newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעילים הפגינו נגד עבודות הרכבת הקלה מעבר לקו הירוק בי-ם

הפעילים דרשו מחברת CAF הספרדית להפסיק את מעורבותה בפרויקט שאמור לעבור בהתנחלויות הישראליות במזרח העיר, וקראו לה "לרדת מרכבת האפרטהייד". יועץ ראש העיר: "חיים פה מצוין, בהרמוניה. זה סתם חבל"

מאת:

מפגינים חסמו הבוקר (שלישי) את עבודות התשתית להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה, בשכונת גילה שבמזרח ירושלים. הפעילים קראו לחברת CAF הספרדית להפסיק את המעורבות בפרויקט, הנמצא מעבר לקו הירוק.

פעילים מפגינים נגד עבודות התשתית לרכבת הקלה מעבר לקו הירוק בירושלים (אורן זיו)

פעילים מפגינים נגד עבודות התשתית לרכבת הקלה מעבר לקו הירוק בירושלים (אורן זיו)

סביב השעה שבע בבוקר המפגינים נכנסו לאתר העבודות, הממוקם על הכביש הראשי בגילה, טיפסו על אחד הבולדוזרים והניפו באנר עליו נכתב באנגלית "CAF: רדו מרכבת האפרטהייד של ישראל".

נכון לעכשיו, את עבודות התשתית במקום מתפעלת חברת מוריה העירונית, והחברה הספרדית עוד לא החלה בעבודות. לדברי המפגינים היא צפויה להתחיל בעבודתה בשטח בשבועות הקרובים.

כשפועלים הגיעו למקום והחלו את יום העבודה, הפעילים סירבו לרדת מהדחפור, ולאחר כשעתיים שוטרים עיכבו חמישה מפגינים ולקחו אותם לתחנת מוריה בעיר. לקראת שעות הצהריים המפגינים שוחררו.

״אנחנו קוראים ל-CAF לצאת מהפרויקט, לפני שהם מערבים את עצמם עוד יותר בפרויקט ההתנחלויות הקולוניאלי של ישראל״, מסרו המפגינים. ״באנו לכאן כדי להזכיר ל-CAF שכל הקמת תשתיות בהתנחלויות הישראליות, כולל עבודות הרכבת הקלה, היא הפרה בוטה של החוק הבינלאומי״.

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

לפני שהמפגינים נעצרו, הגיע למקום עופר איובי, יועצו של ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, וקרא להם להתפנות. המפגינים הדגישו שהפרויקט מוקם על אדמות פלסטיניות שהיו שייכות בעבר לערים בית ג'אלה ובית לחם. על כך השיב איובי: ״בחייכם, חיים פה מצוין, בהרמוניה, בכבוד הדדי. לא צריך את כל זה, זה סתם חבל״.

הקו הירוק יוקם מהאוניברסיטה העברית בהר הצופים, ועד לשכונות מלחה וגילה, עם שלוחות לאוניברסיטה העברית בשכונות גבעת רם וגבעת שאול. חברת TransJerusalem J-Net LTD, שבבעלות שפיר הנדסה ושותפתה הספרדית CAF, זכתה באוגוסט 2019 במכרז משותף למשרד האוצר, משרד התחבורה ועיריית ירושלים להקמה, תפעול ותחזוקה של רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים.

המחאה הבינלאומית נגד מעורבות החברה הבאסקית בעבודות במזרח ירושלים החלה לתפוס תאוצה בחודשים האחרונים. בחודש שעבר, שמונה ארגוני עובדים בנורבגיה קראו להחרים את החברה. בספרד, 15 ארגוני זכויות אדם קראו לממשלה שלא לאפשר ל-CAF להשתתף במכרזים ממשלתיים.

שפיר, החברה הישראלית השותפה בפרויקט, כלולה ברשימת 112 החברות הפועלות בהתנחלויות, שנציבות זכויות האדם של האו״ם פרסמה בפברואר השנה.

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד הקמת קו הרכבת הקלה בגילה (צילום: אורן זיו)

בפברואר, עשרות קבוצות באסקיות החלו בקמפיין הקורא ל-CAF לצאת מהפרויקט. כמו כן, ועד העובדים החיוניים במשרדי ההנהלה של CAF קרא לחברה לסגת מחוזה העבודה. לפני כשבועיים, ב-28 בנובמבר, התקיימו הפגנות מחאה בעניין ברחבי חבל הבאסקים.

כזכור, ב-2015 החברה הצרפתית ואוליה יצאה מפרויקט הרכבת הקלה, לאחר המחאה בינלאומית.

לפי החוזה של CAF, החברה הספרדית תניח את המסילות, כדי להרחיב את הקו האדום הקיים לתוך ההתנחלות נווה יעקב ותקים קו ירוק חדש. החברה גם תפעיל את הקווים החדשים, כולל בהתנחלויות במזרח ירושלים – נווה יעקוב, גבעת שפירא וגילה, שהוקמו על אדמות פלסטיניות.

אנקו גרסיה, חבר בקואליציה של ארגונים בחבל הבאסקים הקוראים ל-CAF  להפסיק את פעילותה בירושלים, אמר ל״שיחה מקומית״ על הקמפיין שהם מובילים: ״תמיד היה קשר בין הבאסקים והנושא הפלסטיני. לכן הצלחנו להשיג תמיכה רחבה מהחברה האזרחית, בזמן קצר. בפברואר, 70 ארגונים הצטרפו לקריאה שלנו ל-CAF להפסיק להרוויח מהפרות של זכויות הפלסטינים. אנחנו עובדים בצמוד עם ארגוני עובדים בתוך CAF שקראו מההתחלה לחברה לא להשתתף במכרז לפרויקט. אנחנו גם בקשר עם קבוצות ברחבי אירופה, הפועלות לגרום לכך ש- CAF יוצאו ממכרזים ציבוריים עד שיסיימו את מעורבותם באפרטהייד הישראלי. לא נעצור עד שכל מעורבות באסקית בהאפרטהייד הישראלי תסתיים״.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf