newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אורח במלון בידוד: נעצרתי כי יצאתי מהחדר לקבל איפטאר

י', סטודנט פלסטיני אזרח ישראל, שוהה במלון בידוד בכפייה בים המלח. לדבריו, לא סופקה לו ארוחת שבירת הצום, וכשירד לבקשה, הוא קיבל קנס, ואח"כ נאזק ונלקח למעצר. שוהים אחרים במלון יצאו מחדריהם ולא נעשה להם דבר. עדאלה: מדובר ביחס גזעני ומשפיל. המשטרה: הוא הפר הוראות בידוד

מאת:

סטודנט פלסטיני אזרח ישראל, שחזר מלימודים בחו״ל ונשלח למלונית בידוד בים המלח, נעצר לאחר שיצא מחדרו כדי לקבל את ארוחת סיום הצום הרמדאן, לאחר שלטענתו לא קיבל אותה למרות בקשותיו. השוטרים שהוזעקו למקום רשמו לו דוח של 5,000 ש״ח ולקחו אותו לתחנת משטרת ערד לאחר שהביע רצון לחזור לבית משפחתו.

המעצר של י' בבית מלון הבידוד. אנחנו עושים שימוש ביצירה למרות שלא הצלחנו למצוא את היוצר. אם אתה היוצר, צור עמנו קשר להסדיר את נושא התמלוגים, או הודע לנו שאתה מסרב לשימוש

המעצר של י' בבית מלון הבידוד. אנחנו עושים שימוש בצילום למרות שלא הצלחנו למצוא את היוצר/ת. אם את/ה היוצר/ת, צור עמנו קשר להסדיר את נושא השימוש, או הודע/י לנו שאת/ה מסרב/ת לשימוש

הסיפור הקפקאי מתחיל ב-21 באפריל אז נחת י׳ בארץ (הפרטים המלאים שמורים במערכת). לפי החלטת הממשלה באותם ימים, כל מי שנחת מחו"ל נשלח למלון דניאל בים המלח באחריות פיקוד העורף לבידוד של 14 יום. י' נשלח למלון דניאל בים המלח.

הוריו של י׳ ביקשו כי יישלח לבידוד בבניין נפרד בישוב מגוריהם בצפון הארץ, במיוחד לאור העובדה שחודש הרמדאן החל בזמן תקופת הבידוד של י׳ והוא צם. אולם בקשתם נדחתה וי' נשלח לבידוד של 14 יום במלון.

עם תחילת הרמדאן, הודיע י' שהוא צם ולכן אמור לקבל לחדרו את ארוחת שבירת הצום, איפטאר. לדבריו, ביום שלישי שעבר, ה-28 באפריל, ארבעה ימים אחרי תחילת הרמדאן, הוא התקשר בשעה 19:10 לקבלה במלונית הבידוד בבקשה לקבל ארוחת האיפטאר. שבירת הצום באותו יום הייתה בשעה 19:22. בקבלה לא ענו לו. לדבריו התקשר שוב עשר דקות מאוחר יותר, ושוב לא נענה. הוא התקשר פעמיים נוספות, ועדיין לא ענו לו. יצוין שמדובר בערב יום העצמאות ובמלון נערכה מסיבה עם די.ג'י. כמעט שעה לאחר סיום הצום, בשעה 20:10, י׳ חבש מסכה וכפפות וירד לקבלה של המלון לבקש אוכל.

לפי עדותו של י׳, אחד מפקידי המלון ראה אותו, דיבר אליו בגסות ואמר לו: "עכשיו אני מתקשר למשטרה". "עניתי לו שרק ירדתי לבקש אוכל", משחזר י׳. "אמרתי לו שאם אתם לא יכולים לתת לי אוכל, תנו לי לעשות את הבידוד בביתי כפי שביקשתי מראש". לאחר מכן, מספר י', הוא חזר לחדרו.

"אמרו שאם אף אחד לא עונה לטלפון, אפשר לרדת למטה עם מסכה וכפפות וכך עשיתי. פעלתי לפי התקנות, רק ביקשתי אוכל לסיום הצום"

כחמישים דקות לאחר מכן, בשעה 21:00 הגיע שוטר מתחנת ערד והוא התבקש לרדת לקבלה. למרות הסביריו של י׳ לשוטרים שהוא בצום ולא קיבל אוכל ולכן יצא מחדרו, הודיע לו השוטר שהוא "מפר בידוד" ונתן לו קנס על סך 5,000 ₪.

אולם מעיון בקנס שניתן לי׳ מתברר לו כי לעילת הקנס אין קשר למה שעשה י'. הסעיף שעל פיו הוא קיבל קנס היה "הפעלת תחבורה ציבורית לפי ת' 3 ב' ות' 6(5) לתקנות שעת החירום", מה שכמובן לא קרה שכן י' שהה כל הזמן במלון. "לא לקחתי מונית ולא ניסיתי לחזור הביתה", מספר י׳. בטופס גם נרשם כי י׳ יצא מחדרו "מספר פעמים" וכי חיילי פיקוד העורף הסבירו לו כי הוא "מפר בידוד".

י׳ מספר כי הפעם היחידה שיצא מחדרו היתה יום לפני כן, לאחר שחש כאבי שיניים בשתיים בלילה ויצא לחדר הרופא סמוך לחדרו. "אמרו לנו מותר ללכת לרופא, אבל כשיצאתי החזירו אותי לחדר עם אזהרה", הוא מתאר.

מתוך מלון הבידוד דניאל בים המלח. צילום: שי גורטלר

מתוך מלון הבידוד דניאל בים המלח. צילום: שי גורטלר

אך הסיפור לא נגמר במתן הקנס. י׳ ביקש מהשוטרים שיאפשרו לו לחזור לביתו ולהעביר שם את ימי הבידוד שנותרו לו. לטענתו, הוא לא ניסה לצאת פיזית מהמלון, אלא רק הביע את תסכולו מהמצב. בתגובה י' נאזק בידיו ורגליו, נעצר ונלקח לתחנת משטרת ערד. בתחנת המשטרה בערד נפתח לו תיק פלילי בחשד ל"הפרת הוראה חוקית". בעילת המעצר צוינה "מסוכנות לביטחונו של אדם/ ציבור\/ מדינה". י׳ נאלץ לחתום על ערבות עצמית בסך 5,000 ש״ח ונדרש להתייצב לחקירה ב-10 במאי במשטרת ערד, למרות שכאמור הוא גר בצפון. לקראת חצות הוא הוחזר למלון, בלי שקיבל עדיין את ארוחת סיום הצום.

"הם אמרו שאם אף אחד לא עונה לטלפון, אפשר לרדת למטה עם מסכה וכפפות וכך עשיתי״ מספר  י' בשיחת טלפון מבית המלון. "פעלתי לפי התקנות, לא יצאתי מהמלון ולא עשיתי כלום, רק ביקשתי אוכל לסיום הצום". בסרטון שצולם בזמן המעצר נראים השוטרים מתקרבים לי׳ והוא מבקש מהם לשמור ממנו מרחק. על פי עדותו של י׳, בניידת שוטר השמיע קול של יריקה לעברו מבעד למסכה.

במשטרה מתעקשים כי י' "הפר בידוד" (התגובה המלאה בסוף הכתבה). יש לציין, שבניגוד למלונות של חולי קורונה מאומתים שם החולים מורשים להיפגש אחד עם השני ולהסתובב מחוץ לחדרים, במלונות הבידוד לחוזרים מחו״ל, כל שוהה אמור להישאר בחדרו, מכיוון שלא ידוע מי חולה ומי לא.

אולם אדם נוסף השוהה במלון הבידוד, שי גורטלר, מציג תמונה אחרת. גורטלר מספר כי למחרת המקרה שבו נעצר י', הוא התקשר לקבלה של המלון כדי לבקש אישור להעביר מטען לטלפון לדייר השוהה בחדר אחר במלון. בשיחה מוקלטת נשמעת פקידת הקבלה אומרת לו: "אתה יכול להביא לו (את המטען – א״ז), זה בקומה. גם ככה אני מבינה שאתם יוצאים וחוזרים, אז אם זה בשביל להטעין את הטלפון שלו ולהחזיר, אתה יכול".

גורטלר מספר כי הוא ומבודדים אחרים קיבלו עם הגעתם דף של ארבעה עמודים בעברית עם הנחיות לשהייה במלון. בעזרת מתנדבים הם תרגמו את ההוראות לאמהרית, אך עד היום לא ניתן תרגום רשמי לערבית או לשפות אחרות.

י׳ מחזק את דבריו של גורטלר. "הרבה אנשים מסתובבים חופשי, אך אחד לא מדבר איתם, לא יודע מה רצו דווקא ממני", הוא אומר.

גורטלר גם תיעד שיחה שלו עם עובד המלון, שבו הוא מודה שייתכן שי' אכן לא קיבל את סעודת הפסקת הצום. לדברי העובד, הם מגישים כשלושים מנות לצמים ברמאדן במלון, אבל "איפה נעלמה המנה (של י' – א"ז), אם זרקו בטעות, אני לא יודע, אנחנו בני אדם".

י' מספר כי לאחר המקרה סירב לקבל את האוכל של בית המלון במשך ארבעה ימים. כעת הוא מחכה ליום שישי, אז ישתחרר מהמלון ויוכל לחזור למשפחתו. הוא אומר שקשה לצום בתנאים האלו. "בקשתי מים ואמרו לי תשתה מהברז".

בארגון עדאלה, שמטפל במקרה, מציינים שעד לרגע זה הוראות פיקוד העורף במלונית הבידוד לא תורגמו לערבית, כך שלי׳ לא הייתה דרך לדעת שהבנתו את ההוראות היא מוטעית.

מלון דניאל בים המלח, 4 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

מלון דניאל בים המלח, 4 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

״היחס שקיבל י׳ במלונית הבידוד הינו יחס משפיל, מבזה ולא אנושי אשר פגע בכבודו כאדם", נכתב בפנייה של עדאלה לפיקוד העורף ומשרד הבריאות. בעדאלה מדגישים כי לפי התקנות, המדינה חייבת לספק את צרכי המזון של השוהים בבידוד. "אין המדובר באדם הנמצא במעצר כתוצאה מהיותו חשוד בביצוע עבירה פלילית, אלא באדם שביקש לקבל ארוחה לאחר יום שלם של צום רמדאן. י' חש השפלה ופגיעה קשה בכבודו ואף זלזול בו כאדם כשלא קיבל את האוכל על מנת לשבור את הצום. היחס שקיבל מהפקיד ומהשוטרים אף השפיל אותו עוד יותר", נכתב בפנייה.

"לצערנו לא ניתן לייחס את המקרה החמור והאלים הזה רק לחוסר רגישות תרבותית ולאי היערכות לימי חג הרמדאן", אומרת עו״ד איה חאג׳ עודה מעדאלה. "מדובר בכשל רב מערכתי המשקף יחס גזעני ומשפיל הרואה באדם שמחויב בבידוד מסיבות רפואיות כאובייקט שיש לכלוא. על הרשויות לשאת באחריות על העוול שנעשה לאדם חף מפשע, רק משום שנקלע לנסיבות של מגיפה ורק משום שנולד ערבי".

חברות הכנסת היבא יזבק ועאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) פנו לפיקוד העורף בניסיון לזרז את הטיפול בפנייה ולשחרר את י׳ להמשך בידוד בביתו. הן ביקשו מהשר לביטחון פנים לבטל את הקנס ולסגור את התיק הפלילי שנפתח לו. "אני מבקשת לחקור את התנהלות המשטרה באירוע לעיל, בגין הפרת הוראות משרד הבריאות ויחס משפיל נגד המבודד", נכתב בפנייה של ח״כ תומא סלימאן לשר לביטחון פנים.

ממשטרת ישראל נמסר:

בניגוד לנטען, מדובר באדם המחויב בבידוד אשר הפר את ההנחיות, זאת לאחר בקשות חוזרות ונשנות מצד השוטרים שלא להפר את ההנחיות. כאשר המשיך להפר את תנאי הבידוד, נאלצו השוטרים לעכבו ומשסירב לעיכוב, נעצר לחקירה בסיומה שוחרר בתנאים.

המשטרה קוראת לציבור להישמע להנחיות והוראות משרד הבריאות, שכן אי קיומם משבש את המאמץ הלאומי במאבק בהתפרצות הנגיף והתפשטותו בישראל.

מפיקוד העורף ומרשת מלונות טמרס ישראל עדיין לא נמסרה תגובה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf