newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"דרוש מבוגר אחראי": תלמידים שבתו למען האקלים

כ-150 תלמידות ותלמידים קיימו מיצג מחאה בכיכר הבימה בתל אביב תחת הכותרת "אם אין לי עתיד למה להיות תלמיד". התלמידים סידרו עשרות ילקוטים ומחברות על הרצפה, ומחו על כך שנושא משבר האקלים לא עולה על סדר היום במערכת הבחירות הנוכחית

מאת:

כ-150 תלמידים ותלמידות השתתפו בשעות הבוקר (ראשון) בשביתת מחאה כדי לקרוא לפעולה בנושא משבר האקלים. הם התכנסו בכיכר הבימה בתל אביב, וקיימו מיצג תחת הכותרת "אם אין לי עתיד למה להיות תלמיד?" כשהם מסדרים עשרות ילקוטים ומחברות על הרצפה.

״כשאנחנו נשרפים המבחנים לא משנים" ו"היערות בשביל חמצן, לא בשביל המזומן", קראו המפגינים הצעירים, והניפו שלטים שעליהם נכתב "דרושים/ות מבוגר אחראי" ו"שביתה למען האקלים".

"המיצג נועד להראות שאם אין לנו עתיד למה שנצטרך ללמוד? איך זה יעזור לנו?" אמרה עלמה, תלמידת כיתה ח' מהוד השרון שהשתתפה במחאה. "האמזונס נשרפים ואת המבוגרים זה לא ממש מעניין. אנחנו שובתים כדי להראות שהאקלים זה מה שמעניין אותנו, וצריך לעניין גם אותם".

שביתת האקלים, כיכר הבימה, 1 בספטמבר 2019 (צילום: אורן זיו)

"נושא האקלים צריך לקבל יותר תשומת לב במערכת הבחירות". שביתת האקלים, 1 בספטמבר 2019 (צילום: אורן זיו)

לדבריה, נושא האקלים כמעט ולא עולה על סדר היום במערכת הבחירות הנוכחית: "זה היה צריך לקבל יותר תשומת לב. אין מה לריב על כל מיני דברים. זאת בעיה אחת שצריך להתמקד בה, כי אם נפתור אותה נוכל לפתור את יתר הבעיות, ואם לא נעצור את משבר האקלים לא נוכל לפתור בעיות אחרות".

לדברי מייקל, תלמיד כיתה י"א ממזכרת בתיה, "אנחנו שובתים בתור הצהרה שאי אפשר לתמוך בממשלה שלא פועלת למען התלמידים והאזרחים במשבר שישפיע על כולנו". הוא מספר כי "יותר מפלגות עונות למכתבים שלנו, אבל עדיין הנושא כמעט לא מופיע במערכת הבחירות. בכל העולם זה נושא מרכזי, ופה עדיין אין מספיק מודעות. לכן אנחנו שובתים".

"הנושא יכול לחבר בין יהודים לערבים"

מיצג המחאה שהותאם לעקרונות השמירה על הסביבה, הורכב כולו מילקוטים ומחברות שהביאו התלמידים – ולא מחומרים שנקנו במיוחד. על כל מחברת נרשם שם התלמיד או התלמידה, כדי להחזיר את הציוד בתום המחאה. בהפגנה השתתפו תלמידים מיסודי ועד תיכון. חברת הכנסת מיקי חיימוביץ' מכחול לבן ומועמדת המחנה הדמוקרטי יעל כהן פארן הצטרפו לשעה קלה.

רמה מכיתה י"ב בבית הספר יד ביד בירושלים סיפרה מדוע הצטרפה למחאה: "משבר האקלים משפיע על כולנו. הסיבה שיצאנו להפגין היא שלא מתייחסים אלינו. אנחנו הצעירות מבינות את המשמעות של משבר האקלים, כי אנחנו נצטרך לטפל בזה בעתיד".

שביתת האקלים, כיכר הבימה, 1 בספטמבר 2019 (צילום: אורן זיו)

מיצג מחאה של תלמידי בית ספר בכיכר הבימה בתל אביב (צילום: אורן זיו)

לרין, חברתה לבית הספר, הוסיפה: "החשיבות של השביתה הוא כי מדובר בנושא גדול, ואנחנו רוצים להראות לממשלה שלבני נוער ולילדים הקטנים אכפת העתיד. אנחנו רוצים שנוכל לחיות בשלווה ושלום. הנושא יכול לחבר בין ערבים ליהודים, כי כולם מתאחדים לפעול בנושא אחד שישפיע על כולנו, לא משנה מאיזה לאום אתה או מאיפה הגעת".

חלק ממשתתפי המחאה הבוקר מחו מול שגרירות ברזיל בשבועיים האחרונים, כדי לדרוש פתרון לשריפות ביערות הגשם באמזונס. לדברי אופיר, תלמיד כיתה ח' בבית הספר עירוני ה' בתל אביב, "השריפות  קיבלו מספיק חשיפה, ומנהיגים מתייחסים לזה, אבל בעיקר לשריפות עצמן. זה זמן מצוין להשתמש בזה כדי להעלות מודעות למשבר האקלים כי זה מראה לאנשים כמה נוראים האסונות שנגרמים ממשבר האקלים יכולים להיות".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf