newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפגנה מול מגרש הרוסים: "די לענישה הקולקטיבית בעיסאוויה"

כ-300 איש הפגינו הערב מול תחנת המשטרה במרכז ירושלים במחאה על ההתנכלות המתמשכת לשכונה במזרח ירושלים. "דרך עיסאוויה, רוצים להכניע את כל השכונות במזרח העיר", אמרו המפגינים

מאת:

כ-300 מפגינים מחו בערב (שבת) מול תחנת המשטרה במגרש הרוסים בירושלים נגד אלימות המשטרה והמבצע המתמשך שלה בשכונת עיסאוויה שבמזרח העיר. "עיסאוויה מבקשת, רק תתנו לגדול בשקט" ו"בן חמש בחקירה, אין בושה למשטרה"', קראו המפגינים, ישראלים ופלסטינים תושבי עיסאוויה.

"בן חמש בחקירה, אין בושה למשטרה", קראו המפגינים נגד אלימות המשטרה בעיסאוויה. ההפגנה הערב מול מגרש הרוסים בירושלים (צילום: אורן זיו)

"מפקד משטרה החליט שהוא רוצה לכבוש את עיסאוויה מחדש", אמר במהלך ההפגנה ח״כ אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת. "דרך עיסאוויה, רוצים להכניע את כל השכונות בירושלים המזרחית. באנו, ערבים ויהודים, להגיד לדורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים: מספיק עם הענישה הקולקטיבית, ההתעמרות וההתעללות בשכונה".

ההפגנה היתה גדולה ביחס למחאות שמאל בשנים האחרונות במרכז ירושלים, ובמהלכה צעדו המפגינים מסביב למגרש הרוסים וברחוב יפו, על מסילת הרכבת הקלה. מול הכניסה האחורית לתחנת המשטרה, שם מכניסים את העצורים, עצרו המפגינים וקראו במשך דקות ארוכות "די לכיבוש" בערבית ובערבית. השוטרים, שיצאו מהתחנה, הביטו מהצד לא ניסו לפזר את ההפגנה.

"באתי עכשיו מעיסאוויה, המשטרה בתוך הכפר, הם באים רק בשביל להפחיד, עוצרים ומשחררים אחרי יום-יומיים בערבות", אמר מוחמד אבו חומוס, ממובילי המאבק בעיסאוויה. "אני רוצה להגיד לראש העיר שהוא משקר לעם שלו כשהוא אומר שיש אלימות בעיסאוויה. שיילך לבתי הסוהר ויראה כמה נשפטו בעיסאוויה? פחות מעשרה כתבי אישום מאז החל המבצע, אבל עצרו מאות. הם באים לשכונה כדי ללמד את השוטרים והחיילים לעצור, איך לפרוץ דלתות".

הפגנה נגד אלימות משטרתית בעיסאוויה מחוץ למגרש הרוסים בירושלים (צילום אורן זיו)

"השוטרים מגיעים לעיסאוויה כדי להתאמן איך לפרוץ דלת", סיפר פעיל מעיסאוויה. ההפגנה מחוץ למגרש הרוסים בירושלים (צילום אורן זיו)

ח״כ יוסף ג׳בארין מהרשימה המשותפת, שהשתתף אף הוא בהפגנה, אמר כי "השוטרים נכנסים כל יום לעיסאוויה כדי להכניע את התושבים, שרוצים לחיות בכבוד ובעצמאות". חבר הכנסת לשעבר מוסי רז הוסיף: "כמו שהסדרה מחוז ירושלים הסתיימה, כך גם המבצע בעיסאוויה יסתיים".

בשלושת השבועות האחרונים, הפגינו פעילי שמאל מקבוצת ״פרי ג׳רוזלם״ ופלסטינים במוצאי שבת מול ביתו של ראש עיריית ירושלים משה ליאון בדרישה שיתערב ויעצור את הפעילות המשטרתית בשכונה, הנמשכת ברצף כבר יותר מחצי שנה. בשבוע שעבר, עצרה המשטרה חמש מפגינות ושחררה אותן בתנאים לפיהם יתרחקו מבתים של אישי ציבור. עו״ד גבי לסקי עירערה בשם שתי מפגינות על ההגבלות, ובית המשפט השלום בירושלים ביטל אותן ביום שלישי.

בשבוע שעבר, פרסם ראש העיר ליאון הודעה חריגה, ובה האשים את סיעת "התעוררות" במועצת העיר כאילו היא זו שעומדת מאחורי ההפגנות. ליאון טען שהאלימות בעיסאוויה מצדיקה את התנהלות המשטרה ושהעירייה משקיעה בשכונה יותר משכונות אחרות בעיר. בעיתון "הארץ" בדקו את הטענות האלה ומצאו שאין להן בסיס.

המבצע המשטרתי בעיסאוויה החל בחודש מאי. בחודשים לפני כן לא פרסמה המשטרה הודעות על פעילות אלימה בשכונה או באזורים הגובלים בה – קמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים מצד אחד או כביש 1 מהצד השני.

הפגנה נגד אלימות משטרתית בעיסאוויה מחוץ למגרש הרוסים בירושלים (צילום אורן זיו)

פעילים ירושלמים מקיימים משמרות בעיסאוויה כדי לדווח על אלימות המשטרה. ההפגנה מחוץ למגרש הרוסים בירושלים (צילום אורן זיו)

מאז החל המבצע, מדי יום ומדי לילה פושטים שוטרים על עיסאוויה, מבצעים חיפושים, מעצרים, מקימים מחסומים ומחלקים דוחות. שבועות ספורים לאחר תחילת המבצע, בתחילת יולי, שוטר ירה למוות בצעיר מוחמד עוביד. בחודש אוגוסט חשף ניר חסון מ"הארץ" ששוטרים שתלו נשק בביתו של תושב השכונה במהלך הסדרה "מחוז ירושלים". במהלך חצי השנה האחרונה נעצרו מאות תושבים, אך רק נגד בודדים הוגשו כתבי אישום. למרות ניסיונות התושבים להגיע להסכם עם המשטרה, כולל הסכמה ששוטרים לא יפעלו בסמוך לבתי הספר בזמן הלימודים, עד עתה כל הניסיונות נכשלו, והמשטרה הפרה סיכום שהושג עם ועד ההורים.

מדי ערב, מקיימים פעילים ירושלמים משמרות נוכחות בשכונה כדי להביע סולידריות עם התושבים ולתעד את התנהלות המשטרה מתוך תקווה שנוכחות של ישראלים, גם אם קטנה, תצמצם במעט את האלימות שמפעילים השוטרים. הפעילים הישראלים מצטרפים לפעילים מקומים שמסיירים ברחובות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf