newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות השתתפו אונליין בהפגנה מול ביתו של מנכ"ל משרד האוצר

ההפגנה יוצאת הדופן התנהלה באמצעות שיחת זום המונית, כאשר מספר פעילות בשטח הקרינו את סיסמאות המחאה על קיר ביתו של שי באב"ד. המפגינים מחו על מדיניות הממשלה מול המשבר: "השלטון מתייחס אלינו כאל נתינים"

מאת:

כ-15 מפגינים התכנסו הערב (שלישי) מחוץ לביתו של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב״ד, בהוד השרון, במחאה על המדיניות הממשלתית נוכח משבר הקורונה. ההפגנה הועברה גם בשידור חי במספר דפי פייסבוק, ומאות צופים וצופות הצטרפו למחאה אונליין שבמקביל שודרה על קיר ביתו של באב״ד. לפני תחילת ההפגנה הווירטואלית הוקרנו על הקיר הסיסמאות ״יש לכם, תחלקו״ ו-״הממשלה מרעיבה את העם״. את האירוע יזמו קבוצת ״שוברות קירות״ וקהילת ״כאן תוקם״.

על פי המארגנים, מדובר בהפגנה הראשונה המתקיימת בצורה אינטראקטיבית בשטח ואונליין, כאשר הצופים שולחים מסרים בלייב למושא ההפגנה וצופים בהתרחשות בשטח. מתחילת המשבר היו כמה הפגנות דיגיטליות ואחרים הפגינו ברחובות. המחאה הערב ניסתה לשלב בין השניים ולאפשר למוחים להשמיע את קולם בשטח, מבלי לצאת מהבית. כל הדוברים בהפגנה דיברו דרך הזום מביתם, כשהשידור מוקרן על ביתו הפרטי של באב״ד ברחוב מיתר בהוד השרון.

הפעילה ודיירת הדיור הציבורי זהבה גרינפלד אמרה: "השלטון מתייחס עלינו כאל נתונים ולא כאל עולם ומלואו שצריכים להילחם עבורם. הם אומרים שלא צריך להנשים נכים ושזקנים יכולים למות לבד בבית. לא שואלים אותנו אלא מנחיתים עלינו הוראות. דווקא עכשיו נבחרי הציבורי צריכים לפתוח את הדלת, לעשות פגישות בזום עם הציבור, להבין את המורכבות של החיים הישנים והחדשים אחרי הקורונה. של מי שלא יכול לשלם שכר דירה או לקנות אוכל".

הפגנה מול ביתו של שי באב״ד בהוד השרון, 21 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה מול ביתו של שי באב״ד בהוד השרון, 21 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

אביגיל ביטון, מורה וכתבת, אמרה במהלך המחאה: ״אנחנו לא רוצים להיכנס מתחת לאלונקה כי אנחנו לא במלחמה. אנחנו רוצות מדיניות שאינה קפיטליסטית, אלא שלוקחת בחשבון קשישים, נכים, שכירים ועצמאיים. הממשלה מודדת את הצלחתה במספר החולים, אבל אין דרך למדוד את זה שאין רשת ביטחון, וזה כישלון גדול של הממשלה".

הפעילה החברתית ריקי כהן בן-לולו אמרה: ״זו תוצאה של המדיניות ארוכה השנים של נתניהו ושל כל הממשלות שהביאו אותנו ללא פחות ממשבר הומניטרי. אנשים יזרקו מהדירות כי הם לא יכולים לשלם שכירות ואין אף אחד שנתן פתרונות למשפחות האלה״.

מכיוון שמדובר בז׳אנר חדש של מחאות, במהלך האירוע צצו כמה בעיות חדשות אך גם כאלה שמוכרות מהפגנות מסורתיות. בתחילה היו בעיות טכניות של הקמת הגנרטור והציוד. בניגוד להפגנות שהקהל כבר התרגל שלא מתחילות בזמן, בזום הצופים הרבה פחות סבלניים לעיכובים. בנוסף, כיוון ששיחת הזום לא נחסמה לתגובות מצד הצופים, צופה אחד השתלט בשלב כלשהו על השיחה, הצליח  להשתיק את יתר המשתתפים ושידר מסרים אנטישמיים הקוראים להרוג יהודים וערבים, עד שהורד מהשידור ונחסם.

הפגנה מול ביתו של שי באב״ד בהוד השרון, 21 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה מול ביתו של שי באב״ד בהוד השרון, 21 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

במקביל, היו גם האתגרים הרגילים שמפגינים נאלצים להתמודד איתם. מספר שכנים זועמים דרשו מהם להתפנות וטענו שהגנרטור מפריע לשנת ילדיהם. הם טענו שבאב״ד ״עובד למען כולנו״ ובכל מקרה לא נמצא בבית. השוטרים שהגיעו למקום הרגיעו אותם ולא התערבו במחאה.

בהפגנה דיבר גם מונים הרון, מבקש מקלט מסודן שאמר: ״למרות שלוקחים מאיתנו 20 אחוז מהמשכורת במסגרת חוק הפיקדון, אנחנו לא מקבלים כלום. לא אבטלה, לא קצבאות ילדים או מענק אחר או חלקות מזון של פיקוד העורף. אנחנו מלכתחילה מקבלים משכורות מהנמוכות במשק וכעת משפחות, זקנים וגם רווקים נמצאים במשבר ואין להם כסף לשכר דירה או לקנות מזון. אנחנו לא מבקשים שיתנו לנו מהכסף של האזרחים, רק שיחזרו לנו את דמי הפיקדון שלקחו מכספנו".

הפגנה מול ביתו של שי באב״ד בהוד השרון, 21 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה מול ביתו של שי באב״ד בהוד השרון, 21 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

המפגין קובי ברכה ביקש להזכיר את האסירים בבתי הכלא: ״כמו בתי האבות שהם מקום סגור שהקורנה יכולה להתפרץ בו, אני רוצה לדבר על בתי הכלא. אנשים סגורים והנגיף מגיע אליהם דרך סוהרים או אסירים חדשים, שאני לא יודע אם עושים להם בדיקה לפני שהם נכנסים לכלא״.

לקראת סיום האירוע, ספיר סלוצקר עמראן, אחת ממארגנות האירוע אמרה מהשטח לצופים בבית: ״נגיע כל שבוע להפגנות ״פופ-אפ״ מול בית של בכיר אחר. שי באב"ד הוא הבכיר ביותר שמנהל את המשבר. בזמן שקיבלנו 2000 שקל מקדמה, שכר הבכירים עלה מ-38 ל-42 אלף״.

ברגע מסוים נרשמה התרגשות בקהל, כשהיה נדמה ששי באב״ד בעצמו הצטרף לשיחת הזום, אך מהר מאוד התברר כי מדובר בתעלול של אחד המשתתפים. בסוף הערב אחד השוטרים אף אמר למפגינים שהוא מזדהה עם המחאה ומקווה שיצליחו בה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf