newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לכודים בין אסד ודאע"ש: דיווח מבירת "המדינה האסלאמית"

אחרי תקופה ארוכה של שקט העיר רקה שוב מופצצת, הפעם על ידי כוחותיו של אסד. התושבים נאלצים לברוח מהפצצות במקביל להתמודדות יומיומית עם האג'נדה של הארגון הקיצוני. ראיון עם תושב "המדינה האסלאמית"

מאת:

כתבה: אליזבט צורקוב

רקה, בירת הארגון הג'האדיסטי "המדינה האסלאמית" בצפון סוריה, נאלצת לאחרונה להתמודד שוב עם תופעה שפסחה עליה במשך חודשים – הפצצות חסרות הבחנה של חיל האוויר הסורי. על-פי דיווחים של ועדת התיאום המקומית, הפצצה של צבא המשטר על מאפיה בעיר בשבת גבתה את חייהם של כ-50 איש, מתוכם 35 אזרחים.

תושבי רקה מוצאים את עצמם לכודים בין הפצצות אוויריות של המשטר, שהורגות ללא הבחנה בעיקר אזרחים, לבין ארגון ג'האדיסטי שכופה עליהם אורח חיים זר ואידיאולוגיה קיצונית. בראיון נדיר לשיחה מקומית אומר "אכרם" (השם האמיתי שמור במערכת), בוגר אוניברסיטת חלב ותושב רקה, שבין 80 ל-90 אחוז מהתושבים דוחים את הארגון מכל וכל.

כאשר המשטר מפציץ אותם, תושבי העיר "מתחילים לקלל את שני הצדדים", מספר אכרם. "לאנשים פה נמאס מכל הצדדים, אפילו מצבא סוריה החופשי [המורדים החילונים]. הם רק רוצים שהמלחמה תסתיים כבר. רק מעטים עדיין מרגישים נלהבים לגבי המהפכה".

דאע"ש, מצידם, פינו את המפקדות שלהם בעיר. אכרם סיפר כי שוחח עם לוחם תוניסאי של דאע"ש לאחר ההפצצה על המאפיה והלוחם אמר לו כי העובדה שרק מיעוטם של הנפגעים הם לוחמי דאע"ש מוכיחה שאלוהים לצידה של "המדינה האסלאמית" ושההרוגים נענשו על חטאיהם ושחיתותם.

> צוותי ההגנה האזרחיים בסוריה מחלצים אנשים תחת אש ומצילים חיים


אחרית ההפצה על רחוב תל אביצ' באר-רקה, 6 בספטמבר 2014

משכתבים ספרי לימוד

במרץ 2013 קואליציה של מורדים ג'האדיסטים, אסלאמיסטים וחילונים השתלטה על העיר אר-רקה, הבירה המחוזית הראשונה (ועד כה היחידה) שנפלה לידי המורדים. במהלך 2013, אנשי דאע"ש השתלטו בהדרגה על ניהול העיר תוך שהם מדכאים את החברה האזרחית שהתקוממה נגדם ודוחקים החוצה קבוצות מורדים שהיו נוכחות בעיר. בראשית 2014 ההשתלטות של הארגון על העיר הושלמה לאחר קרבות קשים בין דאע"ש לארגוני מורדים סורים.

ההשתלטות על העיר הביאה להחלה של פרשנות מחמירה במיוחד של ההלכה האסלאמית על תושבי העיר ולמנוסה של פעילים ונוצרים רבים. הפעילים שלא נסו מהעיר נעצרו, עונו ולעיתים הוצאו להורג על התנגדות לשלטון דאע"ש.

כחלק מבניית "המדינה האסלאמית", הארגון משקיע רבות באינדוקטרינציה של הדור הצעיר ברקה שמחויב ללמוד אך ורק בספרי לימוד המאושרים על-ידי דאע"ש. "אני חושב שזה הדבר המסוכן ביותר עבור דור שלם ברקה", טוען אכרם. "נדרש מאמץ עצום מהורים פה להגן על ילדיהם כדי שהם לא יאמצו את הדעות שלהם [דאע"ש]. אני חושב שהאנשים האלו הם מפלצות. הם צדקנים ברמה כזו שהם מצטלמים ליד ראשים וגופות וחושבים שזה משהו טוב ושהפשעים האלו מוצדקים על-פי האסלאם".

> מי הם אנשי המדינה האסלאמית ומה הם רוצים?


תושבי רקה מציבים מחדש צלב שעקרו דאע"ש מכנסיה בעיר וקוראים נגד אסד ובעד חירות ואחדות מוסלמית-נוצרית, ספטמבר 2013

דאע"ש ("המדינה האסלאמית בעראק ובסוריה רבתי"), או בשמו מאז יוני 2014 "המדינה האסלאמית" הוא הארגון הקיצוני ביותר הפועל כיום בסוריה. דאע"ש נוצר באפריל 2013 לאחר שמנהיג הארגון בעיראק שמסונף לאל-קאעדה, אבו בכר אל-בגדאדי, הכריז על מיזוג רשמי בין זרועות אל-קאעדה בעיראק ("המדינה האסלאמית בעיראק") וסוריה (ג'בהת אל-נצרה). מנהיג ג'בהת אל-נצרה, אבו מוחמד אל-ג'ולאני, שלל את המיזוג וכך גם עשה מנהיג אל-קאעדה, אימן אל-ט'ואהרי. כל שדרת הפיקוד של דאע"ש וכמחצית מלוחמי דאע"ש אינם סורים – רובם הגיעו ממדינות ערב והקווקז ומיעוטם ממדינות מערביות.

בניגוד לארגונים לוחמים אחרים בסוריה, דאע"ש אינו רואה את עצמו כפלג לוחם אלא כמדינה, ושם הארגון מייצג זאת וכך גם התנהלותו. יותר מכל ארגון אחר, דאע"ש מתמקד בממשל ובכינונה של מדינה אסלאמית ששולטת על כל תחומי החיים. בשל תפיסה עצמית של הארגון כמדינה, הוא מסרב להשתתף בבוררות עם ארגונים לוחמים אחרים בסוריה ועל כן מאז ינואר 2014, הארגון נמצא במאבקים בלתי פוסקים עם מורדים מתונים יותר בסוריה. קרבות אלו גבו את חייהם של לפחות 7,000 לוחמים.

> הגרילה הכורדית מציעה מזרח תיכון בלי לאומנות ובלי דיכוי נשים

רקה לאחר הפצצת המשטר ב-6 בספטמבר 2014. צילם: "אכרם"הפצצת חיל האוויר הסורי על רקה, אוגוסט 2014. צילום: "אכרם"

היחס הכפול של אסד

כבר בחודשים הראשונים של ההתקוממות העממית הסורית, אסד ומשטרו הציגו את המפגינים הלא חמושים כ"טרוריסטים". על מנת לוודא כי המציאות תתיישר בשלב כלשהו עם התעמולה, המשטר עצר עשרות אלפים של פעילים שקראו לדמוקרטיה והתנגדו לכיתתיות ולצד זאת שחרר מבתי הכלא ג'האדיסטים מורשעים שפנו להקמת קבוצות חמושות בעלות אידיאולוגיה סלפית וג'האדיסטית, ובכלל זאת דאע"ש.

העלייה של הכוחות הרדיקליים בסוריה סייעה למשטר לא רק להתאים בין המציאות לתעמולה, אלא גם חיזקה את התמיכה של המיעוטים הדתיים ושל הבורגנים הליברלים במשטר. לא פלא, אם כן, שמשטר אסד נמנע באופן עקבי מלהלחם בדאע"ש. הארגון הג'האדיסטי, מצידו, העדיף להתמקד בהקמת המדינה האסלאמית, קרי, במאבקים נגד מורדים מתונים יותר והחלת השריעה על האוכלוסיה תחת שליטתו.

כך תיאר זאת אכרם: "מאז שדאע"ש השתלטו באופן מוחלט על רקה במרץ [2014], הייתה רק הפצצה אווירית אחת, 40 ימים לאחר ההשתלטות. מאז, היה פה רגוע לחלוטין".

ביוני 2014, כוחות של דאע"ש בגיבוי של לוחמים סונים מהשבטים המקומיים ומארגונים הקשורים למפלגת הבעת' העיראקית השתלטו על שטחים נרחבים בעיראק ובכלל זאת על הערים הסוניות מוצול ותכרית. התקדמות דאע"ש נבלמה מאז בשל מתקפת נגד של מיליציות שיעיות, הפשמרגה הכורדים, צבא עיראק וחיל האוויר האמריקני. "הכל השתנה אחרי שדאע"ש התקדמו מאוד בעיראק והשתלטו על מוצול. מאז אנחנו חוזים בלפחות עשר הפצצות אוויריות בשבוע", אומר אכרם.

מדוע המשטר הפסיק לתקוף את רקה לאחר השתלטות דאע"ש אך המשיך לתקוף שכונות ועיירות בשליטת מורדים חילוניים ואסלאמיסטים?

"אני חושב שהמשטר החליט לעצור או להפחית את הפעולות נגד צד אחד לאחר פרוץ הלחימה הפנימית בין המורדים [הסורים] ל'מדינה האסלאמית'. מאחר שהמשטר מעדיף את דאע"ש על פני המורדים [המתונים], הוא החליט להפסיק להלחם בדאע"ש. מעבר לכך, המשטר מצא את עצמו במצב שבו הוא חולק מטרה משותפת עם דאע"ש של מאבק במורדים [המתונים יותר]".

מדוע אם כן רקה שוב נמצאת תחת מתקפה אחרי השתלטות דאע"ש על שליש משטח עיראק?

"אחרי הפעולה של מוצול, המשטר הרגיש בסכנה של 'יצירת' מפלצת [שתפגע גם בו] וגם רצה להראות לעולם שהוא נלחם במפלצת זו אחרי שהיא הפכה לאיום על האזור כולו".

August2014Raqqaהפצצת חיל האוויר הסורי על רקה, אוגוסט 2014. צילום: "אכרם"

במבט לעתיד, אכרם טוען ש"ג'האדיסטים הם כמו סרטן – ברגע שהם מתפשטים, מאוד קשה לחסל אותם" והוסיף כי על מנת לחסל את דאע"ש, על העולם להתערב ולהביא לסיומה של מלחמת האזרחים בסוריה, אך הוא הכיר בכך שמדובר ב"משאלת שווא". בסופו של דבר, אמר אכרם "העולם הפקיר אותנו".

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf