newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות אינטלקטואלים פלסטינים קוראים לרפורמה דמוקרטית באש"ף

עצומה שמופצת בימים אלה על ידי "פורום פלסטין" קוראת לבחירות חדשות למועצה הלאומית של הארגון בהשתתפות כל הפלסטינים במולדת ובפזורה, כולל אזרחי ישראל. היוזמה יצאה לדרך לאור המאמצים של ישראל וארה"ב לחסל את הסוגייה הפלסטינית

מאת:

מאות אינטלקטואלים פלסטינים ברחבי העולם חידשו את קריאתם להחיות את מוסדות אש"ף ולבחירות חדשות למועצה הלאומית, שתכלול את כל בני העם הפלסטיני כולל האזרחים הפלסטינים בישראל. זאת, לאור המאמצים של ארה"ב וישראל לחסל את "הסוגיה הפלסטינית".

"פורום פלסטין", שיזם את העצומה שמופצת כעת ברשתות החברתיות, נוסד לפני כמה שנים, ושותפים בו גם פלסטינים משכילים אזרחי ישראל. בין השאר, חברים בו פרופ' אסעד גאנם מאוניברסיטת חיפה; ד"ר תאבת אבו ראס, מנכ"ל משותף של יוזמות אברהם; עו"ד עלי חיידר, מנכ"ל עמותת סיכוי לשעבר; ובכר עואודה, מנכ"ל עמותת הגליל לשעבר.

הפורום סבור כי יש כיום צורך דחוף לגבש ראייה פלסטינית משותפת לפלסטינים במולדת ולאלה שבפזורה, שתשמור על נארטיב לאומי אחיד. הם קוראים לבחירות חדשות לאסיפה הכללית של אש"ף כצעד ראשון בבניית הארגון מחדש – לאחר שלא התקיימו בחירות כאלה כבר שנים רבות – כגוף פוליטי המייצג את העם הפלסטיני בכל מקום שבו הוא נמצא ומנהיג את מאבקו על יסוד לאומי, ייצוגי ודמוקרטי.

נשים מתאבלות על מותו של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, מחוץ למוקטעה ברמאללה, בנובמבר 2004 (צילום: שרון פרי / פלאש90)

נשים מתאבלות על מותו של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, מחוץ למוקטעה ברמאללה, בנובמבר 2004 (צילום: שרון פרי / פלאש90)

בעצומה שפירסם הפורום מובהר כי היוזמה עולה בקנה אחד עם החלטת המנהיגות הפלסטינית לסגת מההסכמים ומההבנות עם ישראל וארה"ב, וכי היא יוצאת מנקודת המוצא שאש"ף הוא הנציג הבלעדי היחיד של העם הפלסטיני.

בעצומה נטען עוד כי לפי החוקה הפנימית של אש"ף, כל הפלסטינים חברים בארגון, וחברי המועצה הלאומית שלו נבחרים בבחירות ישירות על ידי העם. לגבי התהיות כיצד יתבצע הדבר, נטען בעצומה כי אמצעי הטכנולוגיה המודרנית יכולים לאפשר לכל הפלסטינים באשר הם להשתתף בבחירות האלה.

היוזמה מדגישה כי היא תומכת בכל היוזמות של דיאלוג לאומי, בכל מקום ובכל זמן, מבלי להתעלם מהכישלון של הבחירה הזאת לאור המשך היאחזות תנועת פת"ח בשליטתה בגדה המערבית והיאחזות תנועת חמאס בשליטתה בעזה.

לפי היוזמה, "יש להחזיר את הסמכות והסוגיה לעם, ולחזור לעיקרון הבחירות על מנת לצאת מהסבך הזה ולאזן את היחסים הפוליטיים הפנימיים בצורה דמוקרטית".

בנוסף, החותמים מדגישים כי הקריאה שואבת לגיטימציה גם מהצורך לבנייה מחדש של אש"ף על יסוד ראייה לאומית כוללת, שתחזיר את ההלימה בין סוגיית פלסטין לאדמת פלסטין והעם הפלסטיני, בהסתמך על אחדות העם הפלסטיני בכל מקום שבו הוא נמצא. הם קוראים למעבר מאסטרטגיה של מאבק למען חלק מאדמת פלסטין בלבד למאבק למען האדמה בשלמותה ועל הזכויות הלאומיות – זכויות הפרט וזכויות הקולקטיב.

מכאן, קוראים האינטלקטואלים להפרדה מינהלית בין אש"ף לרשות הפלסטינית, ולהחזרת התנועה כתנועת שחרור לאומי אחרי החזרתה של ההרמוניה בין העם לבין הסוגיה הלאומית והמולדת, כפי שגורסת האמנה הפלסטינית.

מן הראוי שהעם יחליט על סדר העדיפויות הלאומי

הסופר והפרשן המדיני שמרכז את פורום פלסטין, מאג'ד כיאלי, מבהיר שהיוזמה נהגתה על רקע כישלון הדיאלוגים וההסכמים הפנים-הפלסטיניים, וכן על רקע התגברות האיומים והאתגרים, ובראשם "עסקת המאה" של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ותוכנית הסיפוח של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

כיאלי, פליט מלוד במקור שחי בסוריה בעבר וכיום גר באיסטנבול, אומר שלתפיסת הפורום, לא נותרה אופציה פרט לפנייה לדעת הקהל הפלסטיני, שהוא הריבון ומן הראוי שיחליט מהו סדר העדיפויות הלאומי במקום פלג זה או אחר או אדם זה או אחר.

כיאלי הבהיר ל"שיחה מקומית" שהעצומה אינה מגדירה את הפתרון העדיף לסכסוך, מכיוון שנקודת המוצא שלה היא שיש לשמור על אחדות העם, אחדות אדמתו והסוגיה הלאומית מבלי לשרטט את דיוקן הפתרון או דיוקן המדינה הפלסטינית. הדבר החשוב ביותר, לדבריו, הוא החזרת הזכויות הלאומיות ודחיקת רגליו של הפרויקט האימפריאליסטי הגזעני שישראל מיישמת במדיניותה ובמעשיה. לשם כך, חשוב יותר להדגיש את הנארטיב ההיסטורי, את אחדות העם הפלסטיני ואת עתידו המשותף.

האם הקריאה בעצומה לעבור לאסטרטגיה של מאבק למען כל האדמה אומרת שפורום פלסטין דוחף לכיוון של מדינה אחת? לדברי כיאלי, דבר כזה לא יקרה כתוצאה של הצגת תזה תיאורטית, אבל היוזמה תורמת בתגבור התרבות הפוליטית, ומדגישה את הצורך בשינוי פוליטי. לדבריו, "הסוגייה של הפלסטינים היא אחת, ולא משנה היכן גרים החותמים".

על הטענה שאש"ף הפך לארגון מיושן ושיש לבנות משהו חלופי אומר כיאלי כי אי אפשר להתכחש בצורה גורפת להתיישנות אש"ף, במיוחד אחרי שתנועת השחרור הלאומי הפלסטיני הפכה לרשות אחת בגדה המערבית ולרשות שנייה ברצועת עזה, ואחרי הכרסום במעמדו של אש"ף.

ראייה מחודשת של ההיסטוריה הפלסטינית

גם האקדמאי הירושלמי ונשיא אוניברסיטת אלקודס ד"ר סרי נוסייבה רואה את היתרון של אש"ף למרות כל תחלואי הארגון, ובעיקר היתרון של היותו גוף מוסכם שמייצג את הפלסטינים ומוכר על ידי הרוב המכריע של מדינות העולם. נוסייבה, שהיה שותף בעבר ליוזמת "המפקד הלאומי" ביחד עם ראש השב"כ לשעבר עמי איילון, סבור שיש אפשרות לצקת תכנים חדשים בגוף המיושן של אש"ף ולהזרים דם חדש בעורקיו, וכך לצאת ברעיונות חדשים.

לטענת נוסייבה, יש פוטנציאל עצום בקרב קבוצות פלסטיניות שונות שאינן מיוצגות כיום באש"ף, שיכולות לתרום ליצירה של חזון לאומי שיגן על הפלסטינים ועל הנארטיב שלהם, ויקרב אותם צעד אחר צעד לצדק שהם זכאים לו – וכל זה בדרך דמוקרטית.

נוסייבה מדגיש שהיוזמה החדשה אינה קשורה למהלך הסיפוח. לדבריו, מדובר ביוזמה יותר אסטרטגית ועמוקה, שמנסה ליצור מסגרת של ראייה מחודשת של ההיסטוריה הפלסטינית מאז 1948. לדידו, הקריאה לבחירות למועצה הלאומית היא רק נקודת התחלה של תנועה מתגברת, שבמסגרתה יוכלו הפלסטינים לגבש ראייה מדינית מועדפת שתשרטט מחדש את המסלול שלהם.

פרופ' סרי נוסייבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

פרופ' סרי נוסייבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

נוסייבה אמר ל"שיחה מקומית" כי הבחירות למועצה הלאומית הפלסטינית צריכות לכלול את כל הקבוצות הפלסטיניות, כולל האזרחים הפלסטינים בישראל, ושהדבר אינו סותר את היותם אזרחים בארצותיהם. עם זאת, לדבריו, צריך לחפש נוסחה שתאפשר זאת מבלי שהשתתפותם בבחירות האלה תהיה מנוגדת לזהויות והשתייכויות מקומיות חדשות, בין אם הן בצ'ילה, בירדן או בישראל, כזאת שתדגיש את הזהות העל לאומית ההיסטורית, התרבותית או הלשונית של כל הקבוצות הפלסטיניות בעולם.

נוסייבה סבור כי לגבי הפלסטינים בישראל צריך לפעול להתרחק מהסיסמאות המיושנות והנוצצות, והשתתפותם בבחירות למועצה הלאומית יכולה לתרום בעתיד לגישור על הפערים בין שני העמים. הוא, בדומה לאחרים, מאמין שהפזורה הפלסטינית על מגוון ההתנסויות שלה יכולה לתרום לגיבוש של נארטיב כולל. בנוסף, מדגיש נוסייבה את החשיבות והצורך בצעדים נוספים עתידיים כדי לתגבר את המודעות, ואת טיפוח היוזמה של פתיחת עורקי אש"ף כדי שיהיה מסוגל לייצג את כל העם הפלסטיני.

משבר אמון עמוק דורש חזרה לגוף מוכר

ד"ר קרול דניאל כסברי מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון בווירג'יניה, שגם היא חברה בפורום פלסטין, סבורה שאפשר לקיים בחירות בהשתתפות כל הפלסטינים בעולם, בהסתמך על מספר רב של צעירים פלסטינים בעלי יכולות ארגון, לוגיסטיקה וטכנולוגיה.

דניאל כסברי, במקור מנצרת שגרה בירושלים לפני שעברה לארה"ב לפני כמה שנים, מכירה במשבר האמון העמוק בין העם הפלסטיני להנהגתו, ובאי שביעות הרצון מתפקוד ההנהגה. לדבריה, אולי בשל כך צריך לחזור לגוף מוכר שיש לגביו הסכמה רחבה כמו אש"ף.

כמי שעוקבת אחרי הסכסוך כבר שנים רבות ושעבודת הדוקטורט שלה חקרה את חוכמת ההמונים הפלסטינים בחיי היומיום, דניאל כסברי מאמינה היום שלא יימצא פתרון בשנים הקרובות, אך היא כבר מזמן רואה ברעיון שתי המדינות אופציה לא ריאלית ופשרה בלתי אפשרית משני צדי הסכסוך. לתפיסתה, המתנחלים לא יעזבו את ההתנחלויות שלהם, הישראלים לא יוותרו לעולם על מה שנקרא "ארץ ישראל השלמה", ולא יהיה ניתן לפתור את סוגיית הפליטים וגם לא את סוגיית ירושלים.

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בפגישת המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה, ב-4 במרץ 2015 (צילום: STR / פלאש90)

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, בפגישת המועצה המרכזית של אש"ף ברמאללה, ב-4 במרץ 2015 (צילום: STR / פלאש90)

מתוך הראייה הפסימית הזאת היא מסיקה שהפתרון האמיתי יהיה או מדינה אחת, או שתי מדינות בארץ אחת. אבל, לדבריה, "זה לא יקרה בשנה הבאה וגם לא בעשור הבא. זה אולי יהיה בעידן של הדור הבא, ועד אז הקונפליקט ימשיך ללוות אותנו עם עליות ומורדות".

כמו שאר עמיתיה בפורום, גם דניאל כסברי מאמינה שאין תחליף לאש"ף היום כארגון לאומי מייצג, אבל היא אינה שוללת אפשרות להחליפו בעתיד. עכשיו, לדבריה, זה בלתי אפשרי בצל חילוקי הדעות הקשים במחנה הפלסטיני. עוד היא אומרת שגם האינטלקטואלים הפלסטינים חלוקים ביניהם ואין להם חזון משותף, אבל הם מסכימים כי אש"ף "התיישן", ושיש לבחור עכשיו את המועצה הלאומית בבחירות דמוקרטיות שבהן ישתתפו גם האזרחים הפלסטינים בישראל.

כמו ד"ר נוסייבה, גם ד"ר דניאל כסברי מאמינה שאין סתירה בין אזרחותם הישראלית של הפלסטינים בישראל לבין זהותם הלאומית, על כל מה שנגזר מכך.

לבחור בין הכנסת לפרלמנט הפלסטיני

בניגוד לעמיתיו, ד"ר עאמר אלהוזייל, סגן ראש עיריית רהט לשעבר ואיש מדעי החברה ותכנון והעצמה קהילתית, מביע הסתייגות מהרעיון של השתתפות האזרחים הפלסטינים בישראל בבחירות. לדעתו, הם צריכים לבחור בין הכנסת לבין הפרלמנט הפלסטיני.

אלהוזייל אמר ל"שיחה מקומית" כי "אם האזרחים הפלסטינים בישראל יבחרו בכנסת, זה לא ימנע מהם להיות פעילים במאבק של העם הפלסטיני בפנים ובחוץ. אבל אם הם יבחרו להשתתף בבחירות לפרלמנט הפלסטיני ומוסדותיו, זה אומר שכללי המשחק הפוליטי והמשפטי בישראל שקשורים בהם עלולים להשתנות לגמרי בצורה שתפגע באינטרסים שלהם, בתקופה פוליטית שהיא רעה גם ברמה הערבית וגם ברמה הפלסטינית".

מכאן הוא מסיק שאין להשתתף בבחירות הפלסטיניות, אך אין בכך כדי לומר שהפלסטינים בישראל מנועים מלפעול צעד אחר צעד עד שיבשילו התנאים למהלך כזה, או שאינם יכולים להעמיק את מעורבותם במאבק של העם הפלסטיני ובעיצוב זהותו הלאומית הקולקטיבית.

אלהוזייל, שסיים את פעולתו בבל"ד, מסכם את חזונו לעתיד: "הקשר כאן הוא דיאלקטי, ומטרתו לשנות את המציאות לטובת משטר דמוקרטי ואזרחות שוויונית במדינה אחת בין הנהר והים, שתבטיח זכויות שוות לכולם וגם את חזרת הפליטים".

ודיע עואודה הוא עיתונאי וסופר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf