newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בבלפור הופסק השימוש במכת"זיות, בהפגנות החרדים העסקים כרגיל

כאלף חרדים מהפלג הירושלמי חסמו את הכניסה לעיר במחאה על מעצר ראשון של עריק מאז פברואר. המשטרה ניסתה לפזרם באלימות קשה, שכללה התזת מי בואש מסריחים, פרשים ומכות. "זה ככה גם בבלפור?" תהה אחד המפגינים, "למה שם יש כל כך הרבה תשומת לב לאלימות שמפעילה המשטרה?"

מאת:

כאלף חרדים מהפלג הירושלמי  מחו אתמול (שלישי) בירושלים על מעצר תלמיד הישיבה שכנא רוטנברג, בן 20, לאחר שסירב להתייצב בלשכת הגיוס. המפגינים חסמו את הכניסה לירושלים באזור גשר המיתרים במשך כשלוש שעות. המשטרה השתמשה בכוח רב בניסיון לפזרם.

בניגוד להפגנות בבלפור, שם חדלה המשטרה להשתמש במכת"זיות במהלך הקיץ, אתמול נעשה שימוש נרחב בכלי, כולל התזת מי בואש מסריחים על המפגינים מטווח קרוב. בהפגנה נעצרו כמה אנשים. אחד העצורים פונה לבית חולים כשהוא אזוק בידיו וברגליו ותחת אבטחה משטרתית.

הפגנת אנשי הפלג הירושלמי בירושלים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה חרדי, ב-22 בדצמבר 2020 (צליום: אורן זיו)

הפגנת אנשי הפלג הירושלמי בירושלים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה חרדי, ב-22 בדצמבר 2020 (צליום: אורן זיו)

ההפגנה התחילה בשעה שלוש וחצי, כשמאות חסמו את רחוב יפו ואת הרכבת הקלה. המפגינים נשארו לשבת למרות השימוש במכת"זיות. סביב השעה ארבע נשכבו כמה מפגינים מתחת לאחת המכת"זיות שעמדה ברחוב יפו. השוטרים התקשו להוציא אותם מתחת לכלי הרכב. המכת"זית נסעה לאחור כשהמפגינים עדיין שוכבים מתחתיה, ואחרים מחזיקים בקדמת הרכב.

בהמשך נעשה שימוש בפרשים שדהרו לתוך הקהל, ושוטרים הכו וזרקו מפגינים בצדי המדרכה, והובילו מפגין ללא מכנסיים ברחבי ההפגנה, כשמפגינים רבים מנסים לגרום להם לשחררו.

המפגינים תהו לגבי ההבדלים בינם לבין המחאה נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מחוץ למעון בבלפור. "יש פה יותר או פחות מבלפור?" שאל אותי אחד המפגינים. אחרים תהו אם גם כלפי המפגינים בבלפור המשטרה מתנהגת בכזאת דרך.

"זה גם ככה בבלפור?" שאל אותי מפגין אחד שעמד על גשר המיתרים והביט על חסימת הכביש. "מה ההבדל? למה שם יש כל כך הרבה תשומת לב לאלימות שמפעילה המשטרה?" הוא תהה. בהמשך ציין המפגין שהחרדים כבר רגילים ליחס המשטרתי הזה, בעוד שעבור רבים ממפגיני בלפור בקיץ זו היתה ההיתקלות הראשונה פנים מול פנים באלימות המשטרתית.

בבלפור ובמחאות אחרות המשטרה הבינה, גם אם באיחור, שעדיף לאפשר להפגנה להתקיים כמה שעות במקום להיאבק בה. לעומת זאת, נראה כי כשמדובר בחרדים המשטרה מתעקשת לפעול במלוא הכוח כבר מההתחלה, ולא לחכות שההפגנה תסתיים.

בכל ההפגנות נגד הגיוס שבהן נכחתי מקבלים המפגינים הודעה בטלפונים שלהם כעבור שעתיים וחצי-שלוש שעות "ויחזור לתלמודו", כלומר שעליהם לחזור ללימודים בישיבה. מרגע קבלת ההודעה, בתוך רגע מסתיימות החסימות והכבישים נפתחים לתנועה, וכעבור כמה דקות קשה לראות שהיתה במקום הפגנה, מלבד המים המצחינים על הכביש. גם השוטרים מודעים לכך. אחד מהם אמר לחברו אתמול: "תשמור עוד כוח, יש עוד שעה-שעתיים".

אף שהמשטרה משתמשת בכוח רב בהפגנות האלה, שכולל מכת"זיות, פרשים, מעצרים ואלימות, טרם נכחתי בהפגנה כזאת שהסתיימה לפני החלטת המארגנים. גם אתמול המשטרה הפעילה כוח רב בניסיון לפנות את רחוב יפו והרכבת הקלה, אך המפגינים לא חששו לחטוף את נוזל הבואש ונותרו על הקרקע, וכל מי שהוזז הצדה חזר.

בהמשך המשטרה ויתרה והמפגינים חסמו את גשר המיתרים ואת הכניסה לעיר, ואז היה עוד גל אלימות כשהמשטרה ניסתה לפתוח את הכביש. חצי שעה לאחר מכן המפגינים עזבו את המקום בעצמם.

"אנחנו לא מפגינים רק בשביל אנשים שלנו"

ההפגנות נגד הגיוס זוכות לסיקור בכל כלי התקשורת החילוניים, בדגש על ההפרעה לציבור, חסימות הכבישים והתנהגות המפגינים, שחלקם קוראים "נאצים" וביטויים קשים אחרים לעבר השוטרים. אך ברוב הדיווחים לא מוסבר באמת על מה מוחים המפגינים.

הרב אוירבך, מנהיג הפלג הירושלמי שנפטר ב-2018, קבע כי גם אם תלמיד ישיבה נדרש "רק" להגיע ללשכת הגיוס כדי לקבל פטור, אין להתייצב ולשתף פעולה עם הצבא בכל דרך. כך מאות תלמידי ישיבה הופכים עריקים בכל שנה.

המדיניות שהנהיג הרב אוירבך נבעה מהחלטה להוביל את המאבק במכסות הגיוס שהגדירו בצבא לגיוס בני ישיבות, אף שתלמידי הפלג לא נכללים ברובם במכסות האלה, והן מכוונות קודם כל כלפי ישיבות וקהילות פחות חזקות.

אנשי הפלג יוצאים בהוראת הרב להפגין בסולידריות עם כל צעיר שנחשב "בן עלייה", כלומר שלא התייצב כלל בלשכת הגיוס כדי לקבל פטור. בפברואר השנה, למשל, מאות אנשים חסמו את כביש 4 לאחר שמליאל מדהני, חרדי יוצא אתיופיה,  נכלא בגין עריקות.

"אנחנו לא מפגינים רק בשביל אנשים שלנו, אלא למען כל אחד שלא מתגייס כדי לשמור על עולם התורה. ברור לנו שאנחנו (אנשי הפלג; א"ז) פחות בסכנה, אבל זה בכלל לא העניין", אמר אתמול אחד המפגינים, תלמיד ישיבה כבן 20, שבעצמו סירב להתייצב בלשכת הגיוס ונחשב עריק.

בכרוז שחילקו אמש אנשי הפלג בהפגנה הם התייחסו לנושא. כותרת הכרוז היתה: "על אחינו בני עדות המזרח קריאה נאמנה", ובהמשך נכתב: "לכן הננו להזהיר באזהרה חמורה, לבל יתפתה שום תלמיד ושום שומר תורה ומצוות, גם אם הוא אינו במסגרת לימודים, ליפול ברשתם, ללא שום הבדל בין חוג לעדה".

בכרוז פורסמה גם אזהרה לגבי המסלולים המיועדים לחרדים, כמו הנח"ל החרדי, מסלול שח"ר והשירות הלאומי-אזרחי. "כפי שלצערנו הניסיון הוכיח, שבכל מקום שנתפס אחד למקומות אלו נזרע חורבן והרס בבית, למרוד בהורים ובמורים, והשפעתו רעה על כל הסביבה לזלזל בתורה ובמצוות", נכתב בכרוז.

ככל הנראה מאז פברואר לא נכלאו תלמידי ישיבה שסירבו להתייצב בבקו"ם. כמה מפגינים מהפלג ציינו כי הם מאמינים שמדובר "בהוראה למעלה" של הרשויות, מכיוון שתלמידי הישיבה מהקהילה שלהם המשיכו כל התקופה לסרב להתייצב בבקו"ם.

תלמיד ישיבה שלא מגיע כלל לבקו"ם נחשב לעריק, ושמו מוכנס גם למערכת המשטרתית, כמי שנדרש להיות מועבר למשטרה הצבאית. העצור השבוע, שכנא רוטנברג, עוכב בצפת על אי עטיית מסיכה. כשהשוטרים בדקו את שמו במסוף המשטרתי הם ראו שהוא עריק, והעבירו אותו למשטרה הצבאית.

אז מה בעצם קרה מאז פברואר ועד היום? כמה מפגינים שעמם שוחחנו טוענים כי במחוזות רבים יש מדיניות לא רשמית של המשטרה לשחרר תלמידי ישיבה עריקים שעוכבו מסיבה אחרת כלשהי, כמו בדיקת רשיון נהיגה. "הם מבינים שמעצר כזה יוביל להפגנות ענק, ובסוף המשטרה תהיה זו שצריכה להתמודד איתן", אמר לי תלמיד ישיבה בהפגנה אתמול. "גם הפשיטות היזומות של המשטרה הצבאית כמעט לא קורות".

הפגנת אנשי הפלג הירושלמי בירושלים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה חרדי, ב-22 בדצמבר 2020 (צליום: אורן זיו)

הפגנת אנשי הפלג הירושלמי בירושלים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה חרדי, ב-22 בדצמבר 2020 (צליומים: אורן זיו)

הפגנת אנשי הפלג הירושלמי בירושלים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה חרדי, ב-22 בדצמבר 2020 (צליום: אורן זיו)

הפגנת אנשי הפלג הירושלמי בירושלים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה חרדי, ב-22 בדצמבר 2020 (צליום: אורן זיו)

הפגנת אנשי הפלג הירושלמי בירושלים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה חרדי, ב-22 בדצמבר 2020 (צליום: אורן זיו)

הפגנת אנשי הפלג הירושלמי בירושלים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה חרדי, ב-22 בדצמבר 2020 (צליום: אורן זיו)

הפגנת אנשי הפלג הירושלמי בירושלים במחאה על מעצר תלמיד ישיבה חרדי, ב-22 בדצמבר 2020 (צליום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf