newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יחד אנחנו כוח: ניצחון המאבק של מטפלות יהודיות וערביות

עם תחילת משבר הקורונה, 4,000 המטפלות במשפחתונים, יהודיות וערביות, נותרו ללא הכנסה. הן יצאו למאבק משותף, והצליחו. "אנחנו זקוקות אחת לשנייה", אומרת מטפלת מבאר שבע שנאבקה יחד עם 200 מטפלות מהישובים הבדואים בסביבה

מאת:

מדינת ישראל אף פעם אינה מאירה פנים לאזרחותיה ואזרחיה, אבל במשבר הקורונה התעוררו 4,000 המטפלות של משפחתוני משרד העבודה והרווחה לגלות שהיא הגזימה.

היכרות בין נשים ממקומות שבדרך כלל לא נפגשים. הפגנה של מטפלות משפחתונים (צילום: נגה שמיר)

היכרות בין נשים ממקומות שבדרך כלל לא נפגשים. הפגנה של מטפלות משפחתונים (צילום: נגה שמיר)

עם התעצמות המשבר וסגירת המשפחתונים, הודיעה המדינה כי על המטפלות להחזיר את כל משכורתן מהכסף שגבו עבור חודש מרץ. אבל בגלל תנאי ההעסקה העקומים של משרד הרווחה, המטפלות לא יכולות לחתום דמי אבטלה כשכירות, לא יכולות לצאת לחל"ת ולא זכאיות למלוא המענקים בפעימות שהעניקה המדינה. המטפלות לא נכנעו, ובהובלת חזית של שותפות יהודית-ערבית יצאו למאבק על זכויותיהן – ואפילו ניצחו.

כ-4,000 משפחתונים פועלים בחסות משרד העבודה והרווחה ומבטיחים מסגרת מפוקחת ומסובסדת לפעוטות. המשפחתונים הללו קריטיים בפריפריה הגיאוגרפית והכלכלית משום שהם מאפשרים לשני בני הזוג לצאת לעבוד, בייחוד במשפחות שיש בהן יותר מילד אחד, ולראייה – 40% מהמשפחתונים נמצאים בחברה הערבית ו-30% נמצאים בחברה החרדית.

למרות חשיבותן הגדולה של המטפלות במשפחתונים הללו, הצליחה המדינה לייצר עבורן מעמד שאין שני לו בשוק העבודה. הן לא שכירות – אין להן תלוש עבודה, לא מתקיימים עבורן יחסי עובד מעביד ואין להן זכויות סוציאליות או פנסיה. אך הן לא עצמאיות – משרד העבודה קובע עבורן כמה שעות יעבדו, כמה ילדים יהיו בגן, כמה כסף ישלמו ההורים, איזה מזון יאכלו הפעוטות והאם עליהן לשפץ את המבנה שבו מתקיים המשפחתון, מבנה שהוא לרוב ביתן.

ואז הגיעה הקורונה. המשפחתונים נסגרו והמטפלות נאלצו להשיב את המשכורת שגבו עבור חודש מרץ כך שנותרו ללא הכנסה, אך גם ללא יכולת לחתום אבטלה או לקבל את המענקים לעצמאים שהציעה המדינה. המטפלות, המאוגדות באיגוד המשפחתונים של "כוח לעובדים", יצאו למאבק.

"מ-15 במרץ לא קיבלנו משכורת", הסבירה תהנאי סלאמה, נציגת המטפלות במזכירות מאזור המשולש. "עשינו כמה הפגנות, דרשנו ודרשנו, עד שהסכימו לתת לנו מענקים. יצאנו למאבק גדול, ארצי, מכל המדינה. ערביות, יהודיות, חרדיות, עמדנו במילה אחת שאנחנו לא חוזרות לעבודה בלי מה שמגיע לנו".

אחד המקומות שבהם השותפות היהודית-ערבית באה לידי ביטוי בכוח גדול היה באר שבע, שם יש בסך הכל 42 מטפלות יהודית שאליהן הצטרפו 200 מטפלות מיישובים ערביים וכפרים לא מוכרים בנגב. "200 נשים זה כוח עצום", מספרת נינט ששון, שמפעילה משפחתון בן 30 שנה בבאר שבע. "תראי את ההבדל במספרים, אנחנו זקוקות לזה. בעזרת השם המאבק שלנו ביחד יישא פרי".

לדבריה, רק בעקבות המאבק המשותף הכירה והתחברה למטפלות ביישובים הערביים שליד באר שבע. "יש פה הרבה מקומות שלא מוכרים על ידי הממשלה. התוודעתי למשל למישהי שמגיעה ממקום בשם אל-קאסום, אני אפילו לא יודעת איפה זה. הן התגייסו למאבק בכל צורה, למרות הרמדאן, למרות הצום ולמרות שהן צריכות לעמוד בשמש בהפגנה". בארגון מספרים כי באחד המקרים דחו את ההפגנה לשעות הערב כדי שתתקיים אחרי סעודת שבירת צום הרמדאן.

אחרי שלושה ימי שביתה, ב-13 במאי, הודיע משרד העבודה והרווחה שהוא מקבל את דרישותיהן של המטפלות. "חודשיים ללא הכנסה, התעלמות וגרירת רגליים ובעיקר חוסר וודאות הסתיימו אתמול ו-3700 המטפלות חוזרות לעבודה. זה קרה מסיבה אחת בלבד – מאבק נחוש ומלוכד של אלפי מטפלות גיבורות- יהודיות מוסלמיות, דרוזיות, נוצריות, בדואיות, חילוניות וחרדיות", כתבו בדף הפייסבוק של ארגון כוח לעובדים.

"המהלך של להתחבר ולהיות יחד הוא חדש מאוד. עד עכשיו ראיתי נשים מדהימות, ונמשיך ככה, נגיע להישגים רבים מאוד", הוסיפה נינט.

ההצלחה במאבק העובדות החשוב הזה הוא שיעור חשוב והשראה למאבקים אחרים. מקצועות רבים שנמצאים בדירוג סוציאל אקונומי נמוך ובפריפריה החברתית-כלכלית נוטים לכלול קבוצות מוחלשות יותר. חזית משותפת, אפשר לקוות, תוליד שיפור והכרה בזכויות של כולם וכולן.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf