newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"תיאורטית האיחוד האירופי יכול לעצור את הסיפוח, אבל זה לא יקרה"

טארק בקעוני, דוקטור ביחסים בינ"ל ופלסטיני יליד ירדן, לא חושב שהפלסטינים יכולים לעצור את הסיפוח ולא מאמין שהאירופאים יעשו משהו בעניין. לדבריו, "השינוי העיקרי יהיה מעבר של התמיכה העממית מבניית מדינה למאבק אנטי-קולוניאלי". פרויקט שיחות על הסיפוח

מאת:

מהומת הסיפוח תפסה את טארק בקעוני בלונדון. בקעוני, פלסטיני יליד ירדן, הוא אזרח בריטי, שחי ברמאללה בשנים האחרונות ומשמש כאנליסט לענייני ישראל-פלסטין ב-International Crisis Group, מכון מחקר בינלאומי לקידום שלום בראשותו של רוברט מאלי, מי שהיה יועצו של הנשיא ביל קלינטון.

טארק בקעוני (צילום: באדיבות המצולם)

טארק בקעוני (צילום: באדיבות המצולם)

לבקעוני יש תואר דוקטור ביחסים בינלאומיים מקינגס קולג' בלונדון, הוא עוסק גם בשאלות כלכליות, אבל המומחיות הראשונה שלו היא דווקא החמאס. ב-2018 הוא פירסם את הספר "חמאס מרוסן, העלייה וההרגעה של ההתנגדות הפלסטינית" בהוצאת אוניברסיטת סטנפורד, שתיאר את התהליכים שעבר הארגון בשנים האחרונות.

מאמרים וניתוחים שלו על הסכסוך הישראלי-פלסטיני ועל ההשלכות שלו באזור מופיעים בערבית ובאנגלית בעיתונים כמו "גארדיאן", "וושינגטון פוסט", "אל קודס אל ערבי" ועוד.

כמו הרבה מומחים אחרים, בקעוני לא נותן אמון רב מדי ביכולתה של הרשות הפלסטינית ושל הפלסטינים בכלל לעצור את הסיפוח. הוא גם חושש שאם הסיפוח יימנע בסופו של דבר, אירופה תנשום לרווחה ותחזור להתעלם מהסיפוח המתמשך בשטח. הדבר הטוב היחיד שיכול לצאת מהמהלך הזה, הוא אומר, הוא מעבר ממאבק המרוכז בהקמת מדינה פלסטינית למאבק אנטי-קולוניאלי. הוא רואה ניצנים לכך כבר עכשיו.

יומן סיפוח (צילום: אורן זיו)

מה הפלסטינים יכולים לעשות כדי לעצור את המהלך?

"בצד הרשמי הפלסטיני נעשה כל מאמץ להרתיע מפני סיפוח – קריאה לתמיכה בינלאומית, הפסקה של הסכמי אוסלו. אבל אני לא חושב שהצעדים האלה יהיו משמעותיים.

"מה שיכול להשפיע הוא התמיכה האמריקאית. כרגע ברור יש אור ירוק מארה"ב. השאלה מבחינת ארה"ב היא לא אם יהיה סיפוח, אלא איך הסיפוח ייעשה. גם העמדה הירדנית והמצרית יכולות להשפיע. כל הגורמים האלה הם גורמים חיצוניים. לפלסטינים אין כוח השפעה. זו הסיבה שהפלסטינים פונים לקהילה הבינלאומית, לבית המשפט הבינלאומי בהאג".

הפלסטינים יכולים להשפיע על העמדה הירדנית?

"העמדה של הירדנים היא ברורה (נגד הסיפוח; מ"ר). אם העמדה הזאת תעבוד, זה טוב, אבל לפלסטינים אין הרבה מה לעשות בעניין. האופן שבו ירדן תפעל תלוי בגודל הסיפוח. אם יסופחו רק גושי התנחלויות, התגובה תהיה שקטה. אם הסיפוח יהיה רחב יותר, המצב יהיה שונה".

זה יכול להגיע לביטול הסכם השלום?

"הירדנים מודאגים מהסיפוח באופן קיומי. אני לא מקנא במצב שלהם. זה לא פשוט לבטל את ההסכם. לביטול הסכם הגז, לדוגמה, תהיה השפעה קשה על הכלכלה הירדנית. אבל אם בקעת הירדן תסופח, ייתכן שלא תהיה להם ברירה. תלוי גם כמה פלסטינים ייפגעו, אם הם יגורשו מאדמותיהם, אם פלסטינים ייאלצו להגיע לירדן".

פירוק הרשות לא מאיים על ישראל?

"לדעתי פירוק הרשות נמצא נמוך בסולם השיקולים הישראלי. ישראל בכל מקרה לא מתכוננות לקחת אחריות על השטחים הפלסטיניים. אני גם לא חושב שהרשות תתמוטט, אבל סיפוח ישנה את האופן שבו אנחנו חושבים על שלטון עצמי. לדעתי ישראל מתכוננת כבר הרבה להחלשת הרשות, היא רוצה את זה".

האיחוד האירופי יכול להשפיע?

"אני מקיים הרבה ראיונות עם אנשים באיחוד האירופי. תיאורטית, לאיחוד האירופי יש אפשרות לעצור את הסיפוח. כלכלית הם יכולים ללחוץ על ישראל. אבל מעשית אני לא חושב שהאיחוד האירופי יעשה משהו משמעותי, וזה לא בגלל הצורך להגיע לקונצנזוס באיחוד. האמצעים שהם יכולים להשתמש בהם – הכרה במדינה פלסטינית, סנקציות, differentiation (הפרדה בין סחורות מהשטחים הכבושים ובין סחורות מישראל גופא; מ"ר) – הם לא מרתיעים. והישראלים מבינים את זה.

הבהיר שגרמניה לא תגבה מישראל "תג מחיר" על סיפוח. שר החוץ הגרמני הייקו מאס בפגישתו של שר החוץ גבי אשכנזי (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

"אירופה היא לא שחקן שיכול להשפיע". שר החוץ הגרמני הייקו מאס בפגישתו של שר החוץ גבי אשכנזי (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

"הבעיה של האיחוד האירופי היא שהם מתייחסים לסיפוח כאילו הוא יקרה, לא כמו משהו שכבר קרה. היסטורית אירופה היא לא שחקן שיכול להשפיע".

מהי באמת עמדתה של מצרים? היא התבטאה בעניין פחות מירדן.

"התפקיד של מצרים תלוי בתגובה באזור. לכאורה מצבה דומה לירדן, יש לה הסכם שלום עם ישראל, אבל היא יותר מוגנת מהסיפוח מירדן. הוא פחות ישפיע עליה והיא יותר מעורבת עם ישראל בנושאים שונים. אם לא תהיה תגובה קשה באזור, מצרים תהיה יותר קרובה למדינות המפרץ – גינוי פורמלי, אבל שום דבר מעשי. השגריר המצרי לישראל יוחזר, השגריר הישראלי במצרים יישלח חזרה, אבל לא יותר מזה".

אז אתה לא רואה איך אפשר לעצור את הסיפוח.

"הסיפוח כבר קורה, דה יורה. אני די פסימי. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נמצא במצב בלתי אפשרי. מדובר עכשיו על המורשת שלו. יהיה לו קשה מאוד לחזור בו עכשיו.

"הדילמה שלו היא שאם הוא מספח רק את גושי ההתנחלויות, מבחינה בינלאומית זה יהיה קל יותר, אבל המורשת שלו תהיה שלילית, כי הוא כביכול  יאשר מדינה פלסטינית. אם הוא יספח גם את בקעת הירדן, יהיו לו יותר קשיים, אבל המורשת שלו תהיה גדולה יותר, הוא יוריד את המדינה הפלסטינית מהשולחן".

"הרשות לא תתמוטט, אבל המעמד שלה ישתנה"

מה תהיה ההשפעה המיידית של הסיפוח?

"10% מהפלסטינים בגדה המערבית עשויים להיפגע ישירות. הם יאבדו שליטה על אדמותיהם, יעמדו בפני סכנה של גירוש, מעמדם החוקי לא יהיה ברור, לא ידוע אילו זכויות הם יקבלו. לגבי שאר הפלסטינים בגדה, השאלה היא אם הם יוכלו לנסוע בין האזורים, אם הם יוכלו לקבל אישורי עבודה, אם הם יוכלו לנסוע לירדן. אבל ייתכן שיהיו אנשים שעבורם זה יהיה 'עסקים כרגיל'".

רבים מדברים על כך שסיפוח יחליש את הרשות ויחזק את אש"ף ואת ההנהגה הפלסטינית בגולה.

"התסריטים האלה של חיזוק אש"ף מתרחשים כבר עכשיו. ההנהגה של הרשות תתקשה לטעון שהרשות היא שלב ביניים לקראת מדינה. המסכות יוסרו. אבל לא בטוח שיהיה לחץ דווקא לפרק את הרשות.

"אני רואה עימותים עם כוחות הכיבוש, קשיים כלכליים. חמאס עשוי לירות יותר רקטות, וצפוי שהחמאס יצוץ מחדש בגדה המערבית. אבל השינוי העיקרי יהיה מעבר של התמיכה העממית מבניית מדינה למאבק אנטי-קולוניאלי. המהלך הזה יואץ, בלי קשר לסיפוח".

אני שומע את המושג הזה הרבה זמן. למה הכוונה?

"הדרך היחידה למאבק היא מאבק נגד האפרטהייד. אנחנו רואים את זה קורה. זה קרה בצעדת השיבה הגדולה שהתחילה כתנועה עממית שחמאס השתלט עליה בסופו של דבר. גם ההפגנה בתל אביב (ההפגנה לציון 53 שנה לכיבוש; מ"ר) היא בכיוון הזה. עוד אין לנו ANC בגלל אש"ף והאופן שבו עשה קואופטציה עם ישראל, אבל ברור שעבר זמנו של פתרון שתי המדינות".

אתה צופה אלימות?

"זה תלוי באופן שבו הסיפוח יבוא לידי ביטוי. בכל מקרה, רמת האלימות תוכתב על ידי ישראל. תהיה התנגדות פלסטינית, אבל הצורה שהיא תלבש תלויה באלימות שישראל תפעיל".

ומה יקרה אם לא יהיה סיפוח? האם נחזור לסטטוס קוו הקודם או ניכנס למצב חדש?

"אני אשמח אם לא יהיה סיפוח, כי סיפוח מזיק לפלסטינים. אבל עם זאת, אם לא יהיה סיפוח, האיחוד האירופי ינשום לרווחה ויחזור למודל של שתי המדינות, ויש סכנה שתהליך הקולוניזציה של ישראל ימשיך ללא תגובה. אנשים יחשבו שהסטטוס קוו לא כולל גניבת אדמות פלסטיניות, והוא יוכל להימשך".

הפגנה נגד הסיפוח בכיכר רבין בתל אביב, 6 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

"השיח הפרוגרסיבי זז לכיוון אנטי-ציוני". הפגנה נגד הסיפוח בכיכר רבין בתל אביב, 6 ביוני 2020 (צילום: אורן זיו)

ובכל זאת, כישלון הסיפוח לא יבטא כישלון של הימין הישראלי?

"יש הרבה התפתחויות מעניינות בישראל. חילוקי דעות בימין יוצאים החוצה. לא ראינו את זה קודם. גם השיח הפרוגרסיבי בישראל זז לכיוון אנטי-ציוני. ראינו את זה בהפגנה. זו אינדיקציה למקום שבו נמצאת תנועת ההתנגדות.

"גם העובדה שהרשימה המשותפת הופכת למובילה הלא-רשמית של האופוזיציה בישראל היא חשובה. אבל לא צריך להגזים במחלוקות בתוך ישראל. ההבדלים בין בני גנץ לנתניהו הם לא משמעותיים. יש תקווה שעצם הדיבור על סיפוח יחשוף גם בפני אנשים שלא היו בטוחים בכך קודם מהו הכיוון שישראל הולכת אליו. לצערי אני לא חושב שזה יקרה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf