newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הרשויות הערביות שובתות: "מקבלים פירורים ממה שנותנים ליהודים"

השביתה מחר באה במחאה על כך שרק 1.7% מ"סיוע הקורונה" המיוחד שמגישה הממשלה לשלטון המקומי מגיע לרשויות הערביות. לרשויות הערביות אין כמעט הכנסות מארנונה עסקית, ורק מעטים משלמים ארנונה למגורים בגלל המשבר הכלכלי 

מאת:

הרשויות המקומיות הערביות יקיימו מחר (שלישי) שביתת מחאה בדרישה מהממשלה למנוע את קריסתן בעקבות משבר הקורונה. ראשי רשויות מציינים שגם לפני המשבר הן היו בקשיים כלכליים ומזהירים שללא סיוע, יתקשו להעניק שירות לתושבים. על פי ההערכה של ועד הרשויות הערביות, אחוז האבטלה ביישובים הערביים עלה מ-13 לכ-40 אחוז.

"השביתה היא כדי לזעוק את המצוקה הגדולה של החברה הערבית עוד לפני הקורונה בגלל הזנחה רבת השנים. מכת הקורונה החמירה את המצב", אומר מוראד עמאש, ראש מועצת ג'יסר א-זרקא. "זו שביתת אזהרה של יום אחד, אבל אם המדינה לא תתעשת לתת חמצן למועצות, אז לצערנו ניאלץ להמשיך".

אנשים לא מקבלים שירותים, אז הם מצביעים ברגליים ולא משלמים ארנונה. יו"ר הרשויות הערביות מודר יונס בהפגנה מול הכנסת היום (צילום: תקשורת המשותפת)

אנשים לא מקבלים שירותים, אז הם מצביעים ברגליים ולא משלמים ארנונה. יו"ר הרשויות הערביות מודר יונס בהפגנה מול הכנסת היום (צילום: תקשורת המשותפת)

בסיכום עם מרכז השלטון המקומי, הממשלה החליטה לחלק כ-2.82 מיליארד שקל לרשויות כפיצוי על הירידה בהכנסות שלהן מארנונה לעסקים. הרשויות הערביות – כ-67 במספר – יקבלו רק 1.7 אחוז מהתקציב המיוחד הזה, כ-47 מיליון, מכיוון שכמעט אין בשטחן עסקים גדולים ואזורי תעשיה. הכנסות הרשויות הערביות  באות רובן מגביית ארנונה ממגורים, שצפויות גם הן לצנוח בצורה חדה בעקבות המשבר הכלכלי שאליו נקלעו רבים מהתושבים. התקציב שכל הרשויות הערביות יקבלו ביחד שווה לתקציב הסיוע שתקבל העיר אילת לבדה.

״למרות שאין להן תקציב, הרשויות הן בחזית המשבר, בתקופת הקורונה עשינו את כל העבודה מול התושבים, אבל אני חושש שבקרוב לא נוכל לספק יותר שירותים", סיפר ל"שיחה מקומית" יו"ר ועד הרשויות הערביות, מודר יונס. "כשהכינו את התוכנית, לא חשבו על הרשויות הערביות. אין לנו ארנונה לעסקים והתוצאה שנשארנו עם חסרון כיס, כי התושבים בבית ולא עובדים ולכן לא יכולים לשלם ארנונה".

200 אלך איש בסכנה לרדת מתחת לקו העני

על פי יונס, השלטון המקומי לא פעל בצורה נכונה כשהגיע עם הממשלה להסדר שלא פותר את המשבר הכלכלי לכל הרשויות. "השלטון המקומי עומד לצידנו אבל לא עשה די", אומר יונס. "מי שנפגע הן הרשויות הערביות, הדרוזיות והצ'רקסיות, אבל יש גם רשויות יהודיות עם אותה בעיה". לדבריו, הפתרון הוא תקצוב מקיף של הרשויות לכל הצרכים שלהן בזמן המשבר.

"העניין עם הארנונה זה רק סימפטום", מוסיף יונס. "צריכים להזרים תקציב נוסף לרשויות כדי שיוכלו לעמוד במאבק בקורונה. אם נקרוס, גם אחוז האבטלה יעלה ולא נוכל לשלם משכורות".

ֿלפי הערכות בארגון מוסווא, לפני המשבר שיעור העוני ביישובים הערבים הגיע לכ-48% מהמשפחות וכ-60% מהילדים. כמאתיים אלף אנשים חיו על גבול קו העוני. כעת, מעריכים בארגון, רבים מהם יירדו מתחת לקו העוני.

בדיון שהתקיים היום (שני) בוועדת הכספים של הכנסת סביב המשבר הכלכלי ברשויות המקומיות הדרוזיות והצ׳רקסיות ציין ח״כ ג׳אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) כי ההכנסה מארנונה למגורים ירדה בכ-60 עד 70 אחוז ברוב היישובים הערביים, מכה אנושה להכנסות העצמאיות שלהן. בדיון דרשו חברי הכנסת של הרשימה המשותפת לפצות את הרשויות גם על אובדן הכנסה של ארנונה למגורים.

"משבר הקורונה תפס את היישובים הערביים בכלל, והדרוזים בתוכם, במצב מאוד קשה והעמיק את הבעיות שהיו קיימות גם קודם", אמר ח״כ עסקאלה בדיון. "העסקים הקטנים קורסים, עסקים גדולים ברוב היישובים לא קיימים בכלל, כמו גם אזורי תעשייה".

לדברי יונס, המידע שברשותם מצביע שרק כ-5 אחוזים מהתושבים ברשויות הערביות  שילמו ארנונה למגורים מאז החל משבר הקורונה. "גם מי שיש לו, לא ממהר לשלם, כי הוא לא יודע לאן המשבר הזה הולך. גם השירותים שנותנות הרשויות התעכבו בגלל המשבר. עד לפני שבוע לא היתה קבלת קהל, אז התושבים מצביעים ברגליים", אומר יונס.

"אי אפשר לגבות ממובטלים ארנונה"

גם ראש מועצת ג׳יסר א-זרקא, מוראד עמאש, מספר על מצב דומה. "ההכנסות שלנו מארנונה הן 97 אחוז ממגורים, ורק 3 אחוז מעסקים שגם ככה כעת לא מצליחים להתקיים. אתה לא יכול לבוא למובטלים חדשים, שבקושי שורדים, ולגבות מהם ארנונה, זה פשוט בלתי אפשרי". לדבריו, לפני המשבר היו רשומים בשירותי הרווחה של ג׳יסר א-זרקא, שבה חיים 15 אלף תושבים, 1500 תיקים והאבטלה עמדה על 30 אחוז. "באה מכת הקורונה וכעת המצב גרוע בהרבה"

למרות שלא הוטל סגר כללי ג'יסר א-זרקא, רבים מהתושבים שעבדו מחוץ לישוב איבדו את עבודתם ונשלחו הביתה. "התייחסו לכל הישוב כנגוע, למרות ששלטנו במצב", אומר עמאש. הוא מציין כי רצה לפתוח את מוסדות החינוך, "אבל אין לי תקציב לחטא ולהכין את הכיתות, ואני לא אהפוך את הילדים לשפני ניסיונות. לפתוח את בתי הספר במתכונת שמציע משרד החינוך זה להכניס את המחלה לבתי הספר, ואז תהיה הדבקה המונית".

במחאה על המצוקה, ראשי רשויות וחברי הכנסת של הרשימה המשותפת הפגינו היום (יום ב') מחוץ למשרד האוצר בירושלים. "במקום שמשרד האוצר יעזור לרשויות, הוא תורם לקריסתן", אמר ח"כ אוסאמה סעדי.  "בקולות של הרשימה המשותפת העברנו את תקציב הקורונה בסך 80 מיליארד ש"ח לטובת כל אזרחי המדינה.  לא נסכים לקבל פירורים. נמשיך להיאבק ביחד עם ראשי הרשויות, נצא לרחובות, נסגור כבישים, ולא ניתן לסגור את הרשויות הערביות".

"אני פונה למשה כחלון, זה השבוע האחרון שלך בלשכה", אמר יו״ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה במהלך ההפגנה. "אתה יודע שאנחנו צודקים, די לאפליה, זו גזענות. אנחנו 20 אחוז מהאוכלוסיה, אנחנו המוחלשים ביותר, כלומר אנחנו אמורים לקבל יותר מ-20 אחוז. כמה קיבלנו? 1.7 אחוז. בושה וחרפה. אנחנו לא רוצים ליטופים, רוצים זכויות שמגיעות לנו בצדק".

ח״כ היבא יזבק סיפרה כי השתתפה בהפגנה עם ראשי הרשויות המקומיות הערביות השובתות. "מתחילת משבר הקורונה אנחנו מתריעים בפני הממשלה על קריסת הרשויות המקומיות, ולמרות זאת עד עכשיו לא התקבל מענה הולם לצרכים התקציביים של הרשויות", אמרה יזבק. "יש ערים שמקבלות לבדן את אותו הסכום שהממשלה מקצה לכל הרשויות הערביות יחד".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf