newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הילד שלכם לא חייב ללכת לאיבוד בבית הספר

התפיסה שכל התלמידים מתקדמים באותו קצב בכל המקצועות - מלימודי חשבון ועד ספורט - פוגעת ביכולת שלהם להתפתח כבני אדם. בתי הספר עמלים כעת על הכנת שנת הלימודים הבאה, וזה הזמן לנסות אחרת

מאת:

בימים אלה מתכננים בבתי הספר את מערכת השעות לשנת הלימודים הבאה. זה הזמן שבו מנהלות בתי הספר מתפנות לחלום, להציע ולנסות. להבנתי, תפקיד בית הספר הוא לאפשר, לתמוך וללוות את התפתחות האדם. מה שמונע מבתי הספר לממש זאת כיום, הוא הסידור הקשיח של תלמידים לפי כיתות, שחייבות לפעול יחד תמיד (ראו: די לכיתה). במקום זאת אני מציע ארבע מסגרות שונות לקיבוץ התלמידים:

1. קבוצות חינוך, שבהן כ-15 תלמידים, כמסגרת חברתית שפותחת וסוגרת את יום הלימודים.
2. קבוצות לימוד במקצועות לינאריים (חשבון ושפה): הומוגניות בשלב ההקניה, והטרוגניות בשלב התרגול.
3. קבוצות בחירה במקצועות האחרים, בהם התלמידים בוחרים פרק לימוד מתוך מגוון פרקים שממילא קיימים בתכניות הלימודים.
4. קבוצות פעולה בסדנאות של אמנויות, מלאכות וחינוך גופני.

פירוק הכיתה אינו מחייב תכניות לימודים חדשות, הכשרת מורים מיוחדת, או ויתור על תכנית הליבה המחייבת של המשרד. באופן עקרוני (לפני האילוצים המקומיים של כל בית ספר) זה נראה כך:

כה אמר קומניוס:

חשוב לי להדגיש –  אין כאן פדגוגיה חדשה או המצאה יש מאין. הכול כבר הוצע בעבר, ולא פעם אחת. כדי להמחיש זאת, אביא את הדברים כפי שנכתבו על ידי יוהאן קומניוס, בשנת 1667, בספרו פמפאדיה:

"כלֵי החינוך מובטחים לכל בני האדם בכל העולם. אני מתכוון לכל החושים, החיצוניים והפנימיים, עם כל הדברים הנתפסים בחושים; השכל המצויד ברעיונות, יצרים וכישורים כלליים; הלב, מושב הרגשות והשאיפה לטוב עליון; וכן אני כולל את הלשון לצורך תקשורת, את הידיים לטיפול נכון בכל הדברים, ואת תקופת הילדות וההתבגרות הנמשכת מספיק זמן על מנת לרכוש את כל הכלים. כל בני האדם הם זהים במובן זה.

"אין הבדל בהתפתחות [בני האדם], אם כי ייתכן הבדל גדול בקצב. בני אדם נבדלים במהירות ההבנה, בדייקנות המחשבה או באחיזת הזיכרון. אלא שכושר חשיבה, שיפוט או זיכרון שהם כהים או מחודדים, אינם נוגעים בשאלת האנושיות, מלבד שהם קובעים את קצב ההתקדמות.

"ברור איפה, שאין זה יותר מדי לבקש שכל בני האדם, ללא יוצא מהכלל, צריכים להתפתח למלוא אנושיותם. [מכאן תפקיד בית הספר:] לטפח את התפתחות האדם כך שיכיר את הטוב שבו ויהיה מורגל להשתמש בו וליהנות ממנו".

מי קבע שכיתה היא הקבוצה היחידה שבה ניתן ללמוד בבית ספר? תלמידות כיתה א' בבית ספר בגבעתיים (מרים אלסטר / פלאש 90)

מי קבע שכיתה היא הקבוצה היחידה שבה ניתן ללמוד בבית ספר? תלמידות כיתה א' בבית ספר בגבעתיים (מרים אלסטר / פלאש 90)

"זה יהיה לטובת כל בני האדם שיהיו זהירים בבריאותם, שכן ניתן להמשיל את גוף האדם למיכל העשוי מעפר, שבו שוכנת אורחת שמימית [הנשמה], ואם בדרך כלשהי הוא יהיה קלוקל, פגום או מוחלש, האורחת תהייה בהכרח משועממת, חולה או בכלליות שלא בקו הבריאות. בריאות על כן חייבת לקבל את מלוא תשומת הלב במהלך חיינו, ובמיוחד אצל ילדים צעירים […] שכן חטא ההזנחה מן המקור, הופך לבלתי ניתן לריפוי.

"זה חשוב מאוד שבני אדם יבינו את הדברים באמת, וידעו כיצד לבחור בדברים או להתרחק מהם באמצעות שיקול דעתם. זה יבטיח שצלם האל שבבני האדם לא יכחד, שכן הוא שומר על חופש הבחירה כתכונה הייחודית לאדם. אם זה יחסר, ואנשים יאלצו להכניע את רצונם לכוח שיפוט חיצוני, במקום רצון נקבל אי-רצון, ובמקום אדם נקבל לא-אדם.

"אנחנו חייבים לוודא שהתלמידים מסיימים את בית הספר, לא עם סדרה של ספרים שלמדו, אלא עם שכל, לב, לשון וידיים שחונכו כראוי, ושבעקבות כך הם נושאים מכלול של חוכמת עולם. לא בספרים אלא בלבבותיהם, ומבטאים זאת בפעולתם.

"דבר זה לא יקרה אלא אם בני האדם ינטשו את מנהגם המביש ללכת אחרי בני אדם אחרים במקום אחרי רצונם שלהם, וללמוד להוקיר את אלוהים, את הטבע ואת חושיהם המאומנים כהלכה, כלפיד זוהר לעקוב אחר אורו. זאת המשמעות שבני אדם יגלו עצמם כצלם אלוהים".

"העצמי" שבביטחון העצמי ובערך העצמי

בתמצית קומניוס אומר כך: בית הספר משרת את תקופת הילדות, במהלכה הילדות והילדים מתפתחים לקראת עצמאותם. ערכם המוחלט של כל הילדים שווה, אך יש להתחשב בשונות ביניהם, המקבלת ביטוי בקצב ההתקדמות. תחומי ההתפתחות הם: ידע עולם, תפקודי הגוף, וההתפתחות האישיות או העצמי ("יגלו עצמם"). כלי ההתפתחות המרכזיים הם חופש בחירה ושיקול דעת.

הדברים נכונים במיוחד, וחשובים במיוחד, בגיל בית הספר היסודי. בגיל זה נחלשת התלות בהורים כדמויות ההתייחסות המכרזיות שלנו, מי שמשקפים לנו את התנהגותנו. לצידם מתחזקת החשיבות שאנחנו מייחסים למבוגרים נוספים (המורות והמורים) ולחברת הילדים (ממליץ בעניין זה על מאמרה של חנה גרפי פישר). מכאן החשיבות לשייך את התלמידים לקבוצות חינוך קטנות, בהן ייקל עליהם למצוא לעצמם מרחב בטוח לקיומם. מכאן גם החשיבות להתחשב בקצב התקדמותם האישי ולאפשר להם מידה של בחירה ושיקול דעת.


* ההצעה המוצגת כאן התקבלה לניסוי במסגרת אגף מו"פ של משרד החינוך. האתגר הוא בהתאמת העקרונות שהוצגו למשאבים הקיימים בכל בית ספר. מספר מנהלות בתי ספר התעניינו לבחון את האתגר, כאשר בית הספר "בן גוריון" בגבעתיים נבחר כבית ספר מדגים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf