newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"כמו שהממשלה דואגת לאיקאה היא צריכה להגן על נשים"

כ-150 אנשים מחו אתמול ליד ביתה של טטיאנה חייקין, שנרצחה על ידי בן זוגה ביום ראשון. המשטרה הפעילה כוח נגד המפגינות והחרימה ציוד. "יש ממשלה שלא סופרת אותנו. אנחנו נרצחות, נאנסות ומוטרדות, והם מוציאים עובדים סוציאליים לחל"ת. כשאין נשים איפה שמתקבלות ההחלטות, ככה זה נראה"

מאת:

כ-150 מפגינים ומפגינות מחו אתמול (שני) נגד אלימות ורצח נשים בבת ים, בעקבות הרצח של טטיאנה חייקין על ידי בן זוגה ביום ראשון. המפגינות התכנסו ליד ביתה של חייקין, שבו נרצחה, ברחוב יוספטל בעיר, וצעדו לתחנת המשטרה שנמצאת כ-5 דקות הליכה מזירת הרצח, תוך כדי שהן חוסמות כבישים. בן זוגה של חייקין, איגור צ'פיקוב, ריצה בעבר עונש מאסר על תקיפתה.

המפגינות קראו: "דם נשים לא הפקר", "ממשלה של פושעים – עצרו רצח נשים" ו"גלעד ארדן אתה נרדם וזה עולה לנו בדם". הן הקריאו את שמותיהן של תשע נשים ותינוקת אחת שנרצחו מאז תחילת 2020, מהן 4 בזמן משבר הקורונה.

הפגנה בעקבות הרצח של טטיאנה חייקין בבת ים, 4 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בבת ים בעקבות הרצח של טטיאנה חייקין, ב-4 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

השוטרים ניסו בתחילה למנוע את הצעדה הספונטנית, הפעילו כוח והחרימו מיקרופון. המפגינות שמרו על מרחק של 2 מטרים במהלך הנאומים, ולבשו מסיכות. ההפגנה היתה גדולה יותר מהפגנות קודמות שהתרחשו בימים שלפני המשבר.

הפעילה ספיר סולצקר עמראן אמרה בהפגנה כי "הגיע הזמן לשנות גישה. כיום גבר יוצא מהכלא וחוזר הביתה, והאישה צריכה לברוח למקלט. כמו שהממשלה מכנסת דיונים כדי לפתוח את איקאה, היא צריכה להתחיל לפעול כדי להגן על נשים. בישיבות שלהם על המשבר אין אף אישה".

חברת מועצת עיריית בת ים ומחזיקת תיק הנשים בעירייה, קטי פיאסצקי, אמרה בהפגנה: "אני רואה את הבניין שבו נרצחה טטיאנה מהבית שלי, ופתאום מגיעה ההבנה שזה יכול לקרות לכל אחת, לא משנה הגיל, המצב הסוציו-אקונומי או מקום המגורים. הסכנה אורבת לכולנו.

"יש ממשלה שלא סופרת אותנו. אנחנו נרצחות, נאנסות, מוטרדות, ויושבים שם אנשים שהוציאו עובדים סוציאליים לחל"ת, כאילו שלא צריך אותם בתקופה שילדים ונשים יושבים בסגר בבית, שאמור להיות המקום הבטוח שלהם, אבל עוברים שם גיהנום. כשאין נשים במקום שבו מתקבלות ההחלטות, ככה זה נראה".

לובה, תושבת בת ים, אמרה לשוטרים שעמדו מחוץ למשטרת בת ים בסיום הצעדה: "אני מבינה נשים שמפחדות לפנות אליכם. אין מענה מכם, אתם לא נותנים תמיכה. נשים מפחדות לדבר, שלא יגידו 'את אשמה'. השוטרים הרבה פעמים מצדיקים את זה לפני שש שנים באתי אליכם כשהגרוש שבר לי צלעות ופתח לי את הפנים, אבל עברתי עינוי מצד המשטרה. היה לי תגבור של חברים שלי, ששמרו על הילדים ובאו יום יום לתת עדות על מה שעברתי. בסופו של דבר המדינה התעשתה, ובמקום להכניס אותי למקלט הכניסו אותו לכלא ל-11 חודש".

לגבי התנהגות השוטרים בהפגנה אמרה לובה: "כשבאנו לומר שזה קורה מולכם פה, מה אתם עשיתם? שלחתם שוטרים שהפילו מפגינות ולקחו ציוד בכוח, כאילו שככה זה אמור להיות".

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, אמרה בהפגנה: "חודש וחצי אנחנו נלחמים במדינת ישראל שתיתן לעובדים ולעובדות הסוציאליים לחזור לעבודה. כעת אנחנו בעבודה מלאה. הסיפור של אלימות במשפחה, שהקצה שלו הוא רצח, הוא סיפור בלתי נסבל ולחלוטין קשור למדיניות. תקציבי הרווחה בכלל ובפרט בתחום הזה לא מספיקים. אנחנו כאיגוד עובדים ועובדות מחויבים לנושא של אלימות במשפחה. אנחנו חלק מהמאבק הזה, ונמשיך להיות חלק ממנו עד שיסתיים בניצחון".

הפגנה בעקבות הרצח של טטיאנה חייקין בבת ים, 4 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בעקבות הרצח של טטיאנה חייקין בבת ים, ב-4 במאי 2020 (צילומים: אורן זיו)

הפגנה בעקבות הרצח של טטיאנה חייקין בבת ים, 4 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בעקבות הרצח של טטיאנה חייקין בבת ים, 4 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בעקבות הרצח של טטיאנה חייקין בבת ים, 4 במאי 2020 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf