newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ועדת המעקב: "מוסטפא יונס הוצא להורג"

כעשרים צעירים נעצרו במהלך ההפגנה שפרצה בעקבות הריגתו של יונס אתמול על ידי מאבטחים במרכז הרפואי שיבא. ההפגנה נתקלה בתגובה מהירה ואגרסיבית של המשטרה, שנתפסה על ידי הנוכחים במקום כלא מידתית. ועדת המעקב העליונה דורשת לפתוח בחקירה יסודית של ההריגה, שבסרטונים נראה לכאורה שניתן היה למנוע

מאת:

מאז פרסום סרטוני התקרית בפתח בית החולים תל השומר, שבה הרגו מאבטחים את הצעיר מוסטפא יונס, הולכת וגוברת התסיסה בחברה הערבית שרבים בה רואים בהריגתו הוצאה להורג ללא משפט. הערב, שעה לפני תחילת הלווייתו של יונס, פרצו מהומות בכפר ערערה שבעקבותיהם נחסם כביש ואדי עארה. במקום נכחו ראשי ועדת המעקב העליונה, שקיימה במקום ישיבת דחופה שבה דנה במה שכנתה "הרצח הנתעב" על ידי שומרי המרכז הרפואי שיבא אתמול. בוועדת המעקב אומרים שיונס הוצא להורג ללא משפט.

הפגנה בוואדי עארה בעקבות הריגתו של מוסטפא יונס במרכז הרפואי שיבא

הפגנה בוואדי עארה בעקבות הריגתו של מוסטפא יונס במרכז הרפואי שיבא

ההפגנה שביטאה את הזעם בקרב ההנהגה וצעירי החברה הערבית כאחד נתקלה בתגובה מהירה ואגרסיבית של המשטרה. למקום זרמו שוטרים שמספר היה כמעט זהה למספר המפגינים. כעשרים צעירים נעצרו על ידי כוחות המשטרה.

הלווייתו של יונס התקיימה בשעה מאוחרת יחסית, סמוך למועד שבירת צום הרמדאן, אחרי שהגופה נשלחה מהמכון לרפואה משפטית לכפר ערערה בנגב, עובדה שבעקבותיה האשימו המקומיים את המשטרה בתרגיל מכוון. עיתונאים שנכחו במקום קבלו על תגובה אגרסיבית ולא מידתית של המשטרה. רבים השוו את התגובה המשטרתית החריפה לתגובה המכילה אל מול הפגנות אלימות הרבה יותר בעקבות הריגתו של סלומון טקה על ידי שוטר, שבהן אף נשרפו ניידות משטרה. תושבים התייחסו לעובדה שבשני המקרים נהרג צעיר ללא הצדקה ובעקבות המקרה פרצה הפגנה, אלא שיונס שייך לחברה הערבית שנתפסת כאיום וכאויב ועל כן התגובה קשה הרבה יותר.

עו"ד עומר כמאיסי, מנכ"ל מרכז אלמיזאן, אומר שהחברה הערבית היתה עדה לעוד קורבן של מדיניות היד הקלה על ההדק כאשר מדובר באזרחים ערבים. בראיון ל"שיחה מקומית" התייחס כמאיסי לכך שבשני העשורים האחרונים נהרגו על ידי גורמים ביטחוניים ישראליים כ-70 אזרחים ערבים. לדבריו, ההסתה דוחפת גם חברות שמירה, ולא רק את המשטרה, לנקוט ביד קשה במיוחד כאשר המטרה היא ערבית.

תמונתו של מוסטפא יונס בהפגנה בוואדי עארה בעקבות הריגתו

תמונתו של מוסטפא יונס בהפגנה בוואדי עארה בעקבות הריגתו

ההנהגה הפוליטית הערבית מסתמכת על סרטוני התיעוד בפתח בית החולים שיבא שבהם רואים בבירור את העובדה שהמאבטחים השתלטו על הצעיר לפני שירו בו למוות שבעה כדורים. אמו של יונס, שליוותה את בנה המנוח בטיפולים בבית החולים אמרה היום שהתעורר ויכוח בינו לבין אחד השומרים על כך שלא עטה מסכה. לפי גרסת האם הבוכייה, שסימני הטראומה ניכרים בה היטב, השומרים הוציאו אותו מהרכב מיד לאחר יציאתם מבית החולים והתחילו לגרור אותו עוד בטרם ניסה להשתמש בסכין קטן שהיה ברשותו. אחיו של מוסטפא אמר שהמנוח סבל מאפילפסיה, וזאת הסיבה לביקורו בבית החולים.

ראש ועדת המעקב העליונה מחמד ברכה וראש הרשות המקומית בעארה-ערערה וראש ועד ראשי הרשויות הערביות עו"ד מודר יונס דורשים כעת לפתוח בחקירה יסודית ואמיתית של מה שהם מכנים הוצאה להורג של הצעיר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf