוחם היחיד בקרב הכורדים בסוריה הוא ה-YPG, הזרוע הלוחמת של מפלגת ה-PYD, למעשה הזרוע הסורית של ה-PKK התורכי, ארגון שנחשב לארגון טרור במדינות מערביות רבות ובכלל זאת ארצות הברית המובילה כיום את הקואליציה נגד דאע"ש.

בעבר ה-YPG מנעו מכל ארגון חמוש אחר לפעול בשטחים הכורדים ובכלל זאת קבוצות כורדיות שזכו לאימונים וחימוש מהממשל הכורדי העצמאי בעיראק (ה-KRG). ה-PKK שלחו כ-600 לוחמים ולוחמות לכובאני, אך כוחותיו לוחמים כיום מול דאע"ש גם בחזיתות אחרות בסוריה ויכולת ארגון הגרילה מוגבלת. ישנם דיווחים על הגעתם של כוחות פשמרגה (צבא ה-KRG) לאזורים הכורדיים בסוריה, אך לצד זאת הבהרות מצד הפשמרגה שהם זקוקים להסכמת ה-PYD כדי להגיע לכובאני ולסייע במאבק. כרגע הכורדים הסורים נאלצים להתגונן מפני דאע"ש בעיקר בכוחות עצמם.

שאלתי את רוזאנה אם הייתה רוצה להעביר מסר כלשהו לעולם. היא ענתה: "הפסיקו לעמוד מנגד בזמן שאנחנו מתים. זה לא סרט קולנוע. זה החיים של מיליון איש באזור הזה. אם אתם רוצים לעשות משהו, עשו זאת מהר".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf