newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שלוש בקשות מנפתלי בנט שר החינוך הנכנס

שר החינוך הוא לא המחנך הלאומי, אלא מי שאחראי לספק את התנאים המתאימים לחינוך. עליו לסמוך על ההורים ולא לנסות להחליף אותם, לסמוך על המחנכים ולהעסיק אותם בכבוד, ולסמוך על הילדים ולא להפלות ביניהם. צניעות היא גם תכונה

מאת:

שלום לך שר החינוך הנכנס נפתלי בנט.
שלוש בקשות לי אליך:

סמוך על ההורים

בנאום בוועידת הבית היהודי השבוע (10.5) אמרת – "כשר חינוך לשני מיליון ילדים – אראה כל אחד מהם כילד הפרטי שלי". וזאת טעות. הילדים האלה הם לא שלך – יש להם הורים פרטיים משלהם. אין לך הזכות להחליף את ההורים שלהם, לא כמשל ולא כנמשל. תהיה שר חינוך, לא יותר ולא פחות.

במצע הבחירות של מפלגתך כתוב: "המשימה הדחופה ביותר היא הקמת יחידה לחינוך יהודי-ציוני בבתי ספר הממלכתיים במדינת ישראל". זכור: 1.4 מיליון ילדים, שהם 67.5 אחוזים מילדי ישראל, למדו השנה במערכת החינוך הממלכתית, שהיא לא דתית ולא חרדית. מותר לך (ברמה האישית) לחשוב מה שאתה רוצה על הורים חילוניים, מוסלמים, נוצרים, חד מיניים, כהי עור, פליטי חרב מאפריקה ושאר האחרים ממך – אבל אסור לך להיכנס בינם לבין הילדים שלהם.

כשר חינוך תפקידך אינו להיות מחנך, אלא דווקא לאפשר את התנאים למעשה החינוכי. בכלל זה: הכרז בגאון כי אתה מכיר בחשיבות התא המשפחתי והחינוך מצד ההורים; התאם בין שעות העבודה והחופשות במשק לבין מערכת החינוך; הסדר את המסגרות בחינוך לגיל הרך והעבר אותן ממשרד הכלכלה למשרד החינוך; ייסד מרכזים לטיפוח ההורות והמשפחה ברשויות המקומיות; וכמובן – דאג לכך שהחינוך חינם יהיה חינם, ולא הכרזה שקרית שמלווה באין ספור דרישות תשלום מההורים.

> למה המדינה הופכת אותנו לעובדים סוציאליים סוג ב'?

נפתלי בנט (אקטיבסטילס)

נפתלי בנט (אקטיבסטילס)

סמוך על המחנכות והמחנכים

אתה הבוס של כמה עשרות אלפי נשים וגברים, עובדי מערכת החינוך. קודמיך בתפקיד הנהיגו העסקה פוגענית של אנשי חינוך, ללא ביטחון תעסוקתי וללא זכויות סוציאליות, תוך שהם מרפדים בכסף ציבורי כמה קבלני כוח אדם. הם פוררו את ציבור העובדים למעמדות: מורות מול מדריכות, גננות מול סייעות. הם הפריטו את מערכת החינוך, תוך שהם הופכים את עובדי המערכת לפושטי יד.

גם כאן, תפקידך אינו להיות מורה בישראל ואף לא מנהל בית ספר. תפקידך לאפשר את התנאים שבתוכם יוכלו המחנכים לעשות את מה שהוסמכו לעשות. עצור את ההפרטה; העבר להעסקה ישירה והוגנת את כל עובדי מערכת החינוך; הכרז על כולם כמחנכים מהמעלה הראשונה; הוצא מבתי הספר את שעוני הנוכחות; בטל את מערכות הפיקוח, הדיווח והבקרה על המורים והמנהלים – סמוך על העובדים שלך, כדי שהם יוכלו לסמוך על הילדים שלנו.

סמוך על התלמידות והתלמידים

במערכת החינוך אין כבוד לילדים. מבחני הסטנדרטים שהנהיגו שרי החינוך הקודמים ממיינים את הילדים כבר בתחילה דרכם על פי המצב הכלכלי של הוריהם, ולא על פי מה שהם היו יכולים להיות. הפערים בין ילדים על רקע מצבם הכלכלי של הוריהם לא רק שאינם מצטמצמים, אלא הם גדלים במהלך שנות הלימודים במערכת החינוך. 70 אלף ילדים בכל שנתון אינם זוכים לתעודת בגרות, 20 אלף נושרים מהמערכת מדי שנה. אין להם תקווה.

בשבוע שעבר נכנע משרד החינוך ללחצי המשטרה ואישר בדיעבד את הצבת מצלמות אבטחה הפוגעות בפרטיות של הילדים הקטינים. השבוע הכריזה המנכ"לית כי נבחני הבגרות ישהו בהסגר במשך כשעה לפני כל בחינה. אלה רק דוגמאות ליחס הביורוקרטי כלפי הילדים.

גם כאן, תפקידך לאפשר את התנאים. החל את התקן המקצועי לחינוך פעוטות: 18 ילדים עם שתי מחנכות; אמץ את החלטת הממשלה משנת 2008 בדבר 32 תלמידים בכיתה; אחד את הערך התקציבי של התלמידים ללא אפליה בין מגזרי האוכלוסייה; בטל את מבחני הסטנדרטים.

ולסיום, זכור נפתלי בנט שר החינוך – גם צניעות היא תכונה.
תודה רבה, גיל.

> איך "שיקולי ביטחון" מונעים מבת להפרד מאביה הגוסס

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf