newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות בני נוער במכתב לנתניהו וגנץ: עצרו את הסיפוח

400 צעירות וצעירים, ביניהם כאלה שעומדים להתגייס ואחרים שמתכוונים לסרב, חתמו על מכתב שקורא לרה"מ ולשר הביטחון להימנע מהסיפוח. "מאיתנו יידרש להוציא לפועל את הסיפוח שיפגע באוכלוסייה הפלסטינית ובחזון השלום". הערב הם יפגינו מול ביתו של גנץ

מאת:

400 בני ובנות נוער מרחבי הארץ חתמו בשבועות האחרונים על מכתב מחאה נגד הסיפוח, שנשלח לראש הממשלה ולשרים. תחת הכותרת ״נוער נגד הסיפוח״, החותמים מציינים את ההשלכות ההרסניות של הסיפוח כלפי הפלסטינים והישראלים, ומציינים כי אלה מתוכם שיתגייסו יהיו מי שייאלצו להוציא לפועל את מדיניות הסיפוח.

עצרת נגד הסיפוח בכיכר רבין, יוני 2020 (צילום: אורן זיו)

"מאיתנו יידרש להוציא לפועל את הסיפוח". עצרת נגד הסיפוח בכיכר רבין, יוני 2020 (צילום: אורן זיו)

״החלטה על תחילת הסיפוח תהפוך את מציאות האפרטהייד בשטחים הכבושים לחוק רשמי ומוכר במדינת ישראל ואף תקצין אותה״, כתבו החותמים. היום (חמישי) בערב הם יפגינו מול ביתו של שר הביטחון בני גנץ.

״היום, כשהגענו לגיל בו מדינת ישראל דורשת מאיתנו לקחת חלק פעיל בקיום מדיניות גזענית ואלימה, אנחנו מחויבים להתנגד באופן פעיל ונחרץ לסיפוח״, נכתב. על המכתב חתומים בני נוער שצפויים להתגייס לצבא בקרוב, וכאלה העומדים לסרב. ״אין ספק שמהלך זה יביא לחידוש העימותים האלימים באזורנו, שקורבנותיהם יהיו פלסטינים וישראלים כאחד. פירושו הוא העמקת הסכסוך, שימור מעגל הדמים והמוות, וביסוס הכיבוש, האלימות והגזענות״, מזהירים החותמים.

״בשנה הקרובה רבים מבנות ובני המחזור שלנו יתגייסו לצבא. מאיתנו יידרש להוציא לפועל ולקיים את מדיניות הסיפוח המתגבשת, המאיימת לפגוע בצורה אנושה באוכלוסייה הפלסטינית ובחזון השלום. מסיבה זו אנו, בני הנוער, פונים אל כלל הציבור הישראלי ומקבלי ההחלטות בקריאה חד משמעית: את הסיפוח יש לעצור בהקדם האפשרי״.

החותמים מבקשים להזכיר לציבור,ולמקבלי ההחלטות, כי תוכנית טראמפ, על בסיסה עתיד להתבצע הסיפוח, ״מנוגדת לזכויות אדם בסיסיות ולחוק הבינלאומי, ולא תביא דבר מלבד חיזוק האלימות והפיכת השלום לחלום רחוק״.

שחר פרץ, בת 17 מכפר יונה המסיימת בימים אלו את כיתה י״ב, היא אחת מיוזמות המכתב. ״נפגשנו כחלק ממכתב השמיניסטים, כדי לדבר על סוגיות שקשורות לכיבוש ולשטחים. מתוך זה נפל האסימון שמעבר לכיבוש שקיים כיום, ומן הסתם אנחנו מאמינים שצריך להיאבק בו, בעוד תקופה קצרה עתיד לצאת לפועל מהלך של סיפוח של עשרות אלפי פלסטינים ולא מספיק מדברים עליו, כי כולם עסוקים בקורונה״.

לדברי פרץ ״מבחינתו חצינו את הקו האדום מזמן. הסיפוח לא מחדש שום דבר, אבל הוא מסמן משהו מבחינת הרצון של מדינת ישראל, והכיוון שאליו היא הולכת, או במה היא משקיעה את המאבקים שלה – מאמצים לשלום או כיבוש?"

שחר פרץ, אחת מהחותמות על מכתב בני הנוער נגד הסיפוח.

"חצינו את הקו האדום מזמן". שחר פרץ, אחת מהחותמות על מכתב בני הנוער נגד הסיפוח.

כאמור, היוזמה התגבשה על ידי מספר צעירים שנפגשו במסגרת ״מכתב השמיניסטים״ ואליהם הצטרפו צעירים נוספים. את החתימות הם החלו לאסוף בזמן ההפגנה נגד הסיפוח בכיכר רבין בתחילת יוני.  בהפגנה עצמה הם אספו כמאה וחמישים חתימות. ״הופתענו מהכמות, מאז ההפגנה כל יום מצטרפים נוספים. אנחנו מקבלים פניות גם באינסטגרם, שבדרך כלל יש שם פחות דיונים פוליטיים״, אומרת פרץ.

פרץ מעידה על התעוררות מסוימת בקרב הצעירים בני גילה. ״אני רוצה להאמין שיש התעוררות אבל מקווה שהיא תהיה יותר גדולה. למרות שגם הופתעתי מחוסר הידע וחוסר ההתמצאות בקרב חלק מאלה שבשנה הבאה יהיו במקומות הללו״.

"לא רק סרבנים מתנגדים לסיפוח"

יואב (תאו) בירנבוים, בן 18 העומד לפני גיוס, הוא אחד הצעירים שחתומים על המכתב. במקור מרמת השרון, כיום עושה שנת שירות בירושלים ובסיומה הוא צפוי להתגייס לגדוד 50 של הנח״ל.

״לכולם היה חשוב שזה לא יהיה מכתב סירוב, כי לא רק סרבנים מתנגדים לסיפוח״, הוא מספר, ומעיד שהוא לא חושש להביע את דעתו לפני הגיוס.

"אני בטוח שזה יקשה אלי מבחינת השירות, זה מתנגש, אבל חשוב לי להעביר איזשהו מסר, לכן לא אכפת לי להתראיין. אני רוצה שישאלו אותי שאלות כדי להטיח את המציאות בפנים של אנשים״.

יואב (תאו) בירנבוים, אחד החותמים על מכתב בני הנוער נגד הסיפוח

יואב (תאו) בירנבוים, אחד החותמים על מכתב בני הנוער נגד הסיפוח

על התהליך שגרם לו להצטרף למכתב הוא אומר: ״ברגע ששמעתי על הסיפוח, הבנתי שבשמאל אומרים שזה רע אבל לא ידעתי מה זה אומר בפועל, אז התחלתי לחפור בנושא״. עבור בירנבוים, זה היה תחילתו של תהליך. ״קראתי בשיחה מקומית את מה שישי מנוחין כתב על הסיפוח, שהוא דגל שחור, מאמרים של הארץ על השלכות של הסיפוח, פתאום הבנתי כמה הסיפוח הוא אסון״.

לדבריו ״אם הכיבוש הוא דיכוי, הסיפוח לוקח את זה כמה צעדים קדימה. הייתי השנה בהפגנה בחברון, וחיילים מגגות מעלינו ירו גז מדמיע. ואני אומר לעצמי שעוד שנה אני הולך להיות שם ולהוציא לפועל את הדיכוי והכיבוש הזה".

שני חותמים נוספים הם אביה יואל פינקוביץ׳ ודניאל פלדי, שניהם בני 18 מתל אביב. פגשתי את השניים בכיכר רבין, לאחר השיחה הם יצאו לדבר עם צעירים שהגיעו להפגנה נגד ההיבטים הכלכליים של הסיפוח, במטרה לשכנע אותם להצטרף למכתב.

״יש משהו מאוד סופי בסיפוח״, אומר פלדי. ״אנשים חיים בשאננות לגבי הכיבוש כי הם מאמינים שמתישהו זה יגיע למצב של שלום. איתנו בני הנוער תמיד מדברים על התקווה לשלום ובו זמנית הנציחו את הכיבוש. אבל הסיפוח זה לומר -זה שלנו ולא יהיה של אף אחד אחר אף פעם".

״גנץ אמר שזה לא ישפיע על המציאות, אבל זה כבר משפיע״, מוסיפה יואל פינקוביץ׳. "ישראל מתעלמת מכך שהצד השני לא רוצה את המהלך, איך אפשר לכפות את זה באופן חד צדדי?"

אביה יואל פינקוביץ׳ ודניאל פלדי, בין החותמים על מכתב בני הנוער נגד הסיפוח (צילום: אורן זיו)

אביה יואל פינקוביץ׳ ודניאל פלדי, בין החותמים על מכתב בני הנוער נגד הסיפוח (צילום: אורן זיו)

מכיוון שהחתומים לא קיבלו עד עתה מענה משר הביטחון, הם יגיעו הערב בשעה שש להפגין מול ביתו בראש העין.

בסוף המכתב החותמים מבקשים להדגיש: ״אנו דור שוחר שלום. מאז שאנחנו קטנים שמענו הבטחות על סיום המלחמות ועל איך כשנגדל יהיה פה טוב יותר. כעת אנחנו רואים בצורה ברורה מאי פעם איך מקבלי ההחלטות מחבלים במאמצים לשלום בצורה מכוונת וחסרת אחריות״.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf