newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ילד של מהגרת עבודה נעצר בפעם השנייה; "זה אמבוש מתוכנן"

פקחי הגירה עצרו היום שוב את פייבור, תלמיד כיתה ג', ואת אמו בלסינג, מהגרת עבודה מניגריה, כשהגיעו למשרדי רשות ההגירה כדי לקבל את החלטת השימוע שנערך למשפחה. משרד הפנים: "הנושא נבחן והוחלט כי האם תצטרך לעזוב את ישראל"

מאת:

פקחי הגירה עצרו היום (חמישי) – בפעם השנייה בתוך חודש – תלמיד כיתה ג' בבית הספר הגליל בתל אביב, בנה של בלסינג, מהגרת עבודה מניגריה, לאחר שהגיע ביחד עם אמו למשרדי רשות ההגירה בבית דגן כדי לקבל את החלטת השימוע שנערך למשפחה. "לא ייתכן שעל סמך הבעת הרצון שלה להישאר בישראל היא והילד ייעצרו במיידי. זה אמבוש מתוכנן היטב כדי לעצור אמא וילד", אמרה עורכת דינם, טל סהר.

בתחילת נובמבר, נעצרו שלוש משפחות של מהגרי עבודה וילדיהם שנולדו בישראל. המעצרים הובילו למחאות של חבריהם לכיתה. שתים מהמשפחות שוחררו באותו היום, ואילו פייבור בן השמונה ואמו בלסינג, הוחזקו במשך חמישה ימים במעצר בכלא גבעון, ולאחר מכן שוחררו בערבות של 30 אלף שקל.

היום (חמישי) בשעות הבוקר המוקדמות, הגיעו בלסינג ובנה למשרדי רשות ההגירה בבית דגן, ביחד עם עורכת דינם טל סהר, כדי לקבל את החלטת השימוע שנערך להם. נציגי רשות ההגירה מסרו למשפחה שהוחלט על גירושם תוך 21 יום. האם אמרה בתגובה שלא תוכל לעזוב בגלל בנה, ושניהם נעצרו במקום.

פייבור ואמו בלסינג (צילום: באדיבות UCI)

למשפחה נערך שימוע ב-14 בנובמבר, וההחלטה ניתנה לפני כמה ימים. כשעורכת הדין והאם בלסינג הגיעו לקבל את ההחלטה ביום שלישי, בלי פייבור בן ה-8 מכיוון שהיה חולה, נאמר להם שההחלטה לא תינתן בלעדיו.

"לא היה מובן למה צריך אותו כדי לקבל החלטה", אמרה סהר. "מה שעשתה רשות ההגירה הוא מעשה חסר תקדים ונגוע בחוסר תום לב ברמות הגבוהות ביותר. בדיעבד ההתעקשות שהילד יהיה בשימוע נועדה כדי לעצור את האם והילד באופן מיידי. לא היו עוצרים אותה לבד, לכן הם רצו שיהיו ביחד".

לדברי סהר, לאחר מתן ההחלטה בעל פה היום בבוקר, התחילו החוקרים במשרד הפנים בבית דגן לשאול את האם אם תסכים לעזוב את ישראל. "היא אמרה שהיא צריכה להתייעץ אתי. בכלל עוד לא קראנו את ההחלטה. הם המשיכו ללחוץ עד שהיא אמרה 'אני לא יכולה לעזוב בגלל הילד'. ברגע שאמרה את זה, מבחינתם הסיפור נגמר, והם עצרו אותה ואת פייבור". פייבור היה אמור להגיע ללימודים אחרי השימוע.

תלמידים מפגינים בבית הספר גבריאלי נגד מעצר וגירוש ילדים (צילום: אורן זיו)

תלמידים מפגינים בבית הספר גבריאלי נגד מעצר וגירוש ילדים (צילום: אורן זיו)

במשרד הפנים דחו את הטענות ומסרו בתגובה: "מדובר בשוהה בלתי חוקית שנעצרה ושוחררה בערבות כדי לבחון את טובת הילד. הנושא נבחן והוחלט כי האם תצטרך לעזוב את ישראל. הנ"ל הודיעה לרשויות שאינה מתכוונת לפעול על פי חוק, ועל כן הוחזרה למשמורת לשם מימוש ההרחקה".

לאחר ההחלטה על המעצר הבוקר שוחחה סהר עם האם, והבהירה לה שהיא חייבת לעזוב אלא אם תיתן החלטה שיפוטית אחרת. "זה מה שהיא התכוונה, אך רק רצתה לדבר אתי על זה ולבדוק מה ניתן לעשות", אמרה סהר.

המעצר של האם ובנה – ששוחררו בערבות, עמדו בכל תנאי השחרור והתייצבו פעמיים בשבוע במשרדי רשות ההגירה – הוא תקדימי. "עכשיו היא מועמד לגירוש מיידי. מרגע שהאם אמרה שתתקשה לעזוב בגלל הילד, מבחינתם זה מספיק ונחשב להפרה של תנאי השחרור", אמרה סהר.

מארגון האמהות הנאבקות בגירוש (UCI) נמסר כי "אנחנו לא יכולים לדמיין מה עובר על ילד שחווה מעצר וכליאה פעם אחת, על אחת כמה וכמה לעבור את הטראומה הזאת פעמיים. חייבים לשחרר את פייבור מיד. מאז ששוחררו בערבות, אחרי חמישה לילות שבילו בכלא, נמצאים פייבור ואמו תחת לחצים גדולים ומתמשכים מטעם רשות ההגירה. הבוקר, כשהגיעו יחד לבית דגן כי כך דרשה מנהלת הלשכה, החל שוב תהליך מעצר של השניים בטענה האבסורדית לחוסר שיתוף פעולה, וזאת מכיוון שהאם דבקה בזכותה החוקית להמשיך לערער על החלטת הגירוש".

חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) כתבה לאחר המעצר: "פייבור בן ה-8 נעצר שוב. בלתי נתפש ובלתי נסבל שילדים בכלא בישראל וחיים בפחד תמידי ממעצר".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf