newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

להוציא אוויר מהגלגלים: השיטה של השוטרים להתנכל למפגינים

לפחות בחמישה מקרים אתמול, שוטרים הוציאו אוויר מגלגלי אופניים של רוכבים שהיו בההפגנה, לפעמים תוך פגיעה באופניים. החשד היה כנראה שהם מספקים "מודיעין" למפגינים. עו"ד לסקי: "השוטרים פעלו בניגוד לדין"

מאת:

בהפגנה בתל אביב אמש (שבת) שוטרים רכובים על אופנועים עצרו רוכבי אופניים במהלך הצעדה והוציאו להם את האוויר מהגלגלים. על פי בדיקת "שיחה מקומית", לפחות לחמישה מפגינים הוצא אוויר מגלגלי האופניים, לחלקם נגרם נזק לאופניים.

שוטרים ורוכבים בצעדה בתל אביב (צילום: אורן זיו)

שוטרים ורוכבים בצעדה בתל אביב (צילום: אורן זיו)

בצעדות האחרונות בתל אביב, מפגינים רכובים על אופניים וכלים דו-גלגליים אחרים נעים בחזית ההפגנה ומסביבה כדי להתריע בפני הצועדים על חסימות על המשטרה. נראה שבמשטרה זיהו את הטקטיקה הזו ואת האפקטיביות של "המודיעין" שסיפקו רוכבי האופניים והחליטו להתנכל להם.

"ליוויתי את ההפגנה עם האופניים מקדימה ושידרתי לייב בפייסבוק", סיפר סתיו גרץ, בן 27. "ברחוב ז׳אן ז׳ורס צילמתי עשרות שוטרים מנסים לחסום את הצעדה. הגיעו לעברי עשרה מג״בניקים, אמרו לי להפסיק לצלם, לקחו לי את הטלפון וכיבו את הלייב".

מאוחר יותר ניגשו השוטרים לאופניים שלו. "הם הסבירו שרק יוציאו את האוויר מהגלגלים והזהירו אותי לא להתנגד. שוטר אחד שבר את הוונטיל בעזרת מפתח, בצורה שאי אפשר למלא מחדש אוויר, אלא צריך להחליף פנימית או לשים ונטיל חדש". אחרי שהשוטרים סיימו להוציא את האוויר, גרץ עזב את המקום  "המשכתי בהליכה עם האופניים ואז ראיתי שעושים את אותו הדבר למפגינה נוספת", הוא העיד.

גרץ מציין כי למרות שחלק מרוכבי האופניים נוסעים בחזית הצעדה, הם לא באמת יכולים לעזור למפגינים לעקוף מחסומים. "הדבר היחיד שאני יכול לעשות זה לצלם יותר טוב דברים שהם לא רוצים שנצלם", הוא אומר, "הם התעצבנו שצילמתי אותם דוחפים מפגינים". את הוצאת האוויר הוא מגדיר כ"בריונות". "הייתי צריך להקדיש שעתיים היום בבוקר כדי לסדר את זה, בזמן שחנויות האופניים סגורות בגלל הסגר".

מפגין נוסף בן 31, שדיבר בעילום שם, העיד על התנהלות דומה. "הייתי ברכיבת ספורט", הוא סיפר. "רכבתי ליפו וחזרתי הביתה לכיוון הבימה". הוא נתקל בהפגנה והצטרף אליה, "עם מסכה כמובן". לפי עדותו, ליד כיכר מסריק, עיכבו אותו שוטרים על אופנועים משלושה כיוונים ודחפו אותו לכיוון המדרכה. "הם ביקשו שאזדהה ואמרו שאקבל דוח על הפרת הסגר והפרת הוראת משרד הבריאות על שמירת מרחק מהבית, למרות שהייתי 900 מטר מהבית".

בסרטון שצילם, נשמע השוטר אומר: ״אתה רוכב על אופניים בתוך הפגנה.. אתה מפר את הסגר ולא נשמע להוראות משרד הבריאות ולכן אני מוריד לך את האוויר מהאופניים."

לאחר מכן, אחד השוטרים החל להוציא את האוויר מהאופניים שלו. ״הוא התכופף ובעזרת מפתח הוציא את האוויר משני הגלגלים על ידי שבירת הוונטיל, לא הצלחתי למלא את האוויר בחזרה", סיפר המפגין. המפגין ציין כי רק בדיעבד הבין שהשוטרים חיפשו את המפגינים המתריאים על מחסומי המשטרה. "זו הדרך של השוטרים להחזיר מלחמה", אמר, "כמעט לכל הרוכבים מסביבי הציקו בשלב כלשהו בצעדה".

מפגין אחר, שגם הוא העדיף ששמו לא יפרסם, סיפר שראה איך שוטרים מעכבים שני רוכבי אופניים שרכבו בחזית הצעדה, שאלו אותם איפה הם גרים ונתנו להם דוח. "השוטרים עשו את זה בצורה אקראית לכל מי שהיה עם סקייט או אופניים", אמר המפגין. הרוכבים שקיבלו דוחות, הוא טוען, "חד משמעית לא שימשו כמודיעין להפגנה על החסימות של המשטרה".

בסרטון וידאו שצילמו חברות קבוצת "אמהות נגד אלימות המשטרה", נראים שוטרים חבושים בקסדות מוציאים אוויר לרוכב אופניים בסוף הצעדה בשדרות רוטשילד.

"ראיתי צעיר רוכב על אופניים עם פחית בירה ושני אופנועים וקטנוע מקיפים אותו", סיפרה קטי בר, חברת הקבוצה, המצולמת בסרטון.  "אחד השוטרים הוציא לו את האוויר מהגלגל הקדמי וחברו מהגלגל האחורי, צעקנו שזה לא חוקי והשוטר בתגובה אמר לי: ׳אני החוק׳. אמרתי לו שאגיש נגדו תלונה והוא ענה לי שיזרקו אותי מכל המדרגות". בר, המלווה את ההפגנות כבר כמה חודשים, אומרת ש"היה שם שיכרון של כוח. בחמשת החודשים האחרונים ראיתי כל הפרה, אבל אתמול היתה הרגשה שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים ואין מה לעשות נגד זה״.

שוטר מוציא אויר מגלגלים של אופניים של מפגין (צילום: אמהות נגד אלימות המשטרה)

שוטר מוציא אויר מגלגלים של אופניים של מפגין (צילום: אמהות נגד אלימות המשטרה)

כמו אחרים, בר בטוחה שמדובר במלחמה של המשטרה נגד ה"מודיעין" שאוספים מפגינים על אופניים. "הם החליטו שמי שעל אופניים אוסף מודיעין, ולכן צריך להוציא לו את האוויר, אבל מה הבעיה? גם אנחנו מסתובבות בהפגנות ומצלמות את המשטרה".

גם בסרטון שצילם איתי רון מ"המקום הכי חם" נראים שוטרים עוצרים מפגין ומוציאים לו את האוויר מהגלגלים. מפגינה נוספת סיפרה ששוטרים השתמשו בפרקטיקה דומה סמוך לרחוב דיזינגוף.

כבר ביום חמישי, בצעדה בתל אביב, שוטרים סמויים עיכבו מפגין שרכב על אופניו בדרום תל אביב וטענו שהוא מפר את חוקי התנועה. ״הם טענו שאני מוביל את ההפגנה ומתריע בפני המפגינים איפה כוחות המשטרה. איימו שיוציאו לי את האוויר מהגלגלים״. לבסוף הם ציינו כי מותר להיות בהפגנה אך בלי האופניים״.

על פי סעיף 134 לתקנות התעבורה "מצא שוטר אופניים שרוכבים עליהם תוך הפרת הוראות תקנות שהותקנו על פי הפקודה, רשאי הוא להוציא את האוויר ואת השסתומים כדי למנוע המשך רכיבה עליהם תוך הפרת הוראה כאמור".

אולם עו"ד גבי לסקי, המייצגת רבים מהמפגינים, מדגישה שהמפגינים לא עשו שום דבר בניגוד לתקנות. "אין חובה להוציא את האוויר, אפשר להזהיר מישהו שנוסע לכאורה בניגוד לתקנות", אמרה לסקי. "שבירת ונטיל זה ממש בניגוד לחוק, זו פגיעה ברכוש שהחוק לא מאפשר".

עו״ד לסקי מציינת, כי מעדויות המפגינים עולה שהשוטרים הוציאו את האוויר מהגלגלים לכאורה בגלל הפרה של חוקי הקורונה ולא בגלל ענייני תעבורה, ולכן הדבר אינו חוקי. "סמכות להוציא אוויר מהגלגלים ניתנת רק בהקשר  רק לתקנות התעבורה", אומרת לסקי, "אי אפשר להשתמש בתקנות הקורונה כדי להוציא אוויר מהגלגלים בטענה של הפרת הוראת משרד הבריאות או אי שמירת מרחק של אלף מטר, השוטרים פעלו בניגוד לדין, זו עוד שיטה להציק למפגינים".

הפרקטיקה של התנכלות לרוכבי אופניים במהלך הפגנות אינה חדשה. בשנים 2007 ו-2008 עצרו שוטרי משטרת תל אביב מספר מסעות של רכיבת אופניים של קבוצת "מסה קריטית נגד הכיבוש" ברחבי תל אביב. באחד האירועים, בדצמבר 2007, חתכו שוטרי יס"מ בעזרת סכינים צמיגים של רוכבי אופניים שניסו לרכוב ל"וועידת ישראל לעסקים" כדי למחות נגד המעורבות של המשתתפים בה בכיבוש.

מהמשטרה נמסר כי "מדובר ברוכבי אופניים אשר היו חלק מתהלוכות לא חוקיות והפרו את הסדר הציבורי, תוך ביצוע עבירות תעבורה. לנוכח האמור לעיל, השוטרים פעלו מכוח סמכותם החוקית ובהתאם לתקנות התעבורה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf