newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התקיפה של צלם הארץ חושפת את הדינמיקה של אלימות המשטרה

ברגע שאחד השוטרים "סימן" את הצלם תומר אפלבאום בהפגנה בכיכר רבין אתמול, שוטרים אחרים התנפלו והיכו אותו, למרות שהחזיק שתי מצלמות בידיו. זה לא מקרה, זו שיטה, רק שהפעם היא נחשפה מול המצלמה

מאת:

התקיפה האלימה של צלם "הארץ" תומר אפלבאום חשפה פרקטיקה משטרתית, שכמעט כל מפגין או מפגינה מכירים. מרגע ששוטר אחד "מסמן" אותך, השוטרים האחרים מצטרפים בשמחה והדרך למעצר ולמכות קצרה מאוד.

תומר אפלבאום אחרי שהוכה בידי השוטרים ונלקח לניידת המשטרה (צילום: אורן זיו)

תומר אפלבאום אחרי שהוכה בידי השוטרים ונלקח לניידת המשטרה (צילום: אורן זיו)

במקרה אתמול, בסיום ההפגנה בכיכר רבין, מאות מפגינים חסמו את רחוב אבן גבירול. סביב השעה 23:00 השוטרים החלו במעצרים, ואפלבאום תיעד מקרוב שוטרים סוחבים את אחד המפגינים לניידת. שוטר אחד התחיל לדחוף אותו, אפלבאום ניסה לזוז, אבל השוטר החליט לתפוס אותו. ברגע זה הצטרפו שוטרים נוספים, הפילו אותו לקרקע והחלו להכות אותו. ראשו של אפלבאום הוטח בקרקע והוא ספג אגרופים, כשברקע נשמעות צעקות "הוא עיתונאי". אחרי שהשוטרים הבינו שהוא עיתונאי, הוא שוחרר כעבור זמן קצר.

בתום הפגנת השמאל הערב בכיכר רבין אחרי כשעה וחצי של חסימות כבישים החלה המשטרה לבצע מעצרים. המשטרה הפעילה כוח כלפי המפגינים, ובהם צלם עיתון "הארץ" תומר אפלבאום. בשעה שהשוטרים התנפלו על הצלם, שנראה בצילומי הווידאו כעומד מהצד ומתעד את ההתרחשויות, צעקו מפגינים לעבר השוטרים "הוא צלם, הוא צלם". (וידאו: יונתן המפל)

פורסם על ידי ‏שיחה מקומית‏ ב- יום שבת, 6 ביוני 2020

הסרטון המתעד את התקיפה של תומר אפלבאום. צילום: יונתן המפל

מהמשטרה נמסר לאחר האירוע, כי "במהלך ביצוע אחד המעצרים ובנסיבות שנוצרו, סברו השוטרים כי הצלם הינו אחד מאלו שהתפרעו בתוך ההמון ועד מהרה כשהתברר כי מדובר בצלם עיתונות הוא שוחרר והמקרה ייבדק". זאת למרות שאפשר לראות בבירור מתיעוד המקרה שאפלבאום החזיק שתי מצלמות ולא הפגין. אך גם אם אפלבאום היה "סתם" מפגין או מפגינה, ונניח שהמשטרה היתה מחליטה לעצור אותו, מה הסיבה לכך שכל כך הרבה שוטרים הצטרפו להכאת אדם שלא מתנגד למעצר?

ודבר נוסף: התיעוד שצילם יונתן המפל, שלמרבה המזל מראה את האירוע מתחילתו ועד סופו, הופץ ברשת וחשף את התנהלות המשטרה. תיעוד כזה של מעצרים ואלימות משטרתית הוא הכרחי ועשוי להציל רבים מהאשמות שווא. ב"שיחה מקומית" פרסמנו בדיוק לפני כמה ימים מדריך קצר עם טיפים לצילום בזמן הפגנות. בלי התיעוד של המפל, ספק אם המשטרה היתה מתנצלת על המקרה וספק אם שר התקשורת יועז הנדל היה מצייץ בנושא ומגבה את "העיתונאים העושים עבודתם נאמנה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf