newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפגנה מקוונת מול ביתו של חיים כץ: להפסיק לפגוע במוחלשים

כמה פעילים ועוד כמה מאות שהצטרפו בזום הפגינו אתמול מול ביתו של יו"ר ועדת העבודה והרווחה הנכנס בדרישה לבטל את קיצוץ קצבאותיהם של מי שזכאים גם לדמי אבטלה בגלל משבר הקורונה. לדברי המארגנות, ההפגנה האינטראקטיבית מעניקה הזדמנות "לשמוע את הקולות של אלה שהכי קשה להן"

מאת:

כמה מפגינים ומפגינות מחו אתמול בערב (רביעי) מול ביתו של חבר הכנסת חיים כץ, לשעבר שר הרווחה ויו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות הנכנס, בשוהם, ומאות מפגינים נוספים הצטרפו להפגנה אונליין. המפגינים דרשו מכץ לבטל את קיזוז הקצבאות ולהפסיק לפגוע באוכלוסיות המוחלשות ביותר.

כעשר מפגינות הגיעו בשעות הערב לביתו של כץ, ובעזרת מקרן וגנרטור הקרינו על קירות הבית את המחאה בזום. אמהות חד הוריות שנפגעו ממדיניות הקיזוז נאמו מהבית.

לדברי המארגנות, המחאה אונליין מאפשר לנשים שלא יכולות לצאת מהבית – בין אם הן בסיכון לחלות או מכיוון שהן צריכות לטפל בילדיהן – להשמיע את קולן. ספיר סלוצקר עמראן, אחת מהמארגנות, אמרה כי "עכשיו יש הזדמנות לשמוע את הקולות של אלה שהכי קשה להן".

כץ יצא אל המפגינים ואמר: "סבלנות, עדיין לא מוניתי לתפקיד, אני עוד לא יודע מי חברי הוועדה. כשאמונה, הדיון הראשון של הוועדה יהיה בנושא הנכים. אני מכיר את הנושא". כץ לא השיב למפגינות שאמרו כי הבעיות היו קיימות גם בתקופת כהונתו כשר העבודה והרווחה, וכי בעיית קיזוז הקצבאות אינה ייחודית רק לנכים, אלא פוגעת גם באמהות חד הוריות ועובדים מבוגרים.

הפגנת מחאה מחוץ לביתו של ח״כ חיים כץ בשוהם, 20 במאי 2020 (צילום אורן זיו)

הפגנת מחאה מחוץ לביתו של ח"כ חיים כץ בשוהם, ב-20 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

מאז תחילת משבר הקורונה החלה המדינה לקצץ את קצבאותיהם של אנשים שזכאים לדמי אבטלה לאחר שפוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום. מדובר באנשים שזכאים לקצבאות השלמת הכנסה, מזונות וזיקנה. חוק הבטחת הכנסה מבחין בין הכנסה מעבודה לבין קבלת דמי אבטלה – ומורה על קיצוץ קצבתו של מי שזכאי גם לדמי אבטלה.

חיה, אם חד הורית, אמרה בשיחת זום מביתה: "חיים כץ, אני פונה אליך כדי שתחזיר את כספנו. אני אם חד הורית עם שני ילדים, בני ארבע ושש. אני מקבלת מזונות מביטוח לאומי. אני נלחמת כדי לשרוד. עבדתי לפני הקורונה ואעבוד גם אחרי. הוציאו אותי לחל"ת. ישבתי חודשיים בבית ולא ברור מתי אחזור לעבודה. פניתי לביטוח לאומי לקבל אבטלה וקיבלתי רק 431 שקל, בגלל 3,000 שקל מזונות שמגיעים לילדים.

"מי יכול להחזיק משפחה ב-3,431 שקל בחודש? אומרים שכפל קצבאות יעודד אותנו לא לחזור לעבוד. אין שטות גדולה מזאת. מזונות לילדים זה לא תחליף למשכורת. אני מחכה לחזור לעבודה, כי אי אפשר להתקיים ככה. אין קשר בין הקצבאות. המזונות מביטוח לאומי זה בשביל הילדים. האבטלה זו הזכות שלי כי ישבתי בבית".

ברטה, אם חד הורית בת 29 ואם לשתי בנות קטנות, אמרה בזום: "בשגרה אני קמה בשש בבוקר, מביאה את הילדות לבתי הספר ויוצאת לעבוד כפקידה מ-8 עד 4. אבא של הבנות שלי פחות מעורב. הבנות יודעות שאני עושה ככל שביכולתי כדי שיהיה להן הכל.

"בקורונה הוצאתי לחל"ת, וכעת פוטרתי. אני זכאית לדמי אבטלה בסך 2,800 שקל וגם למזונות (מהמדינה; א"ז), כי האבא לא משלם. אם היתה לי אפשרות הייתי הולכת לעבוד. לפני הקורונה הייתי חיה על 7,500 שקל בחודש, ועכשיו אני צריכה להסתדר עם 2,800 שקל".

את האירוע יזמו קבוצת ׳שוברות קירות׳ וקהילת ׳כאן תוקם׳. המפגינים הגדירו את האירוע כ"הפגנה בהפתעה", אך שוטרים ופקחי עירייה כבר נכחו במקום עוד לפני שהתחיל. כץ הדגיש כי לא הוא הזמין את השוטרים. לשאלת המפגינות כיצד ידעו על קיום האירוע הם ענו בחיוך "אנחנו יודעים על הכל".

"לעצור את השוד של האוצר"

הפעילה החברתית ריקי כהן, שהנחתה את הערב, אמרה בזום: "אם אי אפשר להגיע פיזית נגיע באמצעות קולנו. חיים כץ צריך לעצור את השוד של האוצר. הקורונה נכפתה עלינו, איש לא בחר אותה. לא ייתכן שיאשימו את העובדים שאין להם".

הפעילה כרמן אלמקייס פנתה ישירות לכץ ואמרה: "יש לנו הצעות בשבילך, שממחר בבוקר תוכל לגשת לאוצר ולגרום להם לתת את הכספים ששייכים לאמהות החד הוריות שמקבלות מהמדינה מזונות לילדים. זו לא מתנה. בישראל יקר לגדל ילדים והקצבה גם ככה לא גבוהה. זה שאתם מחשיבים את זה כמתנה זה עוול ופשע. אלה נשים עובדות, לא פרזיטיות כמו שאתם אומרים וממציאים".

הפעילה ספיר סלוצקר עמראן הוסיפה כי לא רק נשים חד הוריות נפגעות ממדיניות קיזוז הקצבאות, אלא "גם עובדים מבוגרים, גברים מעל גיל 67 ונשים מעל גיל 62. האבטלה מקוזזת מקצבת הזיקנה, אבל מדובר באנשים שהשלימו הכנסה עם עבודה ורובם בבית כי הם בסיכון או פוטרו".

כץ הוא יו"ר ועדת העבודה והרווחה וחבר הכנסת מטעם הליכוד. באוגוסט 2019 התפטר מתפקידו כשר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בעקבות החלטה על הגשת כתב אישום נגדו.

כפי שפירסמה העיתונאית לי ירון ב"הארץ", כץ – שהיה אמון על יישום התוכנית למניעת אלימות במשפחה כשר הרווחה, יבדוק בתור יו"ר ועדת הרווחה את עיכוב היישום הזה. בתקופתו במשרד הרווחה התוכנית היתה אמורה להיות מתוקצבת ב-50 מיליון שקל בשנה, אך מאז אישורה קיבלה מעט יותר ממחצית הסכום.

זו ההפגנה הרביעית בתקופה האחרונה שמתקיימת במקביל בשטח ובזום. באפריל מחו מפגינים מול ביתו של מנכ"ל משרד האוצר היוצא שי באב"ד בהוד השרון, ומאות צופים השתתפו במחאה מהבית. במהלך ההפגנה הוקרנו על קירות ביתו של באב"ד הסיסמאות: "יש לכם – תחלקו", ו"הממשלה מרעיבה את העם".

על פי המארגנים, ההפגנה מול ביתו של באב"ד היתה הראשונה שהתקיימה בצורה אינטראקטיבית בשטח ואונליין, כאשר הצופים שולחים מסרים בלייב למושא ההפגנה וצופים בהתרחשות. כל הדוברים בהפגנה דיברו דרך הזום מביתם, והשידור הוקרן על קירות ביתו של באב"ד ברחוב מיתר בהוד השרון.

הפגנת מחאה מחוץ לביתו של ח״כ חיים כץ בשוהם, 20 במאי 2020 (צילום אורן זיו)

הפגנת מחאה מחוץ לביתו של ח"כ חיים כץ בשוהם, 20 במאי 2020 (צילומים: אורן זיו)

הפגנת מחאה מחוץ לביתו של ח״כ חיים כץ בשוהם, 20 במאי 2020 (צילום אורן זיו)

הפגנת מחאה מחוץ לביתו של ח״כ חיים כץ בשוהם, 20 במאי 2020 (צילום אורן זיו)

הפגנת מחאה מחוץ לביתו של ח״כ חיים כץ בשוהם, 20 במאי 2020 (צילום אורן זיו)

הפגנת מחאה מחוץ לביתו של ח״כ חיים כץ בשוהם, 20 במאי 2020 (צילום אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf