newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"סלומון לא מת, בזכות המאבק יש עוד אלף כמוהו"

במסגרת אירוע לשיפוץ המרכז הקהילתי שלידו נורה למוות, נערך טקס לזכרו של סלומון טקה שאתמול צוינה שנה למותו. "נרצחת בידי שוטר שהיה אמור להגן עליך", אמרה אחותו. אביו קרא לפעילים להצטרף לסיור שיערוך מחר בית המשפט במקום

מאת:

כשנה לאחר הירי בסלמון טקה, התקיים אתמול (ראשון) טקס רשמי של עיריית חיפה שציין את יום השנה העברי למותו במסגרת אירוע לכבוד שיפוץ המרכז קהילתי שטקה נהג להגיע אליו, מטרים בודדים מהמקום בו שוטר ירה בו בקריית חיים ביולי 2020.

ראש עריית חיפה עינת קליש רותם, הורי של סלמון טקה והשר פנינה תמנו שטה באירוע לזכרו של טקה במרכז קהילתי בקריית חיים, 21 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

ראש עריית חיפה עינת קליש רותם, הורי של סלמון טקה והשר פנינה תמנו שטה באירוע לזכרו של טקה במרכז קהילתי בקריית חיים, 21 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

האירוע לרגל שיפוץ המרכז הקהילתי, שיכלול מרכז למנהיגות וחינוך לבני נוער, נפתח בהתנהלות מעט תמוהה, כאשר המארגנים מטעם העירייה אמרו לפעילים, לחברים ולכלי התקשורת הבודדים שהגיעו כי הכניסה מאושרת רק לחמישים "מוזמנים", כלומר למשפחה המצומצמת, לבעלי תפקידים בעירייה ולתורמים מקרנות שמימנו את השיפוץ.

הסיבה הרשמית היתה הגבלת הקורונה, אך התחושה בקרב הפעילים היתה של אטימות מצד העיריה, שכן אנשים שמלווים את המשפחה בשנה האחרונה נותרו בחוץ. בקרב העיתונאים, שלבסוף כן הוכנסו, עלתה התחושה שמדובר בחלק מהמדיניות העוינת שראשת העיר מפגינה כלפי התקשורת מאז שנבחרה. רק לקראת החלק השני של האירוע, שהתקיים בגינה של המרכז, כשלושים הפעילים שחיכו בחוץ הורשו להיכנס.

באירוע עצמו נשאו דברים ראשת העיר עינת קליש רותם ושרת הקליטה והעלייה פנינה תמנו שטה. את הנאום המרגש ביותר נשאה אחותו הקטנה של סלמון, אייצובדנק טקה, שהגיעה לאירוע יחד עם בני משפחתה הישר מבית הקברות שם נערכה אזכרה לאחיה.

"בחלומות הכי הזויים שלי לא חשבתי שמישהו יפריד בינינו בדרך הכי נוראית", אמרה אייצובנדק. "שנה לא שמעתי את הקול שלך, לא ראיתי את החיוך שלך, לא צחקנו יחד על שטויות.. לקח לי זמן להבין שבאמת הלכת סופית, יכולתי לראות אותך עוד שנה שנתיים עם חליפה שחורה מתחת לחופה, אבל במקום זה ראיתי אותך מתחת לאדמה. אבל מה זה משנה כשיש שוטר שמחליט לקחת את החוק לידיים, ולא חשב פעמיים שיש אמא שסחבה אותך תשעה חודשים בבטן, שיש הורים שגידלו אותך שמונה עשרה שנים. נכון, אתה נרצחת על ידי שוטר שהיה אמור להגן עליך, אבל בשבילי אתה לא מת או מתחת לאדמה".

אייצובדנק אחתו של סלמון טקה מקריאה מכתב באירוע לזכרו במרכז קהילתי בקריית חיים, 21 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

אייצובדנק אחתו של סלמון טקה מקריאה מכתב באירוע לזכרו במרכז קהילתי בקריית חיים, 21 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

השרה תמנו שטה אמרה כי "הרגע של הירי שהרג את סלמון ז״ל ירה ללבה של קהילה שלמה פצועה ומדממת, ללב של כל אחת מאיתנו. הירי והמוות היה מיותר ויכול היה להימנע. למוות של סלמון היו אין ספור כתובות ונבואות אמת שבאו לביטוי בזעקות אמת של דור שלם נגד אלימות משטרתית, שכל בני ובנות הקהילה הכירו ומכירים מקרוב. היתה דרך אחרת לטפל באירוע.

"לצערי סלמון שילם את מחיר אוזלת היד הפרופיילינג, חוסר המקצועיות בטיפול בבעיה והעובדה שלקח יותר מדי זמן למערכות השונות להבין שהקהילה במצוקה מהפרקטיקה הנהוגה בשכונות, בעיקר שלנו. אבל זו לא גזירת גורל, אחרת לא היינו יוצאים למחות".

קליש רותם דיברה בקצרה על חיפה כעיר של "סובלנות ואהבת האחר" ועל קליטת העולים בעיר ואמרה שהיא מחה לארח את בני משפחת טקה "למרות הנסיבות הקשות". במקום גם נכח סגן ראש העיר מטעם רשימת ״חיפה ביתנו״ לזר קפלון, שהתבטא לא פעם בגזענות נגד חרדים וחברי סיעתו הפגינו נגד להט"בים.

בסיום האירוע, נחשף שלט עם דיוקנו ושמו של טקה לצד פינת ישיבה שהוצבה במרכז הקהילתי. על השלט לא נכתב כיצד איבד טקה את חייו ומה היו הנסיבות.

אירוע לזכרו של סלומון טקה במרכז קהילתי בקריית חיים, 21 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

אירוע לזכרו של סלומון טקה במרכז קהילתי בקריית חיים, 21 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

לאחר הטקס הרשמי, המשיכו בני המשפחה, הפעילים והחברים לחורשה הסמוכה, שם השוטר, ששמו עדיין אסור לפרסום, ירה למוות בטקה. על העץ שלידו התמוטט טקה, עדיין תלויות מדבקות ושלטים מהשנה שעברה. בני המשפחה והחברים הדליקו נרות זיכרון והדביקו מדבקות שעליהן נכתב "איפה אתה היית כשרצחו את טקה?". האירוע השקט היה ניגוד גמור לטקס במרכז הקהילתי.

אביו של טקה, וורקה, פנה באמהרית לקהל החברים והפעילים, כשדבריו מתורגמים סימולטנית לעברית. "בשבילי סלמון לא מת, בזכות המאבק שלכם יש אלף כמוהו", אמר האב, כשרבים בקהל הקטן התקשו לעצור את הדמעות. וורקה פנה ישירות לפעילים ואמר: "אתם עמדתם איתנו לאורך כל השנה, לא התלוננתם שחם או קר, פעלתם להעלות את המודעות. כשאנחנו מכבדים אחד את השני, אין נהר שלא נוכל לחצות ביחד".

לדברי האב, כתב אישום נגד השוטר הוגש כתוצאה מהלחץ הציבורי. "זה שהשוטר עומד למשפט זו תוצאה של המאמץ של כולנו", הוא אמר. וורקה קרא לציבור להגיע ביום שלישי בבוקר לדיון של בית המשפט שיתקיים במתכונת של סיור בשטח כאשר השופט זיאד פאלח, השוטר הנאשם וצוות ההגנה והתביעה יגיעו למקום הירי. "כל אחד שרוצה להשמיע את קולו, שיבוא לפה ביום שלישי, השופט אמר שיגדרו ויכתרו את האזור, אבל זכותנו להיות שם, להשמיע תמיכה. צריך שההורים יהיו חזקים, ביחד".

הסיור בשטח יתקיים ביום שלישי (מחר) בשעה 11 בבוקר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf