newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלפים הפגינו בסכנין: נגד מדיניות הממשלה, נגד שימוש באלימות

בהפגנה משותפת של כל המפלגות הפלסטיניות בתוך ישראל קראו חברי הכנסת למאבק בכלים לא אלימים, ותקפו את הכיבוש, הגזענות וההסתה של הממשלה כסיבות לאלימות. להפגנה הוזמנו והגיעו גם יהודים כמסר של שותפות במאבק

מאת:

למעלה מעשרת אלפים איש הפגינו אתמול (שלישי) בעצרת של ועדת המעקב של הציבור הערבי בעיר סכנין, שהוגדרה כעצרת "מחאה נגד הממשלה ומדיניות ההרג והנישול". העצרת התקיימה בסופו של יום שביתה כללית במגזר הערבי, ונאמו בה נציגים של כל המפלגות הערביות, של התנועה האסלאמית, וכן דובר אחד יהודי – גדי אלגזי  מתנועת תראבוט-התחברות (המהווה חלק מחד"ש).

בכך שהעלו את אלגזי לנאום, ובכך שהזמינו יהודים להשתתף בעצרת, הפגינו המארגנים את המסר שלא מדובר במאבק בין ערבים ליהודים, אלא במאבק פוליטי נגד הממשלה ומדיניותה.

לפני העצרת התקיימה צעדה קצרה ברחובות העיר, וקבוצה של כמה מאות צעירים ניסתה להגיע לפאתי העיר ולהתעמת עם המשטרה – אבל סדרנים מטעם המארגנים מנעו מהם את היציאה, והכוחות הגדולים של יס"מ והבואש שהוצבו מחוץ לעיר נותרו מחוסרי עבודה.

בתוך העצרת עצמה, לעומת זאת, פרצו פעמיים קטטות – אחת כשחבורה של צעירים ניסו לתפוס את הבמה במחאה נגד ההנהגה, ואחת כשעלה חשד שנמצא שוטר סמוי בקהל, וחלק מהנוכחים ניסו לתקוף אותו, בעוד אחרים התארגנו להגן עליו ולהבריח אותו הרחק מהקהל.

> לא רוצים לחזור לדו-קיום שמתחיל ונגמר בחומוסיה

עצרת סכנין של ועדת המעקב נגד מדיניות הממשלה (חגי מטר)

עצרת סכנין של ועדת המעקב נגד מדיניות הממשלה (חגי מטר)

הדוברים בעצרת התייחסו לפגיעה בסטטוס קוו במסגד אל-אקצא, לכיבוש המתמשך בשטחים ולמצור בעזה, לדיכוי באמצעות אלימות ומעצרים של הפגנות משני צדי הקו הירוק – שאף הוביל למותם של מספר מפגינים בעזה, ולגזענות ולאפליה כלפי פלסטינים אזרחי ישראל.

"המאבק שלנו הוא עממי, פוליטי, פרלמנטרי ומשפטי ולא אלים – בשום מקרה לא אלים", הדגיש ח"כ אחמד טיבי בנאומו בעצרת. "נתניהו שמסית נגד חברי הכנסת הערבים הוא המסית הראשון, הוא ושריו והדיכוי של העם הפלסטיני, המניע את הפלסטינים שנאבקים נגד הכיבוש". "הדרישות שלנו הן הפסקה מיידית של כניסת מטורפי הימין לרחבת מסגד אל-אקצא והסרת כל ההגבלות על כניסת הערבים והמוסלמים ופתיחת המסגד באופן חופשי למתפללים המוסלמים", הוסיף ח"כ ג'מאל זחאלקה. "אנו מוחים על כוונתו של נתניהו להוציא את התנועה האסלאמית מחוץ לחוק".

בדבריו אמר גדי אלגזי, פרופסור להיסטוריה שפעיל שנים ארוכות בתנועת הסירוב ובפעילות משותפת בשטחים ובתוך ישראל, שהמצב הנוכחי מזכיר את אוקטובר 2000, ושיש לשנות כיוון באופן מיידי. "כל עוד יחיו ילדי פלסטין תחת כיבוש, לא יהיה שקט ולא יהיה ביטחון לילדים שלי ולא בכל הארץ הזאת", אמר אלגזי. "יהודים וערבים אומרים ביחד לנתניהו, לליברמן, לבנט ולהרצוג – יום יבוא ונוכל לחיות בארץ הזאת כבני אדם חופשיים. זה יקרה רק עם סיום העליונות היהודית, על בסיס של שוויון וכבוד".

את התרועות הרמות ביותר קצר אלגזי כשכינה את נתניהו "המניאק של המתנחלים". את נאומו המלא אפשר לראות פה. אגב, כמו שמציינת סמאח סלאימה, בעוד שנמצא מקום לדובר יהודי על הבמה – לא נמצא מקום לדוברת אישה בעצרת. זאת על אף שבקהל היה שוויון בין מספר הגברים והנשים, ולמרות שנשים שותפות לכל ההפגנות – והמעצרים והתקיפות – בתקופה האחרונה.

בצומת ליד סכנין מכיוון כרמיאל היה מחסום משטרתי, שבו שוטרים ניסו למנוע מיהודים להכנס ולהצטרף להפגנה. באוטו בו אני נסעתי היינו צריכים להתווכח עם כמה שוטרים ולהגיע לקצין האחראי במחסום כדי להצליח להכנס. בכל ההפגנה השתתפו כעשרים יהודים, שהגיעו מתל אביב, ירושלים ומאזור הגליל.

"ההיענות הגדולה לשביתה הכללית וההפגנה המרשימה בסכנין הן ביטוי יוצא דופן של מאבק דמוקרטי ועממי – גם בזמנים הכי קשים, בהם מוצא הציבור הערבי את עצמו תחת מתקפה של הסתה ושנאה שמקורה בממשלה", סיכם את ההפגנה ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת.

במוצאי שבת הקרובה צפויה להתקיים הפגנה יהודית-ערבית משותפת בירושלים. פרטים כאן.

[עדכון] בעקבות כמה תגובות למאמר חשוב לי להסביר: בכך שמנעו עימותים עם המשטרה, ובכך שחזרו ודיברו על מאבק לא אלים ודמוקרטי, אמרו המנהיגים בעצרת בעקיפין שהם מתנגדים לשימוש באלימות ותומכים בהתמקדות בכלים לא אלימים. בניגוד למה שחלק מהקוראים חשבו, לא מדובר פה בהתכחשות לעצם קיומה של אלימות. להיפך. יש פה ניסיון להתוות כיוון אחר. זו הפרשנות שלי, בכל אופן.

> "הצעירים במזרח ירושלים איבדו אמון במבוגרים, בחיים ובשלום"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf