newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: מפגינים בשיח' ג'ראח קיבלו אלפי שקלים קנס בגלל "תקנות החירום"

אף שהמפגינים עמדו בקבוצות של פחות מחמישה אנשים ושמרו על מרחק של שני מטרים זה מזה, שבעה מתוך משתתפי המשמרת השבועית בשכונה נקנסו בסך חמשת אלפי שקלים כל אחד. מפגין: "הנהג של הניידת צעק לי מהחלון 'עם ישראל חי'"

מאת:

שבעה משתתפים בהפגנה השבועית בשכונת שיח' ג'ראח במזרח ירושלים קיבלו היום (שישי) דו"חות על סך 5000 שקל כל אחד, בגין "סירוב להוראת שוטר על התפזרות מהתקהלות או מהתכנסות לפי סעיף 2ב' לתקנות שעת חירום לאכיפת צו בריאות העם".

"השוטרים הגיעו שתי דקות לפני שהתחלנו בכלל את ההפגנה", אומר איל רז מתעאיוש. "הם אמרו לנו שאסור להתקהל ושאם נתקהל ניקנס. היינו 12 איש, מחולקים לשלושה צוותים בפינות שונות של הצומת, במרחקים של מינימום שני מטר זה מזה, כולם עם מסכות על הפנים".

"אחרי כעשרים דקות מתחילת ההפגנה הם אספו תעודות זהות, לקחו אותן לניידת, וחזרו לחלק דו"חות. באנו אל השוטר עם לשון החוק שמתירה הפגנות, גם תחת התקנות החדשות, אך הוא סירב לקחת את הטלפון ולקרוא, רק אמר לי כל הזמן 'תתרחק ממני שני מטר'. כבר בהתחלה אחד המפגינים הרים טלפון למוקד קורונה הטלפוני של המשטרה ושאל מה ההוראות לגבי ההפגנה, ונאמר לו שאין איסור".

ההתארגנות הזו של המפגינים, שלמעשה עמדו בקבוצות של פחות מחמישה אנשים ובמרחק של שני מטר זה מזה, שומרת על קריטריונים מחמירים אף מאלה של המשטרה עצמה: כך למשל, לקראת הפגנת "הדגלים השחורים" שהתקיימה אמש בכיכר הבימה, הודיעה המשטרה למארגנים כי עליהם לעמוד בקבוצות של עשרה, עם מסכות על הפנים.

גם משטרת ירושלים החמירה על דעת עצמה, וללא סמכות, את המגבלות על המפגינים, כפי שפעלה מול הפגנת העצמאים שהתקיימה בעיר. אלא שבמקרה של מפגיני שיח' ג'ראח, שלאורך השנים שבהן מתקיימת ההפגנה השבועית סבלו לא מעט התנכלויות מצד המשטרה, המפגינים מדברים גם על מוטיבציות ייחודיות. לעדותו של אחד המפגינים היום, "הנהג של הניידת הראשונה שעברה במקום האט את הרכב מולי, פתח את החלון וצעק לעברי 'עם ישראל חי!'".

המפגינים בשיח' ג'ראח, שומרים על מרחק ועוטים מסכות (באדיבות תעאיוש)

המפגינים שנקנסו בשיח' ג'ראח, מחזיקים בדו"חות (באדיבות תעאיוש)

ההפגנות השבועיות, המתקיימות מדי שישי נגד פינוי התושבים הפלסטינים מבתיהם בשכונה והכנסת מתנחלים תחתם, לא פסקו גם בימי הקורונה, אלא עברו אדפטציה בהתאם להוראות החדשות.

רז: "בשבועות הקודמים לא היתה שום בעיה עם אותו סדר גודל של מפגינים. פעמיים עצרה לידנו ניידת וביקשו שנשמור על מרחק שני מטר ונשים מסכות, וכך עשינו. בפעמים אחרות אפילו לא עצרו אלא רק חלפו לידינו".

הפעם, כאמור, זה נגמר אחרת. לדברי רז, המפגינים שנקנסו מתכוונים לפעול משפטית לביטול הקנסות, ובכל מקרה אין בכוונתם לשלם את הקנס.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה:

בניגוד לנטען, במקום נערכה מחאה תוך שהמשתתפים מפרים את הוראת הצו ולא נמצאים במרחק שהוגבל על פי צו בריאות העם. הם התבקשו על ידי קצין המשטרה שהגיע למקום לשמור על המרחק בין המשתתפים, אחרי מספר דקות המשיכו המשתתפים להפר הצו ושוטרים שהגיעו למקום נאלצו לרשום דוחות למשתתפים שנשארו אחרי כן במקום והמשיכו במחאה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf