newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הריסות המלחמה האחרונה הפכו למגדלור בנמל עזה

האמן שריף סרחאן הפך את הריסות המלחמה לזיכרון פרקטי ומפיק אור. בסיס המגדלור מורכב ממגדלי א-נדא שנהרסו במהלך המתקפה האחרונה על עזה

מאת:

כותבת אורחת: תגריד עטאללה

בתחילת החודש חגגו בנמל עזה את הקמתו של מגדלור שנבנה מהריסות שהשאירה המלחמה האחרונה. מדובר בעבודת אמנות שמנכיחה במרחב את הזיכרון בצורה מיוחדת, באמצעות הפיכת ההריסות המסיביות שהשאירה המלחמה ליצירת אמנות בעלת שימוש פרקטי. הנה סיבה לחגוג משהו אסתטי ויפה.

המגדלור שבנה האמן שריף סרחאן בנמל עזה. (צילום: איברהים פתחי, באדיבות אתר ערב 48).

המגדלור שבנה האמן שריף סרחאן בנמל עזה. (צילום: איברהים פתחי, באדיבות אתר ערב 48).

"בהתחלה לא היה פרויקט מגובש להקמת מגדלור", אומר יוצר המגדלור שריף סרחאן (יליד 1976), אחד ממקימי סטודיו שבאביכ (חלונות) לאמנות מודרנית בעזה שפועל גם להפצה של יצירות אמנותיות חדשניות. הרעיון עלה בצורה ספונטנית במהלך פגישה בין חברים בראמללה. "חשבתי בקול על האפשרות להשתמש בכמויות המסיביות של שאריות התחמושת שנשארו אחרי המלחמה האחרונה כדי לעשות אמנות. מישהו הציע לבנות מגדלור וזה היה רעיון טוב", אומר סרחאן.

הרעיון משך את סרחאן, מי שיצר גם את פרויקט האמנות "משחק המלחמה" (2014) הרב תכליתי שדרכו הוא העביר את המהפכניות וההתנגדות שלו לכל צורות הדיכוי שעושות שימוש בנשק כשפה עבורם ומבטלות את נוכחותו של האדם ושל החברה האזרחית.

הפרויקט הנוכחי של סרחאן מנסה להחיות נקודות מבט אנושיות פנימיות, ומכאן הרעיון של המגדלור – מפיק האור. זאת במיוחד נוכח העובדה שלעזה מעולם לא היה מגדלור – כך עלה מהמחקר האינטינסיבי שעשה סרחאן מאז שהתחיל לעבוד על הפרויקט הזה.

> הסכם ישראל-תורכיה: הודאה שהמרמרה לא היה משט טרור

המגדלור שבנה האמן שריף סרחאן בנמל עזה. (צילום באדיבות אתר ערב 48).

המגדלור שבנה האמן שריף סרחאן בנמל עזה. (צילום באדיבות אתר ערב 48).

סרחאן נאלץ להתמודד עם קשיים רבים. הוא מתגאה בהיותו תלמידו של האמן הסורי מרוואן קסאב באשי בכמה סדנאת שהפגישו בין אמנים פלסטינים לאמנים בעולם הערבי ושאר העולם. נקודת המבט הייחודית שלו הפכה עבורו את לידתו של הפרויקט האמנותי החדש מאתגר לתמריץ.

נמל עזה לא היה האפשרות האידיאלית עבורו בהתחלה, והמחשבה על במקום בו יציב את הפרויקט העסיקה אותו רבות. "רציתי שהמגדלור יהיה במקום שבו יש יותר קרבה לאנשים ויותר מגע איתם, נגיד בתוך העיר העתיקה. זה היה מגשים לי את החלום לראות עבודה אמנותית המשפיעה על אנשים תוך התחברות ליופי של העיר העתיקה וההיסטוריה שלה". במהלך שש השנים האחרונות סרחאן עמל כדי להחיות את האותיות הערביות דרך סדרה של עבודות שהציגו קליגרפיה ערבית בצורות שונות, במדיום שונה בכל פעם. עכשיו האותיות האלה מקשטות גם את קירות המגדלור.

כששאולים את סרחאן על הקשר שלו עם אותיות השפה הערבית וההיצמדות שלו אליהן, הוא עונה "אני אוהב לחיות עם רעיון שיש לו מימד ייחודי ומובן ייחודי, במיוחד אם יש לו מימד היסטורי ומסורתי ואמנותי והוא גם קשור לחיי היומיום". הוא מוסיף "עוד לא שבעתי מהים הרחב הזה שהכניסה אליו דורשת ראייה מעמיקה והסתכלות עמוקה וקרובה כדי למצוא עוד ועוד דברים יפים ואז להעביר אותם לחוויות חדשות". הוא רואה את הצלילה לתחום הזה כבסיס הראשוני שממנו הוא יוצא עם עבודות איתן הוא יוצר ביומיום, ואחר כך חוזר אליו מחדש.

התרגשותו הניכרת של סרחאן, הבאה לידי ביטוי בתחומי העניין שלו ובמרחבים שמאפשרים להבין את הפרויקט האמנותי שלו, אכן עוזרת למי שרואה את העבודה להעריך אותה וגם להבין את הקשיים איתם התמודד הפרויקט. זהו מרחב אחר שמאפשר לראות את המגדלור בצורה יותר מעמיקה. האתגרים הקשים ביותר הם האתגרים הטכניים שדורשים מומחיות בכמה תחומים שונים, מה שהוביל לגיבושו של צוות של 15 טכנאיים שכלל מהנדסים, מסגרים, טכנאי תאורה ועוד.

המגדלור נבנה מהבסיס של מגדלי אל-נדא שנהרסו במתקפה האחרונה על רצועת עזה. בנוסף השתמשו בעמוד ברזל שגובהו 740 מטר ומשקלו 3.5 טון, והמגדלור כוסה בברזל מגולוון שאינו מחליד.

שריף סרחאן במהלך עבודת הקליגרפיה על המגדלור. (צילום באדיבות אתר ערב 48)

שריף סרחאן במהלך עבודת הקליגרפיה על המגדלור. (צילום באדיבות אתר ערב 48)

מגדלור בשקיעה. הפרויקט של האמן שריף סרחאן בנמל עזה. (צילום באדיבות אתר ערב 48).

מגדלור בשקיעה. הפרויקט של האמן שריף סרחאן בנמל עזה. (צילום באדיבות אתר ערב 48).

לאחרונה מורגשת התעוררות אמנותית בעזה, אולי גם בעקבות הקריאה לאמנים פלסטינים ליצור במרחב הציבורי של עזה; יש גם עליה בצריכת האמנות, שבאה לידי ביטוי גם בציורי הקיר הפזורים ברצועה וגם בעלייה במספר הפסטיבלים והכנסים.

פרויקט "מגדלור עזה" נתמך על ידי "פרויקט תמיכה באמנות מודרנית ברצועת עזה" ובמימון משותף של ארגון עבד אל-מוחסן אל-קטאן והמרכז הדני לתרבות. אירוע הפתיחה התרחש ב- 4.6.2016.

סרחאן למד אמנות באוניברסיטת ICS בארצות הברית. ב-2007 יצא ספר צילומים שלו וסרט ניסיוני שכותרתו "עזה מלחמה". הוא זכה פעמיים בפרסים בתחרות איחוד הצלמים הערבים באירופה. הוא  השתתף במספר תערוכות יחיד ותערוכות משותפות בעזה, רמאללה, בית לחם, ירושלים, עמאן, בריטניה, ארצות הברית, ברזיל, אוסטריה, גרמניה, א-שארקה, קהיר, קטאר, עיראק, צרפת ואיטליה.

> לבקשת המדינה הוטל חיסיון על עתירה נגד יצוא ציוד מעקב לדרום סודן

הפוסט פורסם לראשונה בערבית באתר ערב 48 ותורגם על ידי דימה דראושה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf