newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הדיון בוועדת הכנסת חשף: משרד החינוך הלך לאיבוד

כמעט לכל שאלה שעלתה בדיון על היערכות מערכת החינוך, למשרד לא היתה תשובה, חוץ מאמירה כללית ש"כשיהיה מה, הציבור יידע". גם התוכנית ללימוד מרחוק שהציג המשרד לא מתכתבת עם המציאות. וגם: הזמנה לוובינר עם גיל גרטל

מאת:

אתמול (חמישי) התקיימה בכנסת ישיבה של הוועדה המיוחדת להיערכות מערכת החינוך והחינוך המיוחד בראשות חבר הכנסת ניצן הורוביץ. נציגי ההורים, המורים וארגונים אחרים הציפו קשיים העולים מן השטח – בעיות, אתגרים ושאלות מהותיות. המצב באמת לא פשוט. עלה נציג משרד הבריאות ואמר דברים ברורים: כך וכך ההנחיות שלנו, כל השאר משרד החינוך. עלה נציג משרד האוצר ואמר: כך וכך ההנחיות שלנו, כל השאר משרד החינוך.

לכל המשרדים היו תוכניות, חוץ מלמשרד החינוך. שר החינוך רפי פרץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

לכל המשרדים היו תוכניות, חוץ מלמשרד החינוך. שר החינוך רפי פרץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

ורק נציגי משרד החינוך, אבוי לבושה, לא אמרו שום דבר: "אנחנו מאמינים", "אנחנו נערכים", "מבחינתנו נהייה מוכנים", "הדיונים הם רציניים", "נשתף את כולם", "כשיהיה מה – הציבור יידע", "התוכנית תהייה אחראית ורצינית". בצדק התפרצו חברי הכנסת שנכחו בדיון: התסכול גדול, ולמשרד החינוך אין תשובות.

משרד החינוך לא משתף ולא מתייעץ

השתתף בדיון נציג נציבות שוויון אנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים. הוא הזכיר שמשרד החינוך מחויב על פי חוק להנגיש את הפתרונות שלו ללמידה מרחוק לכל הילדים, וזה עדיין לא נעשה. הוא הזכיר שאם יש למידה מרחוק, אז הסייעות המשלבות חייבות להיות מעורבות בכך. כשם שמסייעים לילד עם צרכים מיוחדים להשתלב בשיעור בכיתה, כך חייבים לעזור לו להשתלב בשיעור מרחוק – מבחינה לימודית ומבחינה חברתית. האם משרד החינוך מתייעץ אתכם בנושאים האלה, שיתף אתכם בדיונים? שאל ניצן הורוביץ. "אין דבר כזה", השיב הנציג.

השתתף בדיון נציג ארגון חברות ההסעה. הוא סיפר שעשרות אלפי כלי רכב עומדים בחניונים, והנהגים יושבים בבתים בחופשה ללא תשלום. אם רוצים להחזיר את הילדים בחינוך המיוחד ללימודים, זה חייב להיעשות בהסעות, אולם נדרשת היערכות חדשה: יש רכבים שמסיעים עשרה תלמידים ויותר, ואם רוצים לצמצם זאת, צריך לגייס עוד נהגים ועוד מכוניות; יש נהגים מבוגרים, ואם תתקבל החלטה שהם לא יכולים לנהוג, צריך לגייס נהגים צעירים במקומם. אם רוצים שמערכת ההסעות תעבוד ביום ראשון הקרוב, צריך להכין אותה לכך. שאל ח"כ הורוביץ: האם משרד החינוך משתף אתכם בדיונים? השיב הנציג: "עד היום אף אחד לא דיבר איתנו".

השתתפו בדיון גם נציגות של ארגוני הורים של ילדים עם צרכים מיוחדים. אחת הזכירה שלא כל הילדים בחינוך המיוחד זה אותו דבר. כך למשל יש ילדים שזקוקים לטיפול פיזי ואין שום משמעות ללמידה מרחוק עבורם. אחרת סיפרה שהיא משלמת מכיסה כסף למטפלת שמסייעת לבן שלה לשמור על קשר עם חברי כיתתו. שלישית סיפרה שהיא נדרשה לבצע התאמות של דפי העבודה שילדי הכיתה מקבלים, לצרכים של בנה המשולב. שאל ח"כ הורוביץ: האם משרד החינוך משתף אתכם בהתלבטויות? השיבה הנציגה: "שלחנו ניירות עמדה עם רעיונות משלנו, ואף אחד לא התייחס".

נציגת הסתדרות המורים שאלה שאלות חדות וברורות: איך בדיוק ניתן לשמור על ריחוק של שני מטר בין שני ילדים בשיעורים ובהפסקות? איך אפשר לשמור שאם ילד נוגע בחפץ, אז אף ילד אחר לא ייגע בחפץ עד שיבוצע חיטוי? איך יבצעו סטריליזציה של רכבי ההסעה בין נסיעה אחת לאחרת? ובמגזר החינוך המיוחד והגיל הרך: מה נעשה עם ילדים שלא יכולים לשים מסכה ומסירים אותה מיד? וילדים שלא שולטים בצרכים? וילדים שמזילים ריר? שאל ח"כ הורביץ: השאלות האלה נכונות, האם העברתן אותן למי שאמור לספק תשובות? השיבה הנציגה: אנחנו לא שותפים לדיונים.

"תוכנית סדורה" ולא מציאותית ללמידה מרחוק

ממש במקביל לדיון בכנסת, פרסם משרד החינוך מתווה חדש ללמידה מרחוק שאמור לחול מיום ראשון הקרוב. משרד החינוך מבקש להעתיק את השליטה והסדר המקובלים בבתי הספר גם אל המרחב הווירטואלי וההורים. על פי התוכנית החדשה, הלימודים מרחוק אמורים להיות בשעות סדירות וקבועות – החל מתשע בבוקר ולא פחות מארבע שעות בכל יום, והמורים התבקשו לפרסם תוכנית שיעורים יומית ושבועית מחייבת, ולבדוק נוכחות תלמידים.

התיאום שדורשת התוכנית של משרד החינוך ללימוד מרחוק הוא בלתי אפשרי. לימוד מרחוק בזמן משבר הקורונה (צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)

התיאום שדורשת התוכנית של משרד החינוך ללימוד מרחוק הוא בלתי אפשרי. לימוד מרחוק בזמן משבר הקורונה (צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)

שאלו חברי הכנסת: כיצד זה יקרה בבית שבו יש מספר ילדים הלומדים בכיתות שונות, וכולם נדרשים להראות נוכחות בתשע בבוקר במחשב? ומה עם 85 אחוז מהבתים שאין בהם יותר ממחשב אחד? ומה עם 25 אחוז מהבתים שאין בהם חיבור לרשת האינטרנט?

נציגת משרד החינוך לא התבלבלה: בדיוק בשביל זה "בנינו תוכנית סדורה" שיש בה ארבעה מרכיבים: אולפני השידורים, כיתות מקוונות, אתרים שבהם ניתן להוריד "חומרים" ללמידה עצמית וקשר אישי מול המורה. אם כך, לפי חזון משרד החינוך, המורות צריכות להתאים את עבודתן כך: כאשר כיתה של ילד אחד במשפחה מקיימת שיעור מקוון במחשב, הכיתה של הילד השני במשפחה צופה בשיעור באולפן בטלוויזיה, והכיתה של הילד השלישי עסוקה בדף עבודה שהמורה שלחה בדיוור והוא הודפס במדפסת.

התיאום הבלתי אפשרי הזה צריך להיות כמובן תקף לכל המשפחות ביישוב במקביל. ולא התייחסנו להורים שאמורים להתייצב דום, להפסיק כל עבודה ועיסוק, ולשמש שוטרים עבור חלומות השליטה במצב של משרד החינוך. וגם לא הזכרנו את הילדים של המורות עצמן, שנמצאים בבית איתן וגם הם זקוקים לתשומת לב או לפחות למחשב פנוי.

בלי גמישות זה לא יצליח

נציגת משרד הבריאות בדיון בכנסת הייתה, לדעתי, מציאותית מכולם. אנחנו הולכים על הקו הדק שבין הנזקים הנפשיים של התלמידים בבית, לבין סכנת ההידבקות בקורונה. יש משפחות עם פרצי אלימות, יש חשש מאובדנות – המצוקות גדולות וחייבים לתת להם מענה. לדעתה, לא ניתן יהיה להחזיר את הילדים ללימודים, במיוחד בחינוך המיוחד, ולשמור במקביל על הנחיות משרד הבריאות. אי אפשר לשמור על מרחק בין הילדים, אי אפשר לשים מסכה, ויש לעיתים צורך לטפל בהפרשות של תלמידים. בלי גמישות זה לא יצליח.

יו"ר הוועדה ח"כ הורוביץ סיכם: החשוב ביותר זה ליצור שולחן עגול ולהיוועץ עם כל הגורמים, אולם ממה שאנחנו שומעים, אין הידברות. עלה מאוד ברור שמשרדי הממשלה לא מתואמים זה עם זה, והם לא יודעים לתת תשובות לציבור. יש מידע סותר שמגיע מנציגים שונים, ומבלבלים את הציבור. אם יש מתווה מסודר לחזרה ללימודים – אנחנו (חברי הכנסת) מבקשים את הפרטים, כדי שנוכל להודיע אותם לציבור.

ואני אומר: הבעיות אכן מורכבות, וכדי להתמודד איתן נדרשות יצירתיות בפתרונות, ומנהיגות בקבלת הכרעות.

מה שלא צריך זה טיוח ושקרים, מתוך כוונה לפזר ביטחון מזויף שכביכול הדברים בשליטה. זה לא רק הגמגומים העמומים של נציגי משרד החינוך בדיון בכנסת על מתווה פעולה שלא קיים; מעל כולם הכוונה לשר החינוך שכתב השבוע למורים ולהורים: "כוחה של מערכת החינוך הישראלית ביכולתה להגיב במהירות וביעילות […] ככה בדיוק כאשר הגבנו מיידית לסגירת מוסדות החינוך". כבר יותר מחודש שככה בדיוק לא קרה: לא מהירות ולא יעילות.

***

הזמנה: וובינר על חינוך בסגר עם גיל גרטל

משבר הקורונה יוצר שינוי עמוק בעולם החינוך. פתאום החומה הנוקשה המפרידה בין המרחב הביתי לבין בית הספר נשברת. מורים זוכים לראות את הסביבה הביתית של התלמידים, והורים פתאום שומעים שיעורים בלייב. מה זה מלמד אותנו, מה הבעיות הקשות שהסגר יוצר בתחום החינוך, והאם יש כאן הזדמנויות שאפשר לנצל? גיל גרטל, מומחה החינוך של שיחה מקומית, יסביר ויענה על שאלות

יום רביעי, 22.4, 16:30, בזום. להרשמה – לחצו כאן. 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf