newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דייגו ארמנדו מראדונה - גדוּלה עממית

הוא העריץ את פידל קסטרו ורחש תיעוב יוקד לעשירים בכלל ולמנצלי העולם השלישי בפרט. הוא היה גם דתי, גם נהנתן וגם ישורון ששמן ובעט. חיים ברעם נפרד מהכדורגלן הטוב ביותר בתולדות המשחק  

מאת:

בקיץ 1986 כתבתי בעיתונים "העיר" ו"כל העיר" על אודות זכייתו של דייגו ארמנדו מראדונה בגביע העולם, תחת הכותרת "ניצחון האדם על המכונה". כבר אז הוא היה אהוב לבי, גם בזכות הערצתו לפידל קסטרו והתיעוב שרחש לעשירים בכלל ולמנצלי העולם השלישי בפרט.

יש מנצלים ויש מנוצלים, וכל אדם הגון חייב לקחת צד. ציור קיר של מראדונה בבואנוס איירס, ארגנטינה (ShareAlike CC BY-SA 3.0)

יש מנצלים ויש מנוצלים, וכל אדם הגון חייב לקחת צד. ציור קיר של מראדונה בבואנוס איירס, ארגנטינה (ShareAlike CC BY-SA 3.0)

בעצם, הפוליטיקה שלו היתה זהה לחלוטין לזו של הסופרת והחוקרת הרדיקלית נעמי קליין, ואפילו הלאומנות שלו נקשרה למאבקם של בני ארצו נגד הגנרלים וההון הזר.

ארגנטינים רבים נרצחו בידי הגנרלים הפשיסטים דווקא בעיצומו של טורניר הגביע העולמי בשנת 1978. מראדונה "הבוּר", לדעתם של עיתונאים רבים בישראל, שיונקים את כל המידע שלהם מוושינגטון, ידע והבין את המתרחש ביבשת שלו. הוא שינן את הלקחים מצ'ילה 1973, מרצח הנשיא סלבאדור איינדה בידיי צ'יליאנים מוסתים בהשראה ישירה של הנרי קיסינג'ר, הממשל בארה"ב וחברות ענק כמו פפסי קולה ו-ITT.

גם הבריטים הצטיירו בעיניו, בצדק גמור, כמשרתים נרצעים של וושינגטון. כאשר הבקיע את שני שעריו המפורסמים נגד אנגליה במשחק רבע הגמר של מונדיאל 1986, מראדונה הצדיק את שערו הבלתי ספורטיבי בעזרת היד (הנודע כ"שער יד האלוהים") כחלק מנקמתו באנגלים בשל מלחמת פוקלנד. שערו השני באותו משחק הרגיז את האנגלים הרבה יותר. הוא חלף על פני כל ההגנה האנגלית, ורבים רואים במבצע שלו את הרגע הכי מרטיט בתולדות הכדורגל העולמי.

מראדונה בא מסביבה של עוני מנוול, ומעולם לא טשטש את האמת על מוצאו. הוא היה עשיר מופלג בעצמו בזכות יכולתו הנדירה ככדורגלן, אבל לעומת רבים אחרים שבגדו בבני המעמד שלהם והתחברו להשקפת העולם הניאו-ליברלית, מרדונה הבין היטב את הגזענות שחושלה כנשק של הרכושנים הלבנים נגד קורבנותיהם כהי העור.

הוא דיבר כמונו, סוציאליסטים לבנים שחיו בין המנצלים וניסו להזדהות עם מושאי הניצול, אבל הוא שילב אותנטיות משכנעת עם השקפת עולמו. כמו רבים מבני דורו, הוא שילב את תוכן ספרו הנפלא של אדוארדו גאליינו, "העורקים הפתוחים של אמריקה הלטינית", אל תוך קריאת המציאות שלו.

ייתכן שלא קרא כלל את היצירה הסמינלית של גאליינו, אבל הוא למד את תורתו מבני דורו: יש מנצלים ויש מנוצלים, וכל אדם הגון חייב לקחת צד. חרף חטאיו האמיתיים והמדומים של מראדונה, הוא עמד לצדם של המנוצלים, ועל אף דתיותו והזדהותו עם ארץ הקודש הוא תמך בנחישות גם בפלסטינים.

גם מי שמודע לכניעתו של מראדונה לגחמות שהכתיבה המאפיה הנפוליטנית, חייב להודות שהוא היה הכדורגלן הכי טוב בתולדות המשחק (בנוסף ללאו מסי), וגם מייצג מובהק לא רק של עניי ארצו אלא גם של המנושלים בעולם כולו.

גם אחרי ההשחתה התרבותית והחברתית של ממשל טראמפ לא נס ליחו של מראדונה. האיש היה גם דתי, גם נהנתן וגם ישורון, ששמן ובעט, ושמורה לו אהבתנו היוקדת.

חיים ברעם הוא סופר ופובליציסט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf