newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הצעירים נוהרים למחאה נגד נתניהו: "עייפנו מהשחיתות, הגזענות והאלימות"

בעוד ההפגנות נגד נתניהו ממשיכות לצבור תנופה, מצטרפים אליהן עוד ועוד צעירים שלא חוששים גם להתעמת עם המשטרה ברחובות. אלה מדברים על איבוד האמון בהנהגה, על חוסר הוודאות לגבי עתידם, וכן, גם על הכיבוש

מאת:

למרות שההפגנה המרכזית אמש (מוצ"ש) נקבעה לתל אביב, האירועים ביום שלישי האחרון בבלפור והצלחתו היחסית של ה״מצור״ על מעון ראש הממשלה גרמו לרבים להגיע דווקא להפגנה בבירה. אחרי שביום שלישי נעצרו כ-50 מפגינים שחסמו כבישים במשך שעות, ההרגשה בקרב רבים היתה שהמקום היחיד שבו הלחץ עובד הוא מול מעון ראש הממשלה. ״למה לי להפגין מול הים, מול העירייה בתל אביב או מול תיאטרון הבימה הסגור?״ אמרו לי לא מעט מפגינים ומפגינות.

מפגינים יושבים מול מכת״ז משטרתי, במהלך הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

מפגינים יושבים מול מכת״ז משטרתי, במהלך הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

למרות שלא היה אירוע פייסבוק שאיגד את המחאה בבלפור, קרוב לאלפיים מפגינים התכנסו שם במוצאי שבת. הודעות עברו ב״סטורי", באינסגרום ובקבוצות פרטיות. בתחילה נראה היה שהמשטרה לא ערוכה למחאה, ללא גדרות שחסמו את הכניסה לרחוב בלפור, שהובאו רק בהמשך הערב.

רבים מתוך המון המפגינים היו צעירים, שהקפידו להכין שלטים בכתב ידם כדי להראות שהם לא חלק מאחת מהקבוצות המחאה הקיימות.

אחרי כשעה של קריאות מול מעון ראש הממשלה, המפגינים יצאו ל״הקפות״ מסביב לבית המוגן היטב, ולאחר מכן פתחו בצעדה לכיוון הכנסת והכניסה לעיר. מספר שוטרים לווי אותם, אך ברחוב בצלאל, מכת"זית מים החלה לפזר את המפגינים שלא נרתעו לעמוד מול זרם המים החזק.

לאחר מכן הם חזרו לכיכר פריז, שם צעקו ורקדו במשך קרוב לשעתיים כשהם קוראים "מהפכה" ו-"הם מפחדים", ובנוסף לקיראות של שמו של איאד אל חלאק מול שוטרי המג״ב. השוטרים עצרו מספר מפגינים, בכללם עוֹ״ד גונן בן יצחק, אשר ניסה, לדבריו, למנוע מהשוטרים להשתמש במכת"זית.

מפגינים יושבים מול מכת״ז משטרתי, במהלך הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

מפגינים יושבים מול מכת״ז משטרתי, במהלך הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

לקראת השעה 11 כוחות המשטרה, כולל מ״מ המפכ״ל, החלו להיערך לפינוי בגלל ״הפרת חוק הרעש״, ופינו בדחיפות את המפגינים למדרכות. למרות שהכביש התפנה, השוטרים החליטו לדחוף באלימות את מאתיים המפגינים שנותרו במקום סביב חצות במורד הדרך לגן העצמאות. בעימות המיותר זה, מספר מפגינים נחבלו וכעשרה נעצרו, וכמו ביום שלישי הם הובלו לאוטובוס המעצרים של "החברה לפיתוח גוש עציון", שעליו נכתב ״בשירות המשטרה״.

בעוד השוטרים הובילו את המפגינים לאוטובוס, אחרים קראו להם ״אל תחתמו על הרחקה, תתעקשו על בית משפט ותשתחררו מחר״. ביום שלישי האחרון מספר מפגינים סרבו לתנאים שהציעה המשטרה, שכללו הרחקה מבלפור, ושחררו ברביעי בבוקר בהוראת השופט ללא הרחקה.

הצעירים נוהרים למחאה

אחת התופעות הבולטות במחאה נגד נתניהו היא הצטרפותם המשמעותית של צעירים. מה מביא אותם להגיע להפגנות הללו?

ר׳, שהעדיפה ששמה המלא לא יפורסם: "באתי להפגין על צדק. צדק זה גם שראש ממשלה מואשם בפלילים יובא למשפט ויפסיק להתחמק, וצדק זה גם לעזור לחלשים. הממשלה איבדה את זה לגמרי, יש שם דיקטטור שסותם פיות ויש הון ששולט בשוטרים, בכנסת. נותנים קנסות על מסכות שמונחות על הפה ולא על האף, וזה בזמן שאנחנו לא עובדים כבר ארבעה חודשים.

"העם צריך ממשלה שמגינה עליו, ממשלה שנותנת ודאות וביטחון. ממשלה שאומרת 'אני אמלא את הצרכים שלכם – ביטחון תזונתי, תעסוקתי, חינוך ומחסה'. ברגע שאין את הוודאות הזו שידאגו לנו, אנחנו לא מתכוונים לציית להוראות – לא של הממשלה, לא של המשטרה ולא של הסגר. אנחנו הגענו כדי לא לציית.

שוטרים עוצרים מפגין במהלך הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

שוטרים עוצרים מפגין במהלך הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

״הממשלה לא דואגת לאזרחים שלה – לא לפני הקורונה, לא במהלך המשבר וגם לא מבטיחה שתדאג אחרי. אין אמון בסגר, אין אמון בהגבלות, הכל מרגיש שרירותי, הכל מרגיש קשרים של הון ושלטון. פותחים קודם כל את מי שמקורב לשלטון וסוגרים בסופי שבוע את התרבות שמייצגת את החופש. משנים את שיטת הממשל ומעבירים עוד ועוד הגבלות כדי להמשיך לייצר כוח אצל האנשים שכבר יש להם כוח, ולהחליש את האנשים שהם גם ככה חלשים".

רננה, מפגינה נוספת, אמרה: ״הצעירים עייפים מהשחיתות, הגזענות והאלימות של נתניהו. הוא לא יודע איך להתמודד עם משבר הקורונה, אנשים נואשים לעבודה, לסיוע באוכל ומשכורות. אנחנו פה כדי לומר- נתניהו לך לכלא, לך הביתה, תעזוב אותנו. אנחנו נחזור לרחובות כדי לוודא שהוא ילך לכלא וישלם על מעשיו. עוד אנשים יצטרפו להפגנות, חוסר האכפתיות שלו רק מעודד אנשים לצאת״.

בין שלל שלטי המחאה נגד נתניהו והשחיתות, עמד גם בלוק של מפגינים אשר נשאו שלטים עם שמו של איאד אלחלאק, ובאנר גדול עליו נכתב בעברית ובערבית: 'דמוקרטיה לכולן.ם'.

הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

מפגינים נגד הכיבוש הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

מפגינים נגד הכיבוש. הפגנה מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, 18 ביולי 2020 (צילום אורן זיו)

חנן, מפגין שהגיע עם שנים מחבריו עם שלטים המקשרים בין השחיתות לכיבוש, סיפר: ״עקבתי אחרי ההפגנות וראיתי שיש התעלמות מוחלטת ממה שקורה עשרים דקות מפה, שבעיני הוא הרבה יותר חמור – הכיבוש. אני רואה מפגינים שמקבלים מכות משוטרים ואז בוכים 'למה זה מגיע לנו, שירתנו שלוש שנים בשטחים, התעללנו בפלסטינים ועכשיו המשטרה באה ומרביצה לנו'. אני רואה מפגינים שמקבלים מכות משוטרים ואז אומרים לשוטר ׳הי, אנחנו לא בשטחים!׳ כי כמובן שלפלסטינים זה סבבה לעשות את זה. אני חושב שכל עוד אנחנו כובשים עם אחר, אי אפשר לצפות שתהיה לנו ממשלה לא מושחתת, שנוכל לסגור את החודש ולחיות כבני אדם. איך אני יכול לצפות לזכויות שלי כל עוד אני כובש עם אחר, כל עוד משתמשים בשמי, בכסף שלי ובמיסים שלי כדי לקיים כיבוש ואפרטהייד?״

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf