newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מי שמזין את הזלזול הבוטה בהנחיות הקורונה הוא נתניהו. אוּמן כמשל

הסימון של מפגיני בלפור כ"מפיצי מחלות" העמיק את התחושה שאכיפת ההנחיות נעשית באופן בררני ונתן לגיטימציה להפרות המוניות נוספות. שלא במפתיע, הוא משמש כעת את החסידים המתעקשים לנסוע להילולה ההמונית

מאת:

ראיינתי השבוע בתוכנית הבוקר שלנו בכאן מורשת, "מנדי וביתאן", כמה וכמה חסידי ברסלב על תמיכתם בקיום אירועי ראש השנה המסורתיים באומן. בין אלה הרב שלום ארוש, הרבנית רונית ברש, נועה ירון דיין, חסידים שגרים באומן, סוכני נסיעות, חברי כנסת שתומכים, ועוד. הטיעון המרכזי שלהם בעד קיום האירועים היה ההפגנות בבלפור. לדעתם, ההפגנות לא שונות בכלל מטיסה לאומן: התקהלות המונית ברחוב בזמן מגיפה שנובעת מצורך אידיאולוגי.

תאשימו את חסידי ברסלב או בעלזא או מי שבא לכם, אבל בכך אתם מסיטים את האש מהאשמים האמיתיים. חסידים בדרך לאומן (פלאש 90)

תאשימו את חסידי ברסלב או בעלזא או מי שבא לכם, אבל בכך אתם מסיטים את האש מהאשמים האמיתיים. חסידים בדרך לאומן (פלאש 90)

אני לא רוצה להתעסק יותר מדי במופרכות של ההשוואה הזו – הפגנות קצרות, שנערכות באוויר הפתוח, שבהן רוב מוחלט של המשתתפים עם מסכות ובדרגות ריחוק ובטח שלא שוהים אחד ליד השני יותר מדי זמן, שהיו מתוכננות להיערך במתכונת תהלוכה אם לא המשטרה שתוחמת את אזור ההפגנה יותר ויותר וכך דוחסת אותם, והפיקוח המשטרתי החריף בתוך ההפגנות על עטיית מסכה – לעומת הילולה במדינה אחרת שבה מערכת הבריאות בתת תפקוד, ששם שוהים ומתגוררים החסידים יחד עם אזרחים מכל העולם, ואליה טסים לפחות בטיסה אחת של שלוש שעות, אם לא יותר מטיסה אחת. אבל כדאי לשים לב למקור של הטענות הללו, שהוא ממש לא חסידי ברסלב, אלא נתניהו.

מראש, העניין הזה של תיוג מפגיני בלפור כמפיצי מחלות הגיע מראש הממשלה נתניהו, בנו ונאמניו בליכוד ובימין. זה נעשה מן הסתם כדי לפגוע בתדמיתם של המפגינים, ואולי בניסיון להרתיע מפגינים מלבוא, אבל בפועל הדבר יצר אווירה ציבורית של "בלאו הכי אף אחד לא מקפיד על תקנות הקורונה, אז למה צריך להקפיד?" ושימש כמעט מיד טיעון להצדקת החתונה הגדולה של נכדו של האדמו"ר מבעלזא והטענות על איפה ואיפה באיסור הטיסות לאומן. הרי, אומרים החסידים, אם ראש הממשלה בעצמו אומר שמותר להפיץ מחלות מסיבות אידאולוגיות – מה שונה האידאולוגיה שלנו?

כל הטענות על כך שאף מדינה מערבית לא מעלה על דעתה להגביל את זכות ההפגנה – ובכללם גם ההפגנות שהתקיימו לאורך מחצית השנה האחרונה במאה שערים ובית שמש, המחאות נגד הסגר בבית"ר וברוממה ואולי גם הפגנות עתידיות של חסידי ברסלב – שאף מקום בעולם לא מאפשר כינוסים גדולים עכשיו ושאנשים שילמו מחיר אדיר על הקורונה, ומה לעשות זו גזירת המגפה – כל הטענות האלה מאבדות משמעות כאשר ראש הממשלה בעצמו אומר לרבני ברסלב שמגיעים לפגוש אותו שההפרות בבלפור חמורות יותר מטיסה לאומן.

במילים אחרות, ראש הממשלה בעצמו שופך את הדלק לחגיגת ההפרה ההמונית שמבוססת אמנם על ירידת החרדה הכללית, אך נתמכת בהחלט בחוסר האמון ברשויות ובמשרד הבריאות, ובתחושה החריפה של איפה ואיפה שמקדם ראש הממשלה עצמו, הממונה הראשי והבלעדי של הקורונה.

עכשיו הוא נותן לחרדים לכוון את האש לעבר פרופ' גמזו. תהיו בטוחים שאם ליצמן היה שואל את האדמו"ר מגור על אומן, הוא היה מורה לו לנקוט בצעדים חריפים משל גמזו כדי שההילולה לא תתרחש; כך גם דרעי ורבני ש"ס. אבל הם צריכים את המתקפה על גמזו מסיבות אחרות לגמרי – כדי לפרק את מתווה הרמזור שמאיים על הערים החרדיות ועל בתי הכנסת בימים הנוראים. נתניהו לא מגבה את גמזו שניצב לבד עכשיו מול החרדים, אחרי שזה ביצע בשבילו כמה משימות מלוכלכות, כמו למשל האשמת המגזר הערבי "בפיגוע המוני". אבל באותה נשימה הוא ממשיך להפיץ את עלילת הפצת המחלה בבלפור, שמצדיקה את חוסר הסדר וההפרה יותר מכל דבר אחר. יאיר נתניהו, אגב, הזדרז כבר להטיל ספק בנתוני משרד הבריאות שהראו את העובדה הפשוטה: אין נדבקים בהפגנות. כנראה הם מסתירים משהו.

כך בדיוק מייצרים את הגל השני והשלישי והרביעי. תאשימו את חסידי ברסלב או בעלזא או מי שבא לכם, אבל בכך אתם מסיטים את האש מהאשמים היחידים: הממשלה, וגורמי השוק שלחצו עליה להסיר את הסגר הראשון לפני שמערכת הבריאות נערכה כראוי.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf