newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הגורם לרצח אבו חדיר אינו מחלת נפש, אלא הסתה פרועה

חוות דעת פסיכיאטרית עיכבה הבוקר שוב את מתן ההכרעה במשפטו של הנאשם הבגיר ברצח מוחמד אבו חדיר. הקלף הנפשי הופך לפריבילגיה השמורה לנאשמים יהודים בלבד, הפוטר את המערכת מלהתמודד עם ההסתה תוך הכתמת ציבור המודר חברתית גם כך

מאת:

הבוקר (שני) דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את מתן פסק הדין בעניינו של הנאשם הבגיר ברצח הנער מוחמד אבו חדיר, וזאת בעקבות חוות דעת פסיכיאטרית שהתקבלה מחו"ל.

במילים אחרות, בית המשפט העביר היום מסר שלעולם לא היה מתקבל אילו היה מדובר בנאשם פלסטיני, והוכיח שוב במהלך משפט רצח גזעני ומזעזע, שבמדינה הזו יש משפט אחד ליהודים ואחר לפלסטינים. לא רק שבית המשפט יוצא מגדרו כדי לאפשר זכויות ופריבילגיות שפלסטינים יכולים רק לחלום עליהם, הרוצחים גם לא זכו "לטיפול" השמור לפלסטינים: הם לא "חוסלו" או "נוטרלו" תוך כדי מעצר, בני ובנות משפחתם לא יעצרו על ידי השב"כ כדי להפעיל עליהם לחץ בחקירה, הם לא יצפו מבעד לכותלי בית הכלא בבית משפחתם נהרס.

אני לא בעד בתי כלא. אני חושב שהם מזיקים יותר משהם מועילים לחברה, ואני חושב שהמדינה צריכה לעזור למי שסובל מהתמודדות נפשית בכל האמצעים. אבל באקט שנעשה הבוקר, דחייה של משפט שנמשך כבר יותר משנה בגלל חוות דעת פסיכיאטרית שהוגשה הבוקר (!), בית המשפט מעביר מסר גזעני, ומאשרר את האמונה בציבור הישראלי לפיה מי שרוצח פלסטינים על רקע גזעני שייך לקבוצה שהיא גם כך מנודה חברתית, קרי קהילת פגועי הנפש.

עכשיו תצטרך קהילה זו להתמודד עם עוד סטיגמות בדמות אחריות על רצח שכאילו נעשה בוואקום. מעתה הם יכולים לצרף לרשימת הדיכוי גם את ההתמודדות עם הסטיגמה שהמערכת מאששת כמעט בכל מקרה של רצח על רקע לאומני של פלסטינים בידי יהודים (ואותי גם מפחידה המחשבה שלארסנל הכלים שעומד בידי המשטרה כדי להצדיק אלימות ורצח יתחזק הטיעון המזעזע שהקורבן סבל ממצוקה נפשית).

> מכתב תנחומים פתוח למשפחת הילד מוחמד אבו ח'דיר ולעם הפלסטיני

אמו של מוחמד אבו חידר ממתינה להכרעת בית המשפט, עם מחזיק מפתחות הנושא את תמונתו של בנה המת. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

אמו של מוחמד אבו חדיר ממתינה להכרעת בית המשפט, עם מחזיק מפתחות הנושא את תמונתו של בנה המת. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

ההסתה היא ההורגת, לא מחלת הנפש

"מחלות נפש" לא יוצרות רעיונות משל עצמן. הן יוצרות עיוות של המציאות, אבל הרעיונות עדיין מגיעים מהחברה שמקיפה אותנו. מעשיו של הנאשם, יוסף חיים בן דוד, לא נעשו בכוכב אחר. גם אם הוא מתמודד עם פגיעה נפשית, המחשבות והאקט שהוא עשה נשענים על הסתה מטורפת שהייתה כאן אחרי חטיפת שלושת הנערים ביולי 2014.

כשבן דוד רצח את אבו חדיר, הוא צעק "זה על רצח שלהבת פז, זה על רצח שלושת הנערים". הוא בעצמו נתן כבר את הסיבות לרצח שהוא רעיון של נקמה, שהגיע אליו מרבנים ואנשי ציבור שמסתובבים חופשי ביננו וימשיכו להסית גם אחרי הרצח הבא. בחברה מתוקנת הם אלה שהיו עומדים למשפט, ובחברה שוויונית הגזענות שהם מפיצים הייתה נחשבת ל"לא שפויה" ולא כאידאולוגיה של המיינסטרים.

אז חשוב להגיד את זה בצורה הכי אמיתית שיש, ולהתנגד לשטיפת המח הממסדית שעוברת דרך בתי המשפט הגזענים: הבעיה ברצח אבו חדיר אינה אנשים שמתמודדים נפשית. הרצח אינו סיפור של אינדיבידואל שהחליט בגלל "מחלת נפש" ללכת ולרצוח ילד באמצע הלילה. הבעיה היא בחברה ובממסד שמסיתים על בסיס יום יומי, וברגע שמישהו פועל על פי ההנחיות של אותה הסתה, מתנערת המערכת מאותם אינדיבידואלים כאילו שהם אינם תוצר ישיר של כל ההסתה שמתאפשרת כאן, בזמן שהיא ממשיכה להעניק להם את הפריבילגיות שבאות עם להיות יהודי. וכך בזמן שאנחנו מתעסקים עם רצח של פלסטיני אחד, המערכת ואנשים "שפויים" ממשיכים לרצוח כאן פלסטינים יום יום.

> כך מתעמרות הרשויות בירושלים במשפחתו של מוחמד אבו ח'דיר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf