newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שני סרבנים בני ישיבות נכלאו, בעדה החרדית יפגינו בראשון

החרדים מדגישים שחלק גדול מהעצורים הם סרבני גיוס מזרחים, ומאשימים את הצבא ברדיפה מכוונת ומפלה עדתית

מאת:

שני בני ישיבות נוספים נעצרו השבוע בבתיהם בירושלים ונשפטו לתקופות מאסר בכלא הצבאי בשל סירובם להתייצב בלשכת הגיוס. השניים, ינון אביטן ופנחס וינשטיין, נעצרו שניהם בשעות לפנות בוקר של שלישי ורביעי, והצטרפו לתלמיד הישיבה אליהו כהן שנעצר לפני כשבועיים.

בעוד שכל השלושה סירבו בהוראת רביהם להתייצב לצו ראשון, אסיר רביעי בכלא שש – הרב דוד בהר – יושב שם לאחר שדחה את גיוסו מספר פעמים ואז סירב להתגייס. עוד יושבים בכלא הצבאי כיום שני סרבני גיוס מטעמי מצפון, אוריאל פררה ואודי סגל, החברים ב"מכתב השמיניסטות 2014", וכן שני אחים בדואים שערקו מהצבא לשבוע בתחילת המלחמה בעזה.

גילי כהן ב"הארץ" מדווחת היום (שישי) שהשניים התחרטו על מעשיהם, אבל שבניגוד לסרבני המלחמה היהודים, שכבר השתחררו מהכלא, הם צפויים לעמוד לדין בשל "השתמטות מפעילות קרבית" – סעיף חמור שיכול להוביל לתקופת מאסר קיצונית של עד 15 שנים.

> פרשנות: מה מעורר מחדש את הפגנות החרדים חוץ ממעצר בני הישיבות?

מחאת החרדים בכלא שש, השבוע (צילום: קו ההגנה)

מחאת החרדים בכלא שש, השבוע (צילום: קו ההגנה)

בהודעה שהוציא "קו ההגנה" החרדי הודגש שרוב העצורים החרדים מהחודשים האחרונים הם מזרחים, "וזאת מפני שמטרתו הראשונית של הצבא אכן מתמקדת יותר בבני עדות המזרח, כפי שהתריעו על כך גדולי ראשי הישיבות מעדת ספרד", כפי שנכתב בהודעה. גם אלי ביתאן כתב כאן בעבר על ההטיה נגד מזרחים בתוכניות הגיוס החדשות.

בארגון מאשימים את הצבא בניסיון "להשמיד רוחנית את הציבור החרדי", קוראים לציבור להתפלל למען העצורים, ומאיימים במחאה ציבורית נוכח המעצרים. בתקופה האחרונה מקיימים אנשי העדה החרדית משמרות מחאה קבועות מול כלא שש, וביום ראשון הקרוב צפויים זקני העדה להגיע להפגנת מחאה בכניסה ללשכת הגיוס בירושלים.

משה ויסברג מאתר "בחדרי חרדים" מעריך שהסיבה לכך שטרם התקיימו הפגנות מחאה גדולות יותר היא תחילתו של חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, שלקראת הימים הנוראים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf