newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עדות: המתנחל הורה, חיילים עיכבו בעל אדמה שמתנחלים פלשו אליה

באפריל השנה מתנחלים בנו בריכה על אדמה פרטית של פלסטיני בגדה. אחרי שהמנהל האזרחי הרס את הבריכה, המתנחלים הקימו אותה מחדש. בעל האדמה ומתנדבי "יש דין" שהגיעו היום למקום לתעד את עבודתם עוכבו ע"י הצבא

מאת:

צה"ל ממשיך להגן על מתנחלים שפלשו לאדמות פרטיות של פלסטיני מדיר איסתיא ובנו בהן בריכה באופן לא חוקי, ועיכב היום במשך שלוש שעות את בעל האדמה ושני מתנדבים שהגיעו לבחון את המצב בשטח.

"יהיה בסדר". חיילים על אדמותיו של עאמר אבו חיג'לה, לפני שעוכב (צילום: עאמר אבו חיג'לה)

"יהיה בסדר". חיילים על אדמותיו של עאמר אבו חיג'לה, לפני שעוכב (צילום: עאמר אבו חיג'לה)

"שיחה מקומית" דיווחה על הקמת הבריכה הלא חוקית באדמותיו של עאמר אבו חיג'לה באפריל השנה, ואחר כך על הריסת הבריכה בידי המנהל האזרחי בחודש יולי. אולם על פי דיווחים מהשטח, הבריכה נבנתה מחדש ומתנחלים מהתנחלות יקיר הסמוכה משתמשים בה.

ניג'מה חיג'זי, תחקירנית שטח של ארגון "יש דין", מספרת כי היום היא הגיעה יחד עם אבו חיג'לה ומתנדב נוסף מהארגון כדי לצלם את העבודות שנעשו לחידוש הבריכה ולקחת נקודות ציון. בדרך לשטח, מספרת חיג'זי, הם נתקלו באנשי מג"ב, אולם הם נתנו להם לעבור.

כשהגיעו למקום, הם ראו שהבריכה אכן נבנתה מחדש ונראה שנעשה בה שימוש. לדבריה, דקות ספורות אחרי שהגיעו למקום, הופיע במקום הרבש"ץ של התנחלות יקיר, אדם בשם יאיר, והורה להם לעזוב את השטח. יצוין כי הבריכה נמצאת קרוב מאוד לשער בגדר המקיפה את יקיר.

"עאמר הראה לו ניירות של המנהל האזרחי שקובעים שהאדמה שלו ושהבריכה נהרסה כי נבנתה באופן לא חוקי", מספרת חיג'זי, "אבל הרבש"ץ אמר לנו: צאו מכאן, יעצרו אותכם'".

אחרי שעשו את עבודתם בשטח, חזרו אבו חיג'לה ואנשי "יש דין" לכיוון המכונית שלהם. "לפני שהגענו למכונית, ירדו שלושה חיילים מג'יפ, אמרו לנו לזרוק את תעודות הזהות על האדמה והודיעו לנו שזה שטח צבאי סגור", העידה חיג'זי. לדבריה, הם הוחזקו בתוך המכונית שלהם במשך כשעתיים וחצי או שלוש שעות. בשלב מסוים החיילים אמרו להם שהיא והמתנדב יכולים לעזוב, ואילו אבו חיג'לה יישאר אתם, אולם הם סירבו ובסופו של דבר כולם שוחררו.

חיג'זי העידה ששמעה את הרבש"ץ אומר לחיילים לעצור אותם, והחיילים ענו לו: "יהיה בסדר".

ליאור עמיחי, מנכ"ל יש דין: "עיכוב של צוות יש דין ובעל אדמות פלסטיני ע"י חיילים בשטח, בזמן שמתנחלים חזרו לבנות באדמה שלו, הוא דוגמה למשטר האפרטהייד כולו. הניסיונות של מתנחלים להשתלט על האדמות של עאמר חוזרים פעם אחר פעם. במקום לעצור את הפושעים ולהגן על בעל האדמה, חיילים בשטח מקבלים הוראות ממתנחלים ובקלות בלתי נסבלת מעכבים אדם חף מפשע ופעילי זכויות אדם שסייעו לו. משטר האפרטהייד פועל בשירות גזלנים ואנחנו ביש דין נמשיך לתעד ולסייע לאנשים שנפגעים מהמשטר הזה."

מדוברות הצבא נמסר בתגובה:

"בשל ריבוי אירועי חיכוך שהתרחשו לאחרונה בשטחו של מעיין הצמוד ליישוב יקיר, הוצא מטעמים ביטחוניים צו שטח צבאי סגור ביחס למרחב המדובר על ידי מפקד החטיבה המרחבית, אשר חל הן על פלסטינים והן על ישראלים.

היום הגיעו תושבים פלסטינים וישראלים לשטח הסגור. כוח צבאי שהוזעק למקום עיכב אותם בנקודה בשל חשד להפרת צו הסגירה. לאחר בירור זהותם ונסיבות הגעתם לנקודה, הם שוחררו תוך זמן קצר".

נוכח תגובת הצבא, מן הראוי להדגיש כי במקום אין מעיין אלא בריכה שבנו המתנחלים והם ממלאים אותה במים שהם מקבלים מחברת מקורות.

הבריכה בדיר איסתיא

הבריכה בדיר איסתיא (צילום: עאמר אבו חיג'לה)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf